Avatar billede Signe B. Andersen Praktikant
06. maj 2019 - 15:34 Der er 12 kommentarer

Beskadiget Word fil - kan ikke åbnes (HJÆLP!)

Hej,

Jeg står i den MEGET uheldige situation, at jeg er ved at skrive en stor eksamensopgave, og da jeg i dag åbnede dokumentet som jeg skriver den i, var størstedelen af teksten slettet. Der var kun indledningen tilbage, som jeg skrev for flere uger siden. Jeg kan ikke huske hvornår og hvor mange gange jeg har gemt dokumentet, men det har stået åbent længe og jeg regnede jo med at den selv ville gemme løbende. Min computer gik ud her for et par dage siden og word lukkede ned - måske har det noget med dét at gøre..?

Til gengæld er der en word fil med samme titel, med et bue-tegn og $ foran, som jeg har læst mig frem til er en "temporary file" (noget med en back-up fil som word laver mens man skriver et dokument, og som så typisk sletter sig selv bagefter).  Jeg tænker at det resterende af dokumentet måske er deri, men når jeg prøver at åbne det, siger den: "Kontroller tilladelserne for dokumentet eller drevet, sørg for at der er, tilstrækkelig hukommelse og diskplads, åbn filen med konverteringsprogrammet til tekstgenoprettelse."

Er der en venlig sjæl der har nogen idé om hvad man skal gøre? Jeg har googlet mig frem og tilbage, og prøvet en masse forskellige ting, men intet lader til at virke.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. maj 2019 - 16:08 #1
Prøv først inde fra selve Word - hvis altså du stadig kan åbne programmet.
Vælg: Fil > Åbn > [Gendan ikke-gemte dokumenter]
Dette åbner et vindue på placeringen C:\Users\[DIT_BRUGERNAVN]\AppData\Local\Microsoft\Office\UnsavedFiles ... Her vælger du selvfølgelig den nyeste version af dokumentet, hvis der findes nogle filer i mappen.

Skriv igen, hvis dette ikke giver noget.
Avatar billede Signe B. Andersen Praktikant
06. maj 2019 - 16:16 #2
Hej, tusind tak for svar. jeg kan ikke finde "Gendan ikke-gemte dokumenter", når jeg går ind under åbn?
Avatar billede eurositi Ekspert
06. maj 2019 - 16:29 #3
Hvilken version af Word har du?
Min er Word 2016, og dér er knappen nede i bunden af billedet.
Hvis du har en anden version, finder du nok muligheden under Filer > Seneste (... eller noget lignende.)
Avatar billede Signe B. Andersen Praktikant
06. maj 2019 - 16:38 #4
Når jeg går ind og trykker på "om microsoft word" står der at den er fra 2019. Har kigget lidt men kan simpelthen ikke finde det..?
Avatar billede Signe B. Andersen Praktikant
06. maj 2019 - 16:47 #5
Under det korrupte dokument står der "kan ikke bruges", ved ikke om det betyder at det er helt fortabt
Avatar billede eurositi Ekspert
06. maj 2019 - 16:54 #6
Hvis du endnu ikke har fundet gendannelses-funktionen, vil jeg stærkt anbefale, at du leder efter den, som jeg beskrev i #3.

Fil > Konto > Om Word
Der burde stå nogle produktoplysninger, som nævner, om der er tale om Word 2010, Word 2013, Word 2016 eller Office 365.

... I Windows Start-menuen plejer Word også at have årstallet med i navnet på genvejen.

Du kan også prøve at åbne mappen C:\Users\[DIT_BRUGERNAVN]\AppData\Local\Microsoft\Office\UnsavedFiles direkte ... Se efter, om der ligger nogle dokumenter.

Hvis ikke du kan finde produktversionen, må du bare lede efter funktionen på den placering, jeg foreslog i kommentar nr. 3.

Det korrupte dokument har nok en filstørrelse - og det har backup'en også.
Avatar billede Signe B. Andersen Praktikant
06. maj 2019 - 17:20 #7
Jeg kan simpelthen ikke finde det - der kommer slet ikke en "blå" skærm op med et stort menu-felt til højre. Jeg har en mac, kan det have noget med det at gøre? Tusind tak for hjælpen either way :)
Avatar billede INK Ekspert
06. maj 2019 - 17:36 #8
Det var en god oplysning at få.
Word til Mac er lidt anderledes end til Windows.

Åbn Word. Under Word øverst til venstre trykker du "Indstillinger", dernæst "Gem" og så skulle der gerne i feltet "Gem automatisk oplysninger til gendannelse hvert X minutter". Hvis dette ikke er markeret, så har du et problem.

Mere herom
https://support.office.com/da-dk/article/gendanne-filer-i-office-til-mac-6c6425b1-6559-4bbf-8f80-4f038402ff02#ID0EAACAAA=Office_2011

Her er også angivet hvordan du gendanner.
Avatar billede INK Ekspert
06. maj 2019 - 17:39 #9
Ser lige du har version 2019.

Anvisningerne er på samme side, men kan være lidt anderledes end jeg beskrev ud fra en ældre udgave af Word.
https://support.office.com/da-dk/article/gendanne-filer-i-office-til-mac-6c6425b1-6559-4bbf-8f80-4f038402ff02#ID0EAACAAA=Nyere_versioner
Avatar billede Signe B. Andersen Praktikant
06. maj 2019 - 17:53 #10
Ja, beklager at jeg ikke fik nævnt det før :) Den står til at gemme hvert 10. minut. Jeg har prøvet at ændre gendannede filers lokation, trykke "gendan tekst" og "reparer" men intet har virket. Tror problemet er, at jeg simpelthen ikke kan finde ud af hvordan jeg finder "gendan ikke-gemte filer".
Avatar billede eurositi Ekspert
06. maj 2019 - 18:08 #11
Prøvede du at åbne den skjulte mappe (tryk Shift+Kommando+G), som der henvises til i linket, ink postede?

~/Users/<username>/Library/Containers/com. Microsoft/data/bibliotek/indstillinger/automatisk gendannelse

(username skal selvfølgelig erstattes med dit brugernavn på computeren)

Du er nødt til at tjekke, om der ligger noget i denne mappe som det allerførste.
... Og lad for alt i verden være med at ændre på backup-indstillinger og andet, før du er færdig med at redde dit dokument.

Tag også en kopi af den midlertidige kopi (altså dén, som begynder med ~$). Den indeholder næppe hele dokumentet, men du kan prøve at ændre fil-endelsen af kopien til f.eks. ".rtf" for at se, hvor meget tekst, du kan læse i den.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. maj 2019 - 18:53 #12
Inden du høvler rundt i word i et system, som du ikke er 100% på, så ring til en ven(inde) med mac, og få en semi-prof til at hjælpe direkte hos dig.
Jo mere, du kager rundt, jo mindre er tilbage...

Og dette er så sidste gang du laver en opgave uden at have backup, ikke sandt?