09. maj 2019 - 08:37 Der er 4 kommentarer

opstart af solcelle strøm med 12 volt

jeg er amatør og har ikke forstand på el.Når man siger yderpol er det så i hver ende af flere batterier eller er det på et batteri.Jeg har 3 batterier på 110 ah 12volt som er parralelforbundet.Solcellen er sat på batteri nr 1.Oplader den så også batteri nr 2 og 3 op  og kan jeg sætte inverteren på batteri nr 1 mens den oplader.Håber du kan hjælpe mig.på forhånd tak
Avatar billede Mikael Ekspert
09. maj 2019 - 11:04 #1
Når du parallel forbinder 3 12 v batterier så får du svarende til 1 stort 12 v batteri.

Du tilslutter så bare inverteren til plus og minus på det første batteri..

Det er faktisk ligegyldigt.. Du kan anvende hvilken som helst plus og minus, når de er parallel forbundet.. Alle plus og alle minus er jo forbundet. ;)

Spørgsmålet er så, om du mellem inverteren  og batterierne ikke BURDE have en laderegulator, så batterierne ikke overlades på sigt.. Det tåler de ikke i længden.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. maj 2019 - 11:17 #2
Om det er muligt/ fornuftigt, at forbinde inverteren og batterier mens inverteren  "lader" er jeg helt sikker på..

Det svare til at sætte en "hjemmelader" på et bilbatteri, mens laderen er tilsluttet 220 v.

Det KAN gøres, men der er altid risiko for en gnist, som KAN antænde den "gas" et blybatteri altid laver. Og så er det ikke længere "sjovt" hvis det sker. ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
09. maj 2019 - 11:18 #3
Hov.. Der skulle stå:
"Om det er muligt/ fornuftigt, at forbinde inverteren og batterier mens inverteren "lader" er jeg IKKE helt sikker på.. " ;)
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. maj 2019 - 11:54 #4
Nu mangler der en del  data for en bedømmelse - data om solcelle og inverter. Som jeg opfatter det -vil inverteren ikke lade men aflade - og om den tilsluttes  batterierne med solcelle på gør nok ikke den store forskel -spændingen over batterierne er stort set den samme.

Om der skal laderegulator på afhænger helt af hvad solcellen kan afgive i forhold til batterikapaciteten.