Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2019 - 21:35 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke sende mails

Outlook 2003.

Hver gang jeg skal sætte outlook op på ny, er det det samme mareridt for at få det til at fungere.

Min udbyder tílbyder ikke mail, så køre to online konti ind over mit mail program. Jeg kan bedst lide at bruge et program på computeren.

Når jeg klikker Send/modtag uden at sende noget / tjekker post, sender og modtager det som det skal. Altså ingen fejlmeddelelser. Men når jeg forsøger at sende en mail, får jeg dette: https://i.postimg.cc/gJrTYy83/Udklip.png

Har ingen ide om hvad jeg skal gøre.
Avatar billede INK Ekspert
14. maj 2019 - 22:10 #1
Gætter på din mailleverandør betragter Outlook 2003 som en farlig klient, da den er udgået og ikke længere sikkerhedsopdateres. Måske kan du i indstillinger tillade usikre mailklienter. Det kan man så vidt jeg husker i G-mail.

Du kunne også overveje at opdatere til en nyere udgave af Outlook (men det er dyrt).
Thunderbird er en gratis løsning.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2019 - 23:56 #2
Min mail leverandør?
Avatar billede kurtba Ekspert
15. maj 2019 - 00:09 #3
Når den ikke kan sende er det ofte fordi, at man ikke har sat de rigtige oplysninger  ind i mailprogrammet. Såsom servernavn, portnr. osv.
Det vil nok hjælpe, hvis du skriver hvem du har online mail hos, samt om du bruger imap eller pop3.
Avatar billede stjans Guru
15. maj 2019 - 07:33 #4
Enig med Kurt. Opsætning af udgående mailserver er forkert.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2019 - 15:09 #5
Har to online mails. Begge er Outlook.

mail 1.
pop-mail.outlook.com
smtp-mail.outlook.com

E-mail konti >Flere indstillinger > Internet e-mail-indstillinger > Avanceret:
Server til indgående post (pop3): 995
Server til udgående post (SMTP): 25
Begge steder flueben ved "Denne server kræver en krypteret forbindelse (SSL)"

mail 2. (Samme opsætning.)
pop-mail.outlook.com
smtp-mail.outlook.com

E-mail konti >Flere indstillinger > Internet e-mail-indstillinger > Avanceret:
Server til indgående post (pop3): 995
Server til udgående post (SMTP): 25
Begge steder flueben ved "Denne server kræver en krypteret forbindelse (SSL)"
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2019 - 15:11 #6
Glemte noget tekst.
Server til indgående post (pop3): pop-mail.outlook.com
Server til udgående post (SMTP): smtp-mail.outlook.com
Avatar billede kurtba Ekspert
15. maj 2019 - 22:48 #7
Kan hos Microsoft se, at den nemme måde at opsætte en outlook.com konto først starter ved office 2007. Kan ikke lige finde noget specifikt om, hvorledes man bør gøre det manuelt.
Dog har jeg fundet en side, hvor der står noget om opsætning, og så vidt jeg kan se, så er porten ved smtp, som jo er udgående server, 587 og ikke 25, som du bruger. Så prøv først at skifte den, og se hvad der sker.
https://support.office.com/da-dk/article/pop-og-imap-indstillinger-for-outlook-8361e398-8af4-4e97-b147-6c6c4ac95353
Dernæst har jeg fundet et office 2003 connector program, som måske kan hjælpe dig på anden måde
https://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=24677
Dog skriver de ikke noget om, at dette program også virker under windows 10.
Men prøv først med portnummeret, det er ofte set, at det driller.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2019 - 23:20 #8
[i] ... og så vidt jeg kan se, så er porten ved smtp, som jo er udgående server, 587 og ikke 25, som du bruger. Så prøv først at skifte den, og se hvad der sker. [i/]

Det fungere ikke. Får en anden fejlmeddelelse.
https://i.postimg.cc/W1ZRZ5bT/Udklip.png
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2019 - 23:23 #9
[i] Dog skriver de ikke noget om, at dette program også virker under windows 10. [i/]

Har Windows 7. Glemte jeg at skrive.
Avatar billede kurtba Ekspert
15. maj 2019 - 23:23 #10
Ved smtp skal indstillingen være "Kryptering: STARTTLS". Ikke SSL, som du bruger. Står også ved det link, som jeg sendte.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2019 - 23:24 #11
(Nå, kan åbenbart ikke længere huske en skid html.)
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2019 - 23:28 #12
STARTTLS?

Har jeg aldrig hørt om før. Husker det heller ikke fra tidligere opsætninger. Hvor finder jeg det?
Avatar billede kurtba Ekspert
16. maj 2019 - 20:23 #13
Jeg har ikke outlook 2003, men du skal ind hvor der står portnr. Der står også noget om, hvilken slags kryptering, som der skal anvendes.
Hvis jeg husker rigtigt skal du ind i rediger konto, og så skal du finde en fane, som hedder noget i retning af avanceret. Der står portnumre og kryptering.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2019 - 23:45 #14
Ja det ved jeg godt. Der er ikke noget der hedder  STARTTLS.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2019 - 23:47 #15
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2019 - 23:48 #16
For øvrigt. Uanset hvad der står på den side, er jeg ret sikker på der ikke står 995 og 587 når det fungere.
Avatar billede kurtba Ekspert
17. maj 2019 - 00:19 #17
Så er det nok derfor, at MS ikke skriver noget om, at det også virker i version 2003. I nyere versioner er der en rulleliste ved kryptering, hvor man kan vælge mellem ingen, ssl, tls, auto. Prøv evt. at deaktivere ssl og se, hvad der så sker, eller har du prøvet at installere det connector program, som jeg henviste til. Måske kan det løse problemet.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2019 - 03:38 #18
Har fået det til at virke ved at prøve mig frem (på ny).

Server til indgående post (pop3): 995
Server til udgående post (SMTP): 25

Flueben skal forblive i "Denne server kræver en krypteret forbindelse (SSL)".

Endelig - hvilket hvad hvad jeg ikke havde prøvet før og som gjorde det:
Under fanebladet "Server til udgående post", flueben i "Server til udgående post (SMTP) kræver godkendelse".
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2019 - 03:42 #19
Endelig ...!

Men er selv ude om det. Kunne bare have skrevet opsætningen ned inden jeg slettede disken.
Er vist tredje eller fjerde gange jeg glemmer det. Men - nu har jeg lært det!