Avatar billede johs_j Novice
22. april 2019 - 12:11 Der er 27 kommentarer

Opgrader Acer laptop fra Sata 2 HD til Sata 3 SSD

Jeg har prøvet at montere en SSD HD i min ACER Extensa 5635Z med Win 7 Home og 4 GB RAM.

Det gik fint med klone SSD'en. den startede også fint pc'en efter den var monteret. Da jeg så ville starte næste dag ville den ikke starte op. Den kunne kun starte i fejlsikker tilstand. men ikke i normal.
Kan det tænkes at mere ram ville hjælpe?
Eller kan jeg lige så godt glemme det?

SSD'en er en OCZ på 480 GB
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. april 2019 - 12:18 #1
Det har ikke noget med RAM at gøre, det er helt sikkert.
"Noget er gået galt" under kloningen, så vi har brug for at vide lidt mere om, hvordan du har gjort det, altså hvilken software og har begge diske f.eks. været tilsluttet laptoppen ved første opstart efter kloningen?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2019 - 12:21 #2
Har du prøvet en Start reparation?
Jeg har endnu ikke mødt en SSD Disk der ikke kunne køre SATA - SATA3 kører blot SATA2 på en SATA2 Pc.
Avatar billede johs_j Novice
22. april 2019 - 13:54 #3
Kloningen er foretaget med MiniTool Partition Wisard, gennem et USB kabel.
Programmet opretter først et boot program på ssd hvorefter man skal boote på usb forbindelsen. Derefter opretter programmet partition og en kopi af c: drevet på ssd.
Dette kørte helt uden fejl.
Derefter var det bare at tage den ‘gamle’ hd ud og montere ssd.
Den gamle hd var ikke monteret under opstart med den nye ssd.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2019 - 14:20 #4
Lav en opstarts reparation med en System/disk eller USB
https://ibb.co/DgvC6zX
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. april 2019 - 14:25 #5
Jeg er lidt loren ved at der bootes op på disken på USB.
Jeg ville nok også starte med en Repair, som poko1 foreslår i #2.
Avatar billede Mikael Ekspert
22. april 2019 - 14:39 #6
Bruger selv MiniTool ( og win 7 ) ..

Har flere gange oplevet at en "kloning" fra eksisterende alm. SATA til SSD hd ikke virker efterfølgende..

Af en eller anden grund går noget galt i den nye SSD hd, når den monteres/opstartes. ( Og kun når det er SSD ) ???

Jeg bruger nu en anden metode med Minitool. Det virker altid.

Jeg kloner/ kopiere nu altid via en anden computer med Minitool.
Forbinder begge harddiske (Gammel alm. og ny SSD) via hvert sit usb stik.

Kloner/kopier så med Minitool fx. fra disk 2 til disk 3..
(Eller hvordan de 2 harddiske nu vises i Minitool.)
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2019 - 15:22 #7
Det kan jo også tænkes at din Computer kører UEFI så kan du ikke bare Clone en disk.
Derfor har Samsung bl.a. lavet et værktøj dertil. desværre kun til deres egne SSD
Avatar billede johs_j Novice
22. april 2019 - 15:33 #8
Jeg vil prøve Mikaels forslag, så jeg må ha købt et usb kabel mere.
Avatar billede johs_j Novice
22. april 2019 - 15:34 #9
Der går nok et par dage. Så vender jeg tilbage.
Tak for nu.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2019 - 15:40 #10
Du fortæller jo ikke om den kører UEFI Hvis den ikke gør så lav et USB Installations medie og kør reparationen.
Avatar billede johs_j Novice
22. april 2019 - 15:55 #11
Undskyld poko1
Hvad er UEFI?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2019 - 16:09 #12
Gå i din Diskhåndtering og se om din Harddisk har en partition der står so UEFI/EFI
Hvis du som på denne har en partition der står som (EFI) omkring så er det en uefi bios
https://ibb.co/LNQDHkv
Avatar billede Mikael Ekspert
22. april 2019 - 16:27 #13
Jeg ved ikke om det har betydning.. Men den sidste nye SSD hd, jeg købte stod som standard som GPT.. Win 7 bruger MBR.

Måske ændre det sig automatisk under kloningen ?? Men jeg ændrede den nye SSD inden.. Gøres nemt via Minitool. ;)
Avatar billede johs_j Novice
22. april 2019 - 16:32 #14
Tak til poko1 og Mikael.

Det vil jeg kontrollere.

Hilsen Johs_j
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2019 - 16:37 #15
GPT Er netop den nyeste form for initialisering af harddiske og bruges med UEFI Bios
med GPT kan du lave lige så mange partitioner som du har bogstaver til
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2019 - 16:39 #16
I øvrigt så bruger Windows 7 også GPT Hvis din Pc har EFI/UEFI - BIOS
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. april 2019 - 16:51 #17
Jeg har da jeg købte en brugt HP bærbar klonet HHD´en i denne maskine over på en SSD. Denne operation gik let og smertefrit. Jeg anvendte AOMEI DiskBackUpper, er gratis versionen.

https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html

Det er meget nemt at bruge
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2019 - 16:58 #18
Ja ErikHg Men AOMEI  Kan ikke klone UEFI
Til Mikael Fra og med Windows 7 var UEFI med
https://ibb.co/xGVGDXr
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. april 2019 - 17:33 #19
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2019 - 17:39 #20
Ja netop når du kloner en UEFI Disk ændres den til MBR.
https://ibb.co/YX80SKH
Avatar billede Mikael Ekspert
22. april 2019 - 17:43 #21
#18.. Ja hvad ved jeg..

Kan meget bedre lide MBR. ( Må betyde: "Meget Bedre Resultat" ) ;) ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2019 - 17:51 #22
Når man kloner en HDD over på SSD og man i klon programmet siger at klon skal forberedes til brug med SSD skal AHCI så ikke være aktiveret i BIOS for at man kan boote normalt?
Avatar billede Mikael Ekspert
22. april 2019 - 18:09 #23
Jeg kender som sagt ikke til HVAD problemet er som nævnt i #6..

Men jeg oplever klart forskel på metoderne..

Kloner jeg direkte via Minitool med gammel hd siddende, så går det ofte galt efterfølgende når SSD startes op.. Måske sker der ikke en "skid".

Men efter min "metode" så sker der noget andet, når SSD harddisken starter første gang..
Driveren til SSD harddisken, ses tydeligt blive installeret. Og derefter kræves en genstart af computeren..  Og VUPTI ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2019 - 18:14 #24
#23 Sikkert ACHI driveren der bliver installeret :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2019 - 18:15 #25
AHCI skulle der stå michael :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
22. april 2019 - 18:19 #26
#24  Sikkert nok.. Hvad ved jeg ;)

Men der er jo klart forskel på, at klone/kopier i Minitool på den ene eller anden måde.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2019 - 20:27 #27
johs_j

Ved ikke om det er et vildskud, men du kan prøve  dette:

Start pc op i fejlsikret med netværk. Når den er oppe gå i søg og skriv msconfig og gå i systemkonfiguration. Vælg boot fanen og tjek "sikker start" af og gem
Genstart pc, men i stedet for at boote skal du i BIOS, som der er en taste for at aktivere. Når du kommer ind i bios skal du finde indstillinger for AHCI. Er denne ikke aktiveret så aktiver den. Tryk F10 for at gemme og sig ja til det. Genstart pc. Den skulle nu automatisk komme op i fejlsikret uden du gør noget. Nu skal du så igen ind i systemkonfiguration og i boot fanen igen. Fjern tjek tegn ved sikker start og tryk gem.
Genstart pc.
Booter den så normalt op?