Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. april 2019 - 13:43 Der er 21 kommentarer

WinUpdate-frustration

Heps.

  Nu har jeg, for gu' ved hvilken gang, forsøgt at opdatere fra 1803 til 1809 - og igen løbet ind i en "Windows could not configure one or more system components".

  Alle klassikerne er forsøgt på rad og række INDEN opdateringen:
* WinUpdate melder ikke flere opdateringer til 1803.
* Tømt WinUpdate-folderen (C:\Windows\SoftwareDistribution)
* DISM finder ingen fejl i kilden (DISM /Online /Cleanup-image /Restorehealth)
* SFC finder ingen fejl i systemfilerne (SFC /ScanNow)
* Alt unødvendigt er frakoblet USB.

  Den når til de 88%, genstarter, kører lidt videre, opgiver og ruller tilbage.

  Når jeg kigger på den seneste WinUpdate fejllog med SvcTraceViewer, er der en source, der fejler, men jeg kan ikke genfinde den i RegDB.

  Hvad overser jeg her?!?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2019 - 14:14 #1
Har du bøvlet undervejs med drivere når du har opgraderet gennem de forskellige build? Jeg bøvlet også med en ældre bærbar hvor boot stopper efter 5 sekunder. Har fundet ud af at problemet ligger på Wi-Fi og på Bluetooth driverne der ikke lige understøttes  på 1809
Avatar billede poko1 Ekspert
23. april 2019 - 14:20 #2
Har du prøvet direkte fra download siden?
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Men hent og kør Windows Update Troubleshooter først.
https://aka.ms/wudiag
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. april 2019 - 14:24 #3
Ikke jeg kan komme i tanke om.
Det er en stationær, ingen BT og kun et Asus PCI-E WiFi der pt. er disabled.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. april 2019 - 14:28 #4
Det er via Microsofts Update Assistant, direkte fra kilden.
WUdiag sig "glad og ingen problemer".
Avatar billede poko1 Ekspert
23. april 2019 - 14:29 #5
Der er jo også den indbyggede!
https://ibb.co/ZJwgH2t
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. april 2019 - 14:44 #6
Den finder heller ingen fejl (som i #4 - det er vel reelt samme værktøj).

Jeg mener ikke det kan have noget med selve WinUpdate-komponenten at gøre. Den henter jo fint opdateringen og når igennem de første 88%, genstarter, fortsætter og støder på "noget", den ikke kan skrue videre på.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. april 2019 - 14:49 #7
Har du et antivirus program fra en anden udbyder du kan deaktivere?
Jeg har på andre der kommer her især haft problemer med Avast. Men også andre!
Avatar billede poko1 Ekspert
23. april 2019 - 15:16 #8
Den næste opgradering kommer omkring 1. Maj.
Hvis alt andet svigter er der jo opgraderings værktøjet Gå til Windows Download siden vælg  download værktøjet nu
https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209
Når du kommer til. Hvad vil du foretage dig Så vælg opgrader denne Computer nu.
Du skal selvfølgelig vælge at bevare dine Personlige Filer og Apps.
https://ibb.co/NyPz6WB
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2019 - 15:56 #9
Har du overvejet og prøve at fjerne pci Wifi kortet og så prøve at lave en ren installation?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2019 - 15:59 #10
Havde også selv en glad WU update assistent inden jeg opgraderede. den fejler alligevel med min gamle bærbar :-(
Den er åbenbart mere vildledende en vejledende :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. april 2019 - 16:03 #11
Jeg har forsøgt med opgraderingen via USB-stick; det gav desværre samme resultat, og WiFi-kortet er en tilføjelse, der kommet til siden de første gange, jeg ramte problemet.

Men jeg prøver i løbet af dagen at boote fra USB igen uden WiFi-koret i maskinen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. april 2019 - 16:05 #12
Ren installation vil være den absolut aller sidste møgløsning, jeg må ty til under tvang, da der er installeret en hel del, jeg ikke er glad ved at skulle konfigurere op fra bunden igen!
Avatar billede poko1 Ekspert
23. april 2019 - 16:24 #13
Tja nu er det jo også sådan at Wudiag kun kan finde og rette det der er kendte problemer.
Og hvi det bliver løsningen med en ren installation ville jeg vente til efter begyndelse af Maj.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2019 - 16:28 #14
#13 Enig :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
23. april 2019 - 16:54 #15
Hentet på en engelsk side jeg har ikke haft mulighed for at afprøve.
Ved udeblevne Opdateringer
Tryk på Windowstasten + X Vælg Windows PowerShell (Admin) eller CMD som Administrator
Kopier og indsæt følgende en af gangen, Efterfulgt af enter.

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns
ipconfig /registerdns
netsh advfirewall reset
netsh int ip reset
netsh winsock reset
netsh interface tcp set global autotuning=disabled
sfc /scannow
Herefter Genstartes.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. april 2019 - 17:59 #16
Alt ovenfor er gennemløbet utallige gange (se første indlæg) - dog ikke de elementer, der har med IP-stakken at gøre, da den ikke har vist nogen tegn på sygdom på noget tidspunkt. Genstarter kører jo problemfrit.

Nu har jeg forsøgt at køre installeren fra USB og det kører stadig i hegnet:
0xC1900101 – 0x30018

Jeg har kigget lidt i errorlog'en uden rigtigt at finde årsagen, men kan udfra de app's, der er installeret, sige at en ren installation ikke kommer på tale - så ender den sine dage på 1803.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2019 - 18:16 #17
Lige den kode du får der har jeg læst skulle være problem med en driver til noget hardware der er koblet på pc. Problemet er blot hvilken driver det er??
Installation er jo ikke så klog at den fortæller det :-(
Avatar billede poko1 Ekspert
23. april 2019 - 18:48 #18
Har den ikke en KBXXXXXX Kode
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. april 2019 - 19:40 #19
Desværre nej, og jeg får ikke rigtigt noget brugbart ud af errorlog.

Jeg har som sagt fjernet alt, jeg kan komme til at koble fra, så jeg er løbet lidt tør for ideer. Microsoft's support har jo universalløsningen - du installerer bare Windows fra scratch; men NEJ, det gør jeg så ikke lige...

  Huhum, måske jeg render på en M$-konsulent med for meget tid og en god idé på et tidspunkt.

  Spanden fortsætter på 1803 til den brænder eller Windows "2020" dukker op i horisonten. ;-)
Avatar billede INK Ekspert
23. april 2019 - 20:42 #20
Ved at søge på fejlkoden findes forskellige muligheder.
Jeg fandt denne, som måske kan hjælpe ??
https://windowsreport.com/fix-0xc1900101-error/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. april 2019 - 20:53 #21
Sorry, det bidrager ikke rigtigt med noget nyt - forslagene er alle opsummeret og gennemprøvet i tråden ovenfor og så er der links til et par suspekte tools.