Avatar billede amiond Praktikant
19. maj 2019 - 23:34 Der er 2 kommentarer

Opladninig af batteri

Kan nogen fortælle mig om man kan oplade direkte på et batteri, eller skal der en modstand imellem?
Avatar billede mort1 Ekspert
20. maj 2019 - 06:56 #1
Hvad mener du med at oplade direkte på et batteri, og hvad er det for et batteri ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. maj 2019 - 08:54 #2
Der mangler info om støm.

Vil du sætte 220v direkte på et 1,5v eller 12v batteri? - så går den slet ikke.

Du skal bruge en lader af en eller anden art, som først og fremmest leverer samme spænding som det batteri der skal lades. Ellers risikerer du sammensmeltning - eller i bedste fald at der slet ikke lades.

Dernæst har du risikoen for at "koge" batteriet, hvis ikke laderen kan måle hvornår batteriet er opladt, og derefter stoppe opladningen. Det vil forringe batteriet levetid, og hvis ikke der er overopladningssikring i batteriet (typisk billige batterier fra Kina - men kan også mødes i DK), risikerer du oven i købet at det smelter sammen og starter en brand.

Og af samme årsag som ovenstående, er det ikke nok bare med en modstand - du risikerer stadig sammensmeltning.