Avatar billede lailasteen Juniormester
22. maj 2019 - 19:03 Der er 5 kommentarer

hvodan får jeg en stepmotor til at køre?

Jeg har købt en stepmotor med tilhørende driverboard. Der er en masse "pins" på boarded, men ingen brugsanvisning.

Kan jeg få motoren til at køre med det jeg har købt, eller skal der mere til? Driverborded hedderULN2003. Jeg har blot brug for at motoren kan køre en halv og /eller en hel omdrejning. Motoren kar et microstik med 5 ledninger., der passer ned  på en terminal på boarded. Af en medfølgende tegning over boarded kan jeg se, at strømforsyningen på 5 volt skal tilsluttes den røde ledning på motoren (+) og minus til en pin her hedder GND, men der sker ikke noget.
Avatar billede bvirk Guru
22. maj 2019 - 21:20 #1
Det er nok netop blot et driverkort - søgning på nettet viser at kredaen ULN2003 er an relædriver - se eksempelvis her:
https://microcontrollerslab.com/relay-driver-circuit-using-uln2003
Der er indgange på kortet som skal styres - i simplest for gennemløbe den cyklus som spolerne i stepmotoren skal gennemløbe.
Det er nok lettest at bruge en arduino - ikke at der ikke lægger noget kundskab i det, men alt kan findes i færdigudviklet form på nettet og programmel til fri download.
Avatar billede lailasteen Juniormester
22. maj 2019 - 21:45 #2
Jeg blev ikke klogere af dit svar. Skal der købes noget mere, eller kan jeg få motoren til at  køre ved at kortslutte nogle pins eller hvad?
Avatar billede bvirk Guru
23. maj 2019 - 09:43 #3
Det kan jeg ikke svare på uden diagram eller måske close up foto. Er der andre kredse på boarded end en ULN2003?
Avatar billede lailasteen Juniormester
23. maj 2019 - 10:08 #4
Tak for dit svar. Jeg kan på dit svar forstå, at ULN2003  kun er et relæ og ikke er nok til at  få motoren til at køre. Jeg kan på nettet også se, at der skal mere til. Jeg er en ældre model fra den analoge tidsalder, så jeg har ikke så meget forstand på det. Jeg har i mellemtiden købt  en  controler, der skulle kunne arbejde sammen med ULN 2003, og så håber jeg,  at jeg kan få det til at fungere, men jeg vil gerne vende tilbage, med nye spørgsmål, hvis jeg går i stå med det.
Avatar billede bvirk Guru
23. maj 2019 - 10:30 #5
Nettet er en tidens guldgruppe ud i små kredses anvendelse - Det engelske ord for diagram: circuit, anvendt i google billedsøgning med orderne

circuit uln2003

og få click videre gav:
https://www.elprocus.com/relay-driver-circuit-using-uln2003/

Den vej jeg ville gå er nok at anvende:
https://ardustore.dk/produkt/arduino-nano-v3-0

Den skal så programmeres over usb med en almindelig windows/mac/linux pc
Når den først er programmeret fungere det selstændigt - med de knapper man også har sat up til at kunne anvende det.

Har man ikke prøvet det før liger der nogle dages studier i det og jeg aner ikke hvor meget info der ligger på dansk.

Du er velkommen til at vende tilbage - held med det.