Avatar billede Marie Mester
27. maj 2019 - 17:31 Der er 8 kommentarer

Homeplug ethernet sæt til (kablet) internet gennem el-installationen

Jeg har købt et homeplug ethernet sæt (hos AvXperten) for at få kablet adsl-internet fra yousee's homebox gennem el-installationen i huset til computer eller smart tv andetsteds i huset. Men det virker tilsyneladende kun, hvis de to stikkontakter er på samme elektriske gruppe. Det skriver AvXperten også.
Men findes der nogle home-plugs som kan overføre internetdata selvom de to stikkontakter er på hver sin af husets elektriske grupper? Jeg synes, at noget af det jeg har læst, tyder på det ?
Avatar billede falster Ekspert
27. maj 2019 - 18:44 #1
En af de nyere - måske endda den nyeste - om emnet her i forummet:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1028452
Avatar billede Marie Mester
27. maj 2019 - 20:43 #2
Jeg har nu læst disse kommentarer, men de siger mig ikke noget. De ser ud til at dreje sig om WI FI. Det er vist trådløst. Jeg bruger kabler hele vejen undtagen forbindelsen gennem stikontaktakterne. Og de taler om faser, jeg taler om at få forbindelse gennem flere el-installations grupper. Og meget af det, der ellers står, forstår jeg ikke ret meget af. Jeg har bare brug for at vide, om der findes home plugs , som kan skabe forbindelse gennem flere el-grupper, og hvilke egenskaber, jeg skal sørge for, at homeplugsene  har, for at det kan lade sig gøre.
Avatar billede falster Ekspert
27. maj 2019 - 21:15 #3
OK. Uden selv at have erfaring med det, er Devolo vist nok "state of the art". De fleste vil nok gerne både have LAN og WiFi, som i den citerede tråd.

Men fås også uden WiFi.

https://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/netvaerk/powerline/devolo-dlan-1200-powerline-start

En enkelt citat fra beskrivelsen:

Automatisk fasespring: Muliggør adgang til Internettet i alle rum og skaber derved i en håndevending dit hjemmenetværk.

Altså en adapter i en stikkontakt i nærheden af routeren. Kabel hen til routeren.

En anden adapter i stikkontakt i nærheden af computer eller smart tv. Kabel fra adapter hen til det udstyr.
Avatar billede falster Ekspert
27. maj 2019 - 21:17 #4
Hvis du vil gå med livrem og seler, så spørg en forhandler, førend du køber. Og så kan vi håbe på, at der kommer en deltager med konkret erfaring her i din tråd. Held og lykke :-)
Avatar billede INK Ekspert
27. maj 2019 - 21:18 #5
Ifølge flere tråde på Eksperten er der god erfaring med mærket Devolo. Hvis du ikke ønsker wifi kan du bruge dette sæt
https://www.proshop.dk/Homeplug/devolo-dLan-1200-Starter-Kit-Homeplug/2744844

Ifølge producentens oplysninger virker de også på forskellige faser i husets el-installation. Det skal formentlig være på den samme målergruppe, så det virker nok ikke fra hus til hus (?).

Køb på nettet, og virker det ikke, så har du returret. Min genbo købte et sæt fornylig, og det virker fint.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. maj 2019 - 21:58 #6
Hvis du har læst linket fra #1, vil du se, at jeg har kommenteret på det, da jeg selv har brugt dette sæt i længere tid
https://www.dustinhome.dk/product/5010810434/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline?gclid=Cj0KCQjwla7nBRDxARIsADll0kAGS0eeezxMXDkLyPPsJFzmvmKxVV2Xe4mrI7ighKH8c5YN0s95BREaAg_EEALw_wcB&ssel=false&_ga=2.34402083.38860817.1558986600-2066045270.1548105220&_gac=1.153547338.1558986600.Cj0KCQjwla7nBRDxARIsADll0kAGS0eeezxMXDkLyPPsJFzmvmKxVV2Xe4mrI7ighKH8c5YN0s95BREaAg_EEALw_wcB
Det er rigtigt, at det drejede sig om wifi, men i dette sæt har wifi enheden også 2 udtag til kablet forbindelse, så man slå 2 fluer med et smæk. 2 kablede forbindelser plus mulighed for at få et stærkt wifi signal et andet sted i huset.
Det kan køre på tværs af sikringsgrupper, idet jeg har ialt 3 enheder og de er på hver sin sikringsgruppe.
Så jfr. dit spørgsmål, burde dette sæt opfylde dine krav.
Devolo har i øvrigt sendt et nyere sæt på markedet
https://www.dustinhome.dk/product/5011099195/magic-2-wifi-starter-kit
Det har jeg ikke prøvet og har ikke hørt andre har prøvet det, men skulle jeg starte forfra i dag, ville jeg nok vælge det, da noget nyere normalt også er bedre og nemmere at have med at gøre. Samtidig koster det kun et par hundrede kr. mere.
Avatar billede Mikael Ekspert
28. maj 2019 - 05:44 #7
#Marie.. Du skriver:
"Men det virker tilsyneladende kun, hvis de to stikkontakter er på samme elektriske gruppe."

I denne sammenhæng er "samme elektriske gruppe" det samme som "samme fase"

Så de ovennævnte link løser det problem, hvad dit "nuværende" ikke gør.

Kravet er blot, at alle husets "grupper/faser"  (1, 2 eller 3 faser) er på een og samme måler. Hvilket er det normale i et alm. hus ;)
Avatar billede Marie Mester
30. maj 2019 - 15:10 #8
Tak for alle jeres kommentarer. De førte til, at jeg forskede lidt mere i problemstillingen. Blandt andet på Devolo's hjemmeside og hos min elektriker. Jeg fandt ud af, at der er tre faseledninger i strømforsyningen til huset, og at hver sikringsgruppe bruger en af dem. Men når der er flere end 3 grupper, tænkte jeg, at så må jo flere grupper bruge samme faseledning. Måske er det årsagen til, at jeg nu har forbindelse gennem stikkontakter i 2 sikringsgrupper, der betjener hvert sit område i huset langt fra hinanden. Firmaet, som jeg købte homeplug-sættet af, fastholder ellers. at alle deres homeplugs skal på samme sikringsgruppe. Ellers kunne jeg tilsyneladende have brugt et af jeres links og købt et nyt sæt homeplugs fra Devolo , som skriver, at deres homeplugs har high-frequency cross talk, som transmitteres til alle faser.