Avatar billede O.Cean Juniormester
19. april 2019 - 07:55 Der er 9 kommentarer

Sporing af modtaget email?

Hej Eksperter,

Er der nogen som helst måde at "spore" en email på? Altså mere præcist hvor den kommer fra, hvis det er fra en webbaseret mail klient.

Jeg er kommet frem til det er en "Jubii mail" og den har en afsender ip-adresse som er "185.147.72.157", men er bare "ZytzenIT A/S", hvilket jeg antager er ISP serveren?

Nogen der kan hjælpe- tænker om man evt. kan sende en mail til mailadressen, der så på en måde giver noget mere information.

På forhånd tak og rigtig god påske.

Venlig hilsen

Mig :-)
Avatar billede Slater Ekspert
19. april 2019 - 09:38 #1
Nej.

Ikke kun kan du ikke stole på afsenderadressen, den kan bogstaveligt talt sættes til hvad som helst, men en webbaseret e-mailklient ved intet om personen bag, ud over højst hvilke IP-adresser der har tilgået den. Og for at skaffe personoplysninger fra en IP skal du bruge politiet og en dommerkendelse.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. april 2019 - 10:40 #2
Præcist.

Nu har det længe været interessant for afpressere at foregive, at de har hacket dig ved at "sende mail fra din egen konto". Det gør de selvsagt heller ikke - det handler netop om at de kan foregive at komme fra en hvilken som helst afsender.
Avatar billede O.Cean Juniormester
19. april 2019 - 11:26 #3
Ok, tusind tak hurtigt svar, selvom det naturligvis ikke var hvad jeg havde håbet.

Hvad hvis man sender vedkommende en mail og et link som de trykker på, kan man så ikke se deres "reelle" ip-adresse?

Fortsat dejlig dag.

Mvh.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. april 2019 - 11:34 #4
Næ - dels kan den reelle afsender være en helt anden end den, du så sender mailen til, mailprogrammer kan sættes op til at lukke af for aktivt indhold (så gøres der tydeligt opmærksom på, at der "sker noget", hvis modtager trykker på noget).

Så alt i alt, spild af tid på en spinkel mulighed for at få en oplysning, du ikke kan bruge til noget.
Avatar billede O.Cean Juniormester
19. april 2019 - 11:49 #5
Ok, det lader til der ikke er andet for, end skaffe en dommerkendelse - så kan "Jubii" sikkert selv oplyse det :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. april 2019 - 11:58 #6
Du kan ikke få nogen dommerkendelse - det er noget, politiet fremskaffer i forbindelse med efterforskning. Du kan være helt sikker på, at Jubii under ingen omstændigheder oplyser noget til dig.
Avatar billede O.Cean Juniormester
19. april 2019 - 12:04 #7
Det er jeg med på jeg ikke kan, men hvis politiet kommer med en dommerkendelse, så gør de vel :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. april 2019 - 12:11 #8
Politiet kan efterforske, hvis du anmelder et kriminelt forhold.
De er under ingen omstændigheder forpligtet til at oplyse dig om detaljer.
Avatar billede O.Cean Juniormester
19. april 2019 - 12:31 #9
Det er jeg helt med på, men tak for hjælpen :-)