Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2019 - 16:01 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

CCleaner Avast

Der kom i dag en opdatering til CCleaner. Heldigvis lagde jeg mærke til, at der var sat flueben i "Installer Avast free"  😒 Så pas på, at du ikke får lusket den med ind.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2019 - 16:04 #1
Ja sådan lusker andre programmer sig også ind. Google Crome er en af de værste til det :-)
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. maj 2019 - 16:23 #2
Var det ikke Oracle der fik en böde for at der var forvalg i en checkbox.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2019 - 16:29 #3
#2 Har jeg ikke hørt om. Men der har gennem lang tid været programmer der har været anmassende og ville installeres sammen med andre programmer. Og toolbars var der også. Husker tydeligt ASK toolbar var en af dem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. maj 2019 - 17:03 #4
Der poppede i går en meddelelse op om, at der var en ny version af CCleaner klar til download. Uden at tænke nærmere over det, klikkede jeg på "installer".
Bagefter var min pc blevet "beriget" med Avast. Jeg har Unlocker installeret, så da Avast var fjernet og pc´en var genstartet gik jeg ind i C-drevet under "Programmer" og fjernede Avast fra listen. Jeg var også inde i Windows/reg.edit/HKLM lokal machine/software, og fik skidtet fjernet der.
Jeg synes at det er ufine forretningsmetoder, der anvendes i visse tilfælde.
Man er mange gange som bruger ikke opmærksom på de små firekanter med flueben i, og så er det der pludselig er blevet installeret et program man ikke ønsker. Det er bedre med aktivt tilvalg, fremfor aktivt fravalg. Det smager af lusk.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2019 - 17:03 #5
Jeg synes i alt fald, at det burde forbydes. Og Avast lægger Cookies ind, som ikke forsvinder ved almindelig afinstallering, og nogle programmer gemmer filer i windows.
Og ja Ask og  Google Crome hører til de slemme.
Det er også lidt ironisk, at CCleaner, som skal rydde op, lægger "snavs" ind.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2019 - 17:05 #6
#4 Det er jo også nyt i CCleaner, og så er man ikke på vagt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. maj 2019 - 17:29 #7
Det er det nemlig!
Det værste er dog at man i nogle tilfælde kan risikere, at fysiske installationsmedier (CD/DVD) også kan indeholde uønskede programmer. Sætter man installationen til automatisk i stedet for manuel, er der risiko for at man får lagt noget skrammel ind som man i ønsker. Det samme gælder med programmer man har købt, men som skal downloades, der kan også komme noget skrammel ind der kan være svært at komme af med igen.
Avatar billede klaudi Ekspert
15. maj 2019 - 17:41 #8
Jeg henter Ccleaner her når den skal opdateres, vælg portable eller slim 🙂
https://www.ccleaner.com/ccleaner/builds
Avatar billede claes57 Ekspert
15. maj 2019 - 17:53 #9
prisen for gratis versioner er, at man skal være vågen under installation - aldrig nogen sinde bare klikke installer, men 'fortsæt' , 'fortsæt' osv til alle valg er fravalgt.
Og det gælder ved hver opdatering - på et tidspunkt gider folk ikke, og vælger at købe pro-versionen.
Det er op til bruger (jeg er stadig på gratis), om man gider klikke igennem, eller vil krybe til korset, og tage en pro.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. maj 2019 - 19:42 #10
Jeg får det sådan, at jo mere jeg bliver presset, jo større modstand gør jeg. Men man skal ganske rigtigt som du nævner, være vågen.
Jeg fik for øvrigt en opdatering i går til Adobe Flash Player. Der skulle man til-vælge Google Chrome, og ikke fravælge denne browser. Det mere jeg ikke tidligere har været tilfældet.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2019 - 19:44 #11
Nej før i tiden fik man et eller andet med Flash Playeren når man opdaterede. Tror måske det var et McAffe program.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. maj 2019 - 20:12 #12
Jeg tror faktisk den var McAffee der kom med. Det er jo desværre ikke et enkeltstående tilfælde, med alt det skrammel der kommer.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2019 - 20:14 #13
McAffe Security Scan Plus hedder det :-)
Avatar billede falster Ekspert
15. maj 2019 - 21:58 #14
Gem klaudi's link ovenfor. Og brug det, når der kommer besked om opdatering.

(Alle CCleaners installere - også dem med reklamer og toolabr - kan i øvrigt pakkes ud med, f.eks, 7-zip.

Man skal blot bruge "CCleaner64.exe" eller "CCleaner.exe", CCUpdate.exe. Og mappen "Lang" med filen "lang-1030.dll", hvis man vil ha' den på dansk.

Resten af det, der pakkes kun kan man bare slette.)
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2019 - 15:00 #15
Det var da en overvældende interesse, fint nok, men nu må jeg vist hellere lukke 😊