Avatar billede Rall3d Juniormester
29. maj 2019 - 15:25 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Kompatible processor

Hejsa

Jeg stå i den situation hvor jeg skal til at købe en ny processor til min PC.
Jeg har ikke super meget styr på hvordan det fungerer med kompatibel hardware og sådan noget.

Jeg har læst lidt op på det på nettet og der stå at hvis motherboardet og processoren har samme 'socket' så passer de sammen.

Jeg har kigget på Intel Core i9-9900K Processoren.
Mit motherboard er et ASUSTeK B150M-A

Begge hardware har socket LGA1151

Er der et klogt hoved der kan fortælle mig om disse to komponenter er kompatible? :)

Med venlig hilsen,
Rasmus
Avatar billede Slater Ekspert
29. maj 2019 - 15:40 #1
Nej. Desværre er det ikke så simpelt med lige præcis LGA 1151 socketen. Med de fleste andre sockets ville det være det, men LGA 1151 findes i to versioner, revision 1 og revision 2. Revision 1 understøtter Skylake og Kaby Lake processorer, mens revision 2 kun understøtter Coffee Lake. Dit motherboard er Skylake, men en i9-9900K er Coffee Lake. De passer altså ikke sammen.
Avatar billede Rall3d Juniormester
29. maj 2019 - 17:42 #2
@Slater er der forkel på skylake og skylake-x ? :)
Og ville mit motherboard kunne bruge skylake x?
Avatar billede Slater Ekspert
29. maj 2019 - 18:19 #3
Skylake-X bruger desværre en helt anden socket, LGA 2066.
Avatar billede milter Ekspert
29. maj 2019 - 20:24 #4
Her kan du se en liste over de CPU'er, som iføge Asus kan bruges til dit ASUSTeK B150M-A:

https://www.asus.com/dk/Motherboards/B150M-A/HelpDesk_CPU/