05. juni 2019 - 12:40 Der er 6 kommentarer

Am-bidrag

Hej alle. Da jeg er igang med min eksamen og har et spørgsmål jeg er en smule i tvivl om, vil jeg meget gerne høre hvad I tænker.
Spørgsmål:
Vil det påvirke virksomhedens overskud hvis regeringen sætter am-bidraget op til 10%?

Tak på forhånd
Avatar billede Jan K Ekspert
05. juni 2019 - 12:55 #1
Næppe. AM bidraget betales af arbejdstager, så med mindre firmaet giver lønforhøjelse som  kompensation...

I øvrigt ervWord næppe den rigtige kategori til den type spørgsmål 😁
05. juni 2019 - 13:09 #2
Hej Jan.
Jeg er helt ny herinde og vidste ikke lige hvilket kategori jeg ville sætte mit spørgsmål under, men kan du prøve at uddybe dit svar?

Mvh
Avatar billede Michael B Praktikant
05. juni 2019 - 13:12 #3
Nej, det er arbejdsgiver uvedkommende.
Avatar billede mort1 Ekspert
05. juni 2019 - 13:14 #4
Det er nok lettere at få et svar, hvis du bruger en mere relevant gruppe
Avatar billede Jan K Ekspert
05. juni 2019 - 13:28 #5
Arbejdsmarkesbidraget betales af lønmodtagerne. Det indeholdes af arbejdsgiver sammen med skatten, men det koster ikke arbejdsgiver noget, da det trækkes af medarbejdernes løn inden udbetaling. Det koster altså ikke arbejdsgiver mere, at AM bidraget bliver sat op. Det er kun lønmodtagerne, som vil få mindre udbetalt.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2019 - 13:29 #6
am-bidrag trækkes i løn efter pension, men før alle andre fradrag, så alt andet lige, så vil staten få flere penge i kassen. Skulle staten nu (og her ved jeg godt, det er umuligt) vælge at sende de overskydende penge retur, så kan det tænkes (hvis der er blåt flertal), så virksomheder kan sættes lidt ned i skat, og dermed få større overskud.
Men det er helt utopisk, at staten vælger at sende overskydende penge retur - de vil hellere opfinde nye udgifter, og dermed ændres virksomheders overskud ikke.
I det mest konspiratoriske er de ekstra penge i statskassen = færre penge hos lønmodtagere, og dermed mindre til forbrug, så virksomheders omsætning kan falde en anelse.