Avatar billede comaco Praktikant
27. april 2019 - 11:51 Der er 6 kommentarer

mister forbindelse

Hej

En udfordring til den vakse ;0)

Jeg har en internetforbindelse med en router leveret fra udbyderen der er sat op med global IP adresse. (TG799)
På mit lan har jeg en Asus AC66U

Min internetforbindelse er ikke noget at råbe hurra for da den er på 20 MB.

Problem:
Mindst en gang om dagen mister jeg forbindelsen til internettet.
Når forbindelsen forsvinder har jeg ingen internetforbindelse. MEN.
Går jeg ind på min Asus router tror den stadig jeg har en internetforbindelse. Det er først når jeg klikker på internet status at den opdager at jeg ikke har forbindelse.

Kikker jeg på min technicolor router kan jeg se at broadband virker fint og at der er forbindelse til både lan og WAN.

Løsningen er at tage RJ45 netstikket ud af porten på technicolor routeren og sætte det i igen. Og vupti så virker forbindelsen igen.
Nogen gang skal jeg kun gøre det en gang andre gange 3 - 4 gange. Men altid samme slut resultat.

Det har taget en del fejlfinding og genstart af router før jeg kom til denne løsning.

Min vurdering er at der sker en loop der forsager en Kortslutning/spænding over porten eller at der sker et overflow af data på porten.

Mit spørgsmål er nu. Hvor tror I at fejlen ligger? Hvad forsager den og hvad er løsningen

MVH jan
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. april 2019 - 12:42 #1
Du skal have din ISP til at fejlsøge det. Fejlen ligger, som jeg læser dit indlæg, imellem ISP'ens router og kablet, de leverer din forbindelse på - det er ikke en kundeopgave.
Avatar billede comaco Praktikant
27. april 2019 - 15:55 #2
Mener jeg også. For mig ser det ud til at der er et software problem på deres router/moden der gør at RJ45 portene "kortslutter"
Avatar billede comaco Praktikant
27. april 2019 - 15:58 #3
Men kunne rigtig godt tænke mig, hvis der var en router guru der ude som kunne be eller afkræfte denne teori og måske fortælle nøjagtig hvad der kunne være problemet.

Skal lige tilføjes at udbyderen sendte en ny router til mig da den gamle var forældet og det er først efter ibrugtagningen af denne og i forbindelse med at de øgede hastigheden fra 10 MB til 20 mB på forbindelsen (Jeg har kobberlinje så større hastighed er ikke mulig) at disse problemer opstod.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. april 2019 - 18:19 #4
Det er umuligt at gætte på en årsag til det, men én ting er sikkert: Der sker INTET elektrisk forkert på dine porte - det er på logisk niveau, at fejlen opstår.

Men om det er loop, ARP-fejl, en syg port på en core router eller -switch, det er reelt også uinteressant for dig som kunde. Det er jo netop dit privilegium i denne sammenhæng, præcist som hvis et firma vælger at outsource: Du køber en service, ikke et stykke teknik.
Avatar billede comaco Praktikant
30. april 2019 - 08:52 #5
Ja jeg håbede bare at en kunne pege på et par specifikke mulige problemer.

1. Jeg ved at der faktisk kan opstå en elektrisk spænding over protene, hvis der er en dårlig isolering eller forbindelse. Sker dette kan der opstå en magnetisk spænding der går at porten blokeres.
Så håbede at der var en der faktisk havde erfaringer med dette.

2.
Fænomenet sker op alle porte men mest på 2 af de porte der sidder lige ved siden af hinanden (4 - 5)
Men det er ikke ulogisk hvis det kunne være en software problem hvor læsningen på portene går i loop eller der sker et owerflow af data.

Men som I sikkert alle har prøvet så sidder der en supporter eller tekniker ved selskabet som ser på at de har 1000 router der ikke har et problem. Ergo må problemet være min router. (Teleselskab logik)
Så kunne jeg referere til specifikke problemer fra det virkelige lv ville det styrke mig gevaldigt.

MVH
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. april 2019 - 09:01 #6
Pkt. 1 kunne jeg godt tænke mig at se lidt dokumentation for. Jeg har aldrig selv oplevet noget i den retning efter 30 år i branchen, men er bestemt åben for at lære.

Pkt. 2 er jeg bestemt ikke enig i. Du henvender dig som kunde på et produkt, de leverer via deres infrastruktur - den rækker til linjen er termineret stabilt i deres CPE.
Er der ikke en stabil leverance til og med CPE'et, er det bestemt deres problem at fejlsøge på. Det er ikke noget, du skal bruge energi på at gætte på årsager til. Helt firkantet, kan den første supporter ikke se den logik, så skal du opad i deres organisation, ikke selv sidde og gætte på og foreslå løsninger.

Du kører vel heller ikke en leaset bil på værksted og rådgiver mekanikeren mod bedrevidende?!?