Avatar billede Cibma Praktikant
11. april 2019 - 18:02 Der er 9 kommentarer

Spørgerunde ift. E-sport

Hej med jer :-)

Jeg er i gang med at skrive et blogindlæg sammen med en sportspsykolog, som bl.a. hjælper E-sportsudøvere.

Der er ikke ret mange psykologer i Danmark, som har kastet sig over E-sport. Vi er derfor meget interesseret i, at høre noget mere om jeres syn på E-sport. Kasper, sportspsykologen (https://psykologhogh.dk/sportspsykologi/ ), laver blogindlæg, hvor han tager fat i de misforståelser, som er omkring E-sport - specielt når man er i gang med at gøre det til en karrierevej. Det er uden tvivl en sport, som er slået igennem - både med det danske hold, Astralis, men specielt også i udlandet. Alligevel så ser man f.eks., at Danmarks Idrætsforbund ikke vil anerkende det som en sport.

Hvad er nogle af jeres tanker omkring tanker omkring E-sport?

Håber spørgsmålet giver mening. Glæder mig til at høre jeres svar :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2019 - 18:58 #1
det er stillesiddende, som skak, og det kommer ikke lige ind som en sportsgren bare fordi nogle vinder over andre...
https://www.berlingske.dk/spilanmeldelser/er-skak-sport
Avatar billede Slater Ekspert
11. april 2019 - 19:06 #2
Jeg tror den generelle holdning at det ikke er en sport, kommer af en misforståelse af hvad sport er.

Ordet sport kommer fra engelsk, hvor det er en afkortning af "disport", som bare betyder tidsfordriv eller underholdning. Lidt mere moderne bruges det om konkurrenceprægede aktiviteter i underholdningsklassen, men på intet tidspunkt har der været noget i ordet sport der indebar fysisk aktivitet. Det har bare intet med det at gøre.

Idræt, derimod - det er E-sport ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2019 - 19:29 #3
så vil jeg have tv-kigning på som sportsgren - er ret godt til det.
Avatar billede Slater Ekspert
11. april 2019 - 19:40 #4
Hvis du kan finde en måde at konkurrere med andre i det, så er det en sport.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. april 2019 - 20:45 #5
Der kan faktisk gå sport i at spare på energien.
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2019 - 08:43 #6
jeg kan huske dette video som jeg elsker at referere til:
https://www.ted.com/talks/daphne_bavelier_your_brain_on_video_games
Avatar billede Cibma Praktikant
15. april 2019 - 08:45 #7
Tusinde tak for alle jeres svar :-)
Avatar billede Agger Praktikant
06. august 2019 - 11:06 #8
Jeg går selv til bowling hos citybowling og det er jeg rigtig glad for. Det er jo en sport eller er det? Det er ikke fordi vi er ved at falde om af udmattelse når vi spiller det, men det kræver en masse præstion og øvelse for at kunne lave mange points og vinde over sine modstandere. For mig minder det da lidt om E-Sport. Jeg kan godt sætte mig ind i deres sted fordi mange har samme billede af Bowling, at det ikke er en sport. Det er bare ikke oppe i medierne på samme måde, af gode grunde.

Jeg mener selvfølgelig at det er en sport.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. august 2019 - 11:56 #9
bowling strammer faktisk en del op i lår og balder - bare tag en utrænet med en dag, og hør, hvordan vedkommende har det 1-2 dage efter.
Skak, e-sport, kortspil osv er ikke sportsgrene IMO (jeg dropper H, intet humble ved mine meninger)