Avatar billede Twillum Praktikant
11. juni 2019 - 11:58 Der er 9 kommentarer

digitalisere gamle videooptagelser?

Vi står og vil gerne digitalisere nogle gamle videooptagelser fra vores oldnordiske analoge videokamera. optagelserne er fra 1990erne.

Er er nogen der ved om det overhovedet er muligt at overføre gamle videoptagelser på gamle videokassettebånd og få dem overspillet så de bliver til filer der kan ligge på harddisken? Nogen der har erfaring med det?

På forhånd tak
Avatar billede ranni Forsker
11. juni 2019 - 12:50 #1
Jeg har digitaliseret 1000vis af VHS, VHS-C, miniDV, Hi8 Super-VHS-C.
Du kan bruge en Dazzle fra Pinnaclesys.com og måske andre også.
Hvis du lader fotofirmaer gøre det, skal du få en pris først !!
Avatar billede mort1 Ekspert
11. juni 2019 - 12:52 #2
Jeg ved det kan lade sig gøre - Du kan sikkert på nettet finde nogen som gør den slags.
Husk der er forskel på Video og smalfilm.
Avatar billede ranni Forsker
11. juni 2019 - 13:11 #3
Hvis du har afspiller til dine bånd, skal du bruge en Grapper lign. denne
https://www.pinnaclesys.com/en/products/dazzle/dvd-recorder-hd/
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
11. juni 2019 - 13:13 #4
AGK har en audio/video grabber, den er billig og funngerer udmærket.
Avatar billede poko1 Ekspert
11. juni 2019 - 13:31 #5
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2019 - 16:47 #6
#1 Ikke for at bringe malurt i bægeret, men mine erfaringen med Dazzle fra Pinnacle er ikke specielt gode.
Jeg har gjort det at jeg vha, et scart-kabel (af rigtig god kvalitet) overført signalet fravideoen scart-udgang til HHH/DVD optagerens scart-indgang, med succes. Når så materialet er kopieret kan man "klippe" det uønskede fra med fjerbetjeningen, opdele i titler, lave kapitler samt navngive optagelserne.
Jeg går stærkt ud fra at der er tale om VHS-C, der ikke umiddelbart kan afspilles i en alm VHS videomaskine, men der findes en VHS-adapterkassette, der muliggør afspilning.

https://www.avxperten.dk/vhs-c-adapter/vhs-c-adapter.asp?gclid=EAIaIQobChMIqabFptXh4gIVzaSaCh0ZyAhWEAAYASAAEgImf_D_BwE
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2019 - 16:49 #7
Tilføjelse til #6
Da der er tale om et videokamera, skulle der ingen problemer være med kopisikring  :-)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. juni 2019 - 17:56 #8
#1 Jeg kan ikke anbefale Pinnacle Dazzle
De dyrere Pinnacle fx. USB 710 er meget bedre
Hauppauge USB 2 Live er også ok og kan købes endnu.

Hvis du har det gamle videokamera kan du fint afspille det på dem, hvis det er VHS-C kan du også afspille på en alm. VHS afspiller, via en adapter, men brug kun en god adapter dvs. Panasonic eller JVC ellers er båndføringen ikke OK.

Bemærk at hvis der er tale om MiniDV bånd er det digitale bånd og det kræver en helt anden behandling. De skal overføres digitalt via Firewire. Kvaliteten er så til gengæld bedre end analoge optagelser.

Bemærk også at efterbehandlingen er en historie for sig selv, specielt hvis du ønsker MP4 filer. Hvis du gør det forkert får du slør omkring ting der bevæger sig og du risikerer at billedet bliver for smalt, 5:4 istedet for 4:3.

Ellers kan jeg i al beskedenhed tilbyde at gøre det, se mere her
http://www.datanord.dk/videobaand/video-til-dvd-og-usb/
Avatar billede ranni Forsker
11. juni 2019 - 19:53 #9
#8
Nu har Tidens Tand efterhånden haft god tid til måltidet.
Jeg har optaget DV både via Firewire og analog via Dazzle 710, mine "amatør øjne" kan ikke se forskel på kvaliteten.
Der kan stå Super-VHS-C på båndene, men de er sjældent optaget på decideret Super-VHS-C optagere, hvor magnetlinier er forsat til 45 gr. Der langt mellem de sjældne afspillere.