Avatar billede Jan K Ekspert
15. maj 2019 - 08:01 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Underligt fænomen i indholdsfortegnelse

Jeg har et dokument, hvor overskrifterne er markeret med standard overskriftstypografier.

Jeg indsætter nu en automatisk, men brugerdefineret indholdsfortegnelse da jeg kun vil have Niveau 1 overskrifterne med. Så vidt så godt.

Problemet er, at selv om der er anvendt samme overskriftstypografi til alle Overskrift 1 (skrifttype Cambria 14 pkt), optræder en enkelt linje i indholdsfortegnelsen med en anden skrifttype end de øvrige. Disse er som forventet formateret med skrifttypen Century Schoolbook, som konsekvent anvendes i hele dokumentet bortset altså fra overskrifterne, men en enkelt linje er formateret med Calibri.

Det ser noget mærkeligt ud. Hvis jeg markerer og formaterer indholdsfortegnelsen med Century Schoolbook, bliver det fint, men ved næste opdatering bliver det så ændret igen. Jeg har prøvet at slette indholdsfortegnelsen helt, men når jeg indsætter på ny, er resultatet det samme.

Vi taler Word 2016, men har også prøvet at åbne dokumentet i Word 365 Pro Plus, slette indholdsfortegnelsen og indsætte den igen, og det giver præcis samme resultat.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. maj 2019 - 11:28 #1
Forklaringen er sandsynligvis, at den pågældende overskrift i dokumentet har fået tilføjet direkte formatering, dvs. formatering, som ikke kommer fra overskriftens typografi, men er tilføjet ved at markere tekst og ændre formatering. Direkte formatering på tekst, som hentes til en indholdsfortegnelse, bevares i selve indholdsfortegnelsen.

Hvis det er korrekt, så kan du løse problemet sådan:

1. Gå til den overskrift i dokumentet, som vises med forkert skrifttype i indholdsfortegnelsen.

2. Marker hele overskriften inkl. afsnitstegnet, som afslutter den (kan ses når formateringsmærker er vist - Ctrl+Shift+8).

3. Tast nu Ctrl+Q og dernæst Ctrl+Mellemrum for at rydde direkte formatering fra overskriften.

4. Opdater indholdsfortegnelsen igen.

Løser det problemet?
Avatar billede Jan K Ekspert
15. maj 2019 - 14:12 #2
Hej Lene

Det løste ikke problemet, men bragte mig på sporet. Fejlen lå i den måde, jeg havde ændret skrifttype i indholdsfortegnelsen på; nemlgi ved at markere og ændre. Da jeg rettede i selv typografien for Indhold 1, løste det problemet.

Hvorfor fejelen så kun opstod i en enkelt linje er jeg ikke klar over.