Avatar billede admin123456 Praktikant
05. maj 2019 - 10:51 Der er 19 kommentarer

Trækket ethernet til et rum

Jeg har installeret et acces point på 1. sal, men lige nu kører den over en langsom deca adapter(100 mbps). Derfor vil jeg gerne have trukket et ethernet kabel. Jeg har en høj skorsten som jeg har prøvet at føre et kabel igennem(Det skal lige siges at routeren er i kælderen). Men skorstenen var fyldt med grene osv. så det var umuligt. Derfor vil jeg spørge hvad prisen ca. er for at få trukket kabel fra kælder til 1.sal(Kun et kabel)
Avatar billede admin123456 Praktikant
05. maj 2019 - 11:45 #2
kan det trække min forbindelse på 150/50 uden problemer? Har en gammel powerline adapter jeg har testet før. Den fik jeg kun 20/10 megabit igennem
Tror du at en nyere powerline adapter kan klare den fulde forbindelse.
Tænker ihvertfald ikke jeg kan få et link til min router på 1200mbps gennem strømledninger.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. maj 2019 - 12:09 #3
Ja rigeligt
Avatar billede admin123456 Praktikant
05. maj 2019 - 12:40 #4
Også selvom huset er fra 1949, og ledningerne på 1. sal sikkert ikke er skiftet siden?
Og også selvom det er i to forskellige hjørne af huset?
Avatar billede poko1 Ekspert
05. maj 2019 - 13:29 #5
Det er komplet ligegyldig ledningen bliver brugt på samme måde som et Ethernet kabel
Avatar billede admin123456 Praktikant
05. maj 2019 - 16:32 #6
Ser lige på det. Det kunne jo også være der kom andre forslag
Avatar billede poko1 Ekspert
05. maj 2019 - 17:02 #7
Hvis du vil trække kabel så husk det skal være et speciel kvalitets kabel og alligevel vil du lide tab på disse store afstande!
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. maj 2019 - 17:11 #8
Jeg har selv lige sat en Power Liner Extender op. Det fungere ok, både til TV og Internet. Det udstyr jeg valgte leverer 1200Mbps WiFi, desuden er der 2 stk 2GB LAN-porte på "fjernende".
Nem opsætning, Plug and Play, vent 45 sekunder, og netværket er klar. Kryptering kan efterfølgende udføres ved tryk på WPS på modtager og sender(i nævnte rækkefølge) Overskuelig brugervenlig vejledning medfølger
Mit udstyr kostede 1076,00 Kr, virker upåklageligt, kan anbefales. Det er dog måske nok noget dyrere end kabeltræk.
Avatar billede admin123456 Praktikant
05. maj 2019 - 18:08 #9
@Uvanga Kan jeg få dig til at tage en speedtest gennem din powerline adapter?
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. maj 2019 - 18:32 #10
Det er ikke installeret i mit eget hus, men jeg kan ved lejlighed udføre speedtest. Det kan dog godt vare et stykke tid, da jeg p.t. er i udlandet. Måske en anden her på eksperten har umiddelbar adgang til lign. udstyr, og kan udføre en test.
Avatar billede admin123456 Praktikant
05. maj 2019 - 18:41 #11
Det helt fint. Venter lidt også kan det være der er en der har en powerline adapter der dukker frem.

Men skal sådan en powerline adapter ikke testes i ens eget hus, da el-installationer er forskellige?
Findes der andre powerline lignende apparater?
Avatar billede Mikael Ekspert
06. maj 2019 - 11:25 #12
Se også denne tråd.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1028452

Nævnte testet udstyr.
https://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/netvaerk/powerline/devolo-dlan-1200-wifi-ac-starter?cid=af_920703000000&ufp=QbU703ouvxnGFVH

Og #11..  Man kan næppe sammenligne fulde hastigheder m.m. i 2 forskellige ejendomme ??

Som jeg læser vedr. det specifikke anvendte udstyr, så anvendes alle 3 "ledninger" i husets installation. ( Fase, nul og JORD )
Citat:
"Powerline-tilslutning via elnettet med op til 1200 Mbps.
Teknik devolo range+ bruger for første gang alle tre ledninger i strømkredsen parallelt for større effekt og rækkevidde."

I en ejendom fra 1949 (med oprindelig el installation) er der næppe JORD i hele el installationen. Sikkert heller ikke i "alle" stikkontakter ??

Så evt. manglende "jord" vil næppe give de opgivet max hastigheder. Men vil i dette tilfælde, næppe betyde det helt store for hastigheden i en ældre ejendom.

PS!!! Det er altid 14 dages returret på "køb via nettet" Så ?? ;)
Avatar billede poko1 Ekspert
06. maj 2019 - 12:28 #13
Mikael
Du citerer jo blot vi andre fra den anden tråd.
Avatar billede Mikael Ekspert
06. maj 2019 - 12:52 #14
#13 Ja HELT bevist.. I den tråd ligger flere gode oplysninger fra "Uvanga"..

Bl. a. om hvilket udstyr han omtaler i denne tråd..

PS!!! Poko1.. Har du en af dine "dårlige" dage idag ???
Avatar billede wjens Guru
06. maj 2019 - 13:33 #15
Power-line er fint, men hvis du har mulighed for at trække et fast netværkskabel (cat5e eller højere) har du altså den klart bedste forbindelse til en pris omkring en hund.

Evt. delvis uden på huset:
https://www.proshop.dk/Netvaerk-kabel/LAN-Outdoor-UTP-CAT-6-Black-30m/2504904
Avatar billede admin123456 Praktikant
06. maj 2019 - 16:51 #16
Tænker ikke selv jeg kan finde ud af at trække et ethernet kabel. Jeg skal have en anden en til at trække det for mig.

ved du hvad det vil koste  i alt at få en elektrikker til at trække ethernet til et rum(Kælder til 1.sal)

Kan evt. prøve powerline først. Har dog haft en før i tiden, hvor jeg kun fik omkring 20/20(og min coax forbindelse liger på de 150/50). Og jeg vil selvføægelig have fuld hastighed derop, da jeg kan se de fleste af mine devices "hopper" på 1. sal acces pointet
Avatar billede admin123456 Praktikant
06. maj 2019 - 16:54 #17
Og @wjens min idé til at starte med var også at trække ethernet udenpå huset. Men kan ikke finde hvide "outdoor" ethernet kabler, som er water resistant og uv resistant, der findes kun sorte.

Og et sort kabel på et hvidt hus, det ser bare grimt ud.
Avatar billede wjens Guru
06. maj 2019 - 17:14 #18
Gæt: en times tid for en elektriker, men spørg en lokal.(Hvis du vil gå efter kabel løsningen).

Farve: ja, de kabler findes formodentlig kun i sort. En elektriker har kabelrør i andre farver det kan puttes ind i. Og ellers kan et kabel sagtens males.
Avatar billede admin123456 Praktikant
06. maj 2019 - 17:53 #19
Jeg har nu spurgt 2 elektrikkere og venter på at få svar.