Avatar billede Henrik Juniormester
07. maj 2019 - 21:19 Der er 10 kommentarer

Uheld

I dag har jeg været i et uheld. Da jeg var på vej til skolen på en scooter, så kørte jeg ind i bil, men nu tænker jeg over hvis skyld var det?

https://www.google.com/maps/@55.7115815,9.5398888,3a,75y,114.64h,81.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1smQaybo7gl4BLsb5g-iI4SA!2e0!7i13312!8i6656

På linket kan I se hvor det skete. Jeg er igang med at kører lige ud og vil gerne gennem tunnelen. På højre side var der mange parkeret biler, hvilket betyder at jeg kan ikke se om der kommer biler fra den side hvor der står ensrettet vej. Jeg kører og pludselig ud af det blå kommer der en bil drejene ind, og spærer for vejen, hvilket betyder at jeg prøver at bremse ned, men når det ikke helt og ender med at ramme bilen og falde af. Det skal også siges at vejen er smal og der er kun plads til en bil af gangen.
Jeg snakkede med hende og sagde at det var hendes fejl, men hun siger at hun kørte på den rette vognbane og derfor er det ikke hendes skyld. Så hvad tænker I?
Avatar billede Henrik Juniormester
07. maj 2019 - 21:24 #1
I skal lige huske at kopiere hele linket, ellers virker det ikke :)
Avatar billede eurositi Ekspert
07. maj 2019 - 21:30 #2
Altså: Bilerne holder parkeret i venstre side. Bilen må komme fra højre, hvis Google Maps-billedet viser situationen, som du beskriver.

Bilen kommer fra højre i et kryds uden hajtænder. Dermed har du altid ubetinget højrevigepligt ifølge færdselsloven.
Avatar billede Henrik Juniormester
07. maj 2019 - 21:45 #3
Der var også biler der holder på højre sider, som ikke er på billedet. Der skal også siges at jeg ikke når helt ud til enden (der hvor vi imødekommer den anden vej) bilen var allerede kørt ind, så jeg kunne ikke nå at bremse af.
Avatar billede eurositi Ekspert
07. maj 2019 - 21:59 #4
Parkerede biler i begge sider af vejen har intet at sige ift. færdselsloven. Det er kun højrevigepligten, der gælder ift. at afgøre, hvem der skal holde tilbage.
Hvis der havde været hajtænder for biler, der kom fra vejen til højre, havde du godt måttet køre frem. Men det er der ikke - og så er det dig, der skal holde tilbage for trafik fra højre, mens bilisten godt må køre ud i krydset. Du kommer jo fra hendes venstre side.
Avatar billede Henrik Juniormester
07. maj 2019 - 22:05 #5
Hun kom jo ind i en meget hurtig fart, så jeg ikke kunne nå at reagere. Hun orienterede sig overhovedet ikke.
Avatar billede Slater Ekspert
07. maj 2019 - 22:15 #6
Men hun skal heller ikke orientere sig. Ikke når du kommer fra hendes venstre side og hun ikke har markeret vigepligt. Det er 100% dit ansvar - desværre.
Avatar billede Henrik Juniormester
07. maj 2019 - 22:25 #7
Jeg synes bare at der ikke plads til hende og mig, og hun kommer jo ind på min vognbane.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. maj 2019 - 22:51 #8
Jeg bakker lige de to andre op - højrevigepligt for dig. Det er faktis dig der, HVER gang du kommer til vejen i den retning, skal tage farten af, orientere dig, og sikre at der ikke kommer biler fra højre. Hun har haft fuldstændig samme højrevigepligt for dem der kommer nede fra tunnelen, så var du kommet derfra, og i var stødt sammen, var det hendes fejl.
Men nu er det altså desværre dig der har overset din højrevigepligt. Det kan fart eller parkerede biler ikke gøre om på - faktisk er det dig der er kørt ind i hendes vognbane, og ikke omvendt :-)
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. maj 2019 - 10:41 #9
Desuden må man slet ikke køre ligeud, hvis jeg forstår skiltet korrekt. Så der er vist ikke så meget at diskutere.
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. maj 2019 - 10:52 #10
Glem min kommentar. Undertavlen betyder jo at der er indkørel forbudt til højre.