Avatar billede julle Novice
29. maj 2019 - 12:55 Der er 12 kommentarer

Mit Jack-stick er knækket

Hej Computerworld.
Mit jack-stick er knækket midt over, og den ene halvdel sidder inde i min computer. Hvad kan jeg gøre for at få den ud? Jeg har prøvet at grave med en lille nål, men det virker ikke. Vil nemlig gerne undgå at få det fikset hos en forhandler, da de bliver dyrt. Hvad kan jeg gøre?

PS. jeg er TOTALT nybegynder og aner ikke hvad jeg laver :)
Håber at i kan hjælpe mig så godt som muligt.
Tak på forhånd.
Avatar billede julle Novice
29. maj 2019 - 12:57 #1
Vil helst undgå alt der indeholder lim eller varme.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2019 - 14:03 #2
kabinet skal adskilles, og stumpen skal luskes ud indefra (man skal være sikker på, at den ikke forsvinder inde i pc).
Du kan - mens du overvejer - https://www.batteribyen.dk/usb-2-0-lydkort-transparent i usb-porten, så har du en ny indgang til lyd.
Bemærk, at mikrofon og lyd er i 2 mini-jack, så et typisk headset, der har det samlet i et stik vil tabe mikrofon-funktion.
Avatar billede julle Novice
29. maj 2019 - 14:52 #3
Forresten har jeg en PC
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2019 - 15:14 #4
PC? Mener du en bærbar? Enig i, at den stump skal skubbes ud indefra. Spørgsmålet er bare, om det er til at komme til. Hvad mærke er din PC?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2019 - 15:29 #5
Stationære pc er rimeligt robuste, og læg den ned med jackstikket mod gulvet og hav en bog eller lign under til at løfte stik osv et par cm over gulvet. Giv så pc et par velmente klask skiftevis på begge sider. Måske rystes det tabte stik ud. Ellers skal dyret åbnes.
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2019 - 15:59 #6
# Den sidder vel fast med en fjeder, og med ryste metoden falder stumpen vel ligeså godt ind, som ud af computeren. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2019 - 16:30 #7
men så vil den - når pc rejses op - ligge på bundpladen (udenfor fare), og stik på pc er frit.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juli 2019 - 20:11 #8
#6
Jeg tror i det vil være muligt at ryste så meget at stumpen falder ud. Der sidder en eller anden låseanordning i indgangen på computeren til jack-stikket, således at dette ikke ryger ud ved almindelig brug, hvad der jo ikke er særligt hensigtsmæssigt. kan det lade sig gøre at skubbe stumpen ud indefra er det at foretrække.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juli 2019 - 22:09 #9
RETTELSE af #8
Der havde indsneget sig en fejl i svare

Jeg tror desværre ikke det vil være muligt at ryste så meget at stumpen falder ud. Der sidder en eller anden låseanordning i indgangen på computeren til jack-stikket, således at dette ikke ryger ud ved almindelig brug, hvad der jo ikke er særligt hensigtsmæssigt. kan det lade sig gøre at skubbe stumpen ud indefra er det at foretrække
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2019 - 01:59 #10
ja det er vanskeligt, men prøv dette:

få fat i et søm, der er en anelse mindre end hullet så det kan komme ind.
sav spidsen af sømmet, og påfør SUPERLIM :)

stik sømmet i bund og vent 20 min.
så kan du måske trække det ud med stumpen :)
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2019 - 02:00 #11
ps, der findes også runde søm, det er måske bedre end standard
Avatar billede julle Novice
07. maj 2020 - 10:23 #12
SORRY!!! Vi fik den ud på en lettere primitiv måde. Vi puttede elefantsnot/lærertyggegummi ind i røret fra en kuglepind...Det virkede, men jack-stikket virker selvfølgelig ikke mere ;)