Avatar billede lurup Ekspert
14. maj 2019 - 01:25 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Google Foto

Jeg har fyldt min google drev og vil derfor have alle mine foto over i en gratise Google Foto.
Jeg har lave indstillinger om i google drev så den opretter en mappe ved navn Google foto hvor kan efter kan flytter alle billeder over i.
Der er hermed gjort men jeg syntes ikke det kommer over i tjenesten  google Foto ??
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2019 - 05:07 #1
du skal downloade alle billeder, og uploade det nye sted
Avatar billede INK Ekspert
14. maj 2019 - 05:30 #2
Er det en privat konto?
Bemærk følgende på Googles supportside:
Bemærk! Du kan ikke synkronisere dine bileder og videoer, hvis du bruger din konto via arbejde eller skole.

https://support.google.com/photos/answer/6156103?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=da&oco=0
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2019 - 08:25 #3
Google Photo og Google Drive (Og GMail o.s.v.) "spiser" af samme datamængde. Så du får ikke frigivet noget data ved at flytte noget fra det ene sted til det andet - det er samme "drev".

Det du tænker på er, at synkronisering fra en Android enhed op til Google Photo kan gøres "gratis" - men det kræver at det foto der synkroniseres til Google Photo (= Google Drev) bliver beskåret af synkroniseringstjenesten, så det ikke fylder så meget. Disse fotos bliver regnet fra i det samlede dataregnskab, og fylder derfor ikke ekstra i dit Google Drev.
Det kan man, så vidt jeg ved, ikke gøre med fotos der er lagt op uden om synkroniseringstjenesten i Android.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2019 - 08:30 #4
Se evt. sidste afsnit her: https://support.google.com/photos/answer/6156103?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=da

Bemærk at det som kaldes "upload i høj kvalitet" faktisk kan være det modsatte - billederne beskæres til 16Mpixels, hvis de oprindelig var større: https://support.google.com/photos/answer/6220791
Til gengæld tæller de så ikke i lagerkvoten... - men jeg har selv den holdning at der ikke er nogen der skal ændre i mine fotos - der vil næsten altid være et datatab, når billeder konverteres.
Avatar billede INK Ekspert
14. maj 2019 - 09:47 #5
#4 Som anført i dit link kan "upload" ske fra både PC, Mac, Android og iOS enheder.

For PC og Mac anvendes "Backup og Synkronisering" mens der for tablets og telefoner anvendes "Google Fotos". Billederne ender samme sted nemlig i Google Fotos.

Der kan anvendes "Original størrelse" eller "høj kvalitet". "Høj kvalitet" er som du skriver 16 Mpixels, hvilket er fint for fremvisning på alle skærme inkl. store tv-skærme.
Men du har ret i at det ikke dur til forstørrelser af udsnit af billeder.

Jeg har alle mine fotos (ca. 65.000) i Google skyen (gratis) og kan se dem med alle mine enheder. Udvalgte fotos gemmes selvfølgelig også på et par HDD drev i fuld størrelse, men almindelig snapshots virker fint hos Google.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2019 - 10:41 #6
..Men du har vel stadig synkroniseret gennem Googles synkroniseringstjeneste (på de givne platforme), konfigureret til "Høj kvalitet", og ikke original.

Som jeg læser det, har Lurup blot kopieret filerne direkte over - og så vil det ikke virke.
Avatar billede INK Ekspert
14. maj 2019 - 11:27 #7
#6 Ja, det er vigtigt, at huske samme indstilling på alle enheder.

Hvis alle billeder ligger på Google Drev i Google fotos mappen kan de med korrekt indstilling også placeres i Google Fotos.

Det er vigtigt i linket ovenfor at læse om hvad der sker den ene og anden vej ved redigering og sletning:
Hvad der sker, når du redigerer eller sletter et billede?
Hvis du redigerer fotos i Google Fotos, vises ændringerne ikke i Google Drev.
Hvis du sletter et foto i Google Fotos, bliver det også slettet i Google Drev.
Hvis du sletter et foto i Google Drev, bliver det også slettet i Google Fotos.
Men hvis du føjet fotoet til et album i Google Fotos, slettes det ikke fra de pågældende album.
Hvis du sletter via mappen Google Fotos i Mit drev:
Hvis du sletter enkelte fotos eller videoer, slettes de også i Google Fotos.
Hvis du sletter mapper (f.eks. mappen Google Fotos), bliver fotos og videoer ikke slettet i Google Fotos. Dette er for at undgå, at alle dine fotos og videoer slettes ved et uheld.
Hvis du flytter fotos fra mappen Google Fotos til en anden mappe og sletter dem derfra, slettes de også i Google Fotos.

Tung læsning, men vigtig!
Avatar billede lurup Ekspert
14. maj 2019 - 23:11 #8
1000 tak for lang god svar
Avatar billede valsbol Seniormester
07. oktober 2019 - 14:31 #9
Jeg vil gerne vide hvordan man sletter et album på en ipad i fotomappen. Selvom alle billedder er slettet i mappen ligger der stadig et tomt album og roder
Avatar billede INK Ekspert
07. oktober 2019 - 15:33 #10
Åbn albummet. Tryk på de tre prikker og slet album.
Avatar billede valsbol Seniormester
07. oktober 2019 - 16:06 #11
Tak for svaret. Men det er ikke muligt på den måde, for i de tre prikker er ikke der. I mellemtiden har jeg fundet den rette løsning. Det er på IOS og ikke google foto, men bare foto.
vælg album
vælg se alle
vælg rediger
så kommer der et rødt minus ved alle mapperne.
Klik 2 gange på det symbol
vælg slet album
Det ser ud til at det kun er de fælles albums, der kan slettes på den måde. Man opsiger abonnementet.

Nu har jeg lavet et test album.
og nu viser der sig en rediger kommando i højre øverste hjørne.
Igen kommer det røde minus symbol.
Klik på det og vælg slet album
Avatar billede INK Ekspert
07. oktober 2019 - 18:08 #12
Emnet for denne tråd var Google Foto. Det er bedst at oprette nyt spørgsmål for nye emner.
Avatar billede valsbol Seniormester
08. oktober 2019 - 08:51 #13
Ja. Hvordan lukker jeg
Avatar billede INK Ekspert
08. oktober 2019 - 09:48 #14
Et svar har allerede grøn streg, så alt ok