Avatar billede SVJ Novice
11. juni 2019 - 19:16 Der er 5 kommentarer

Overskrifter

Hej Eksperter,

Jeg har brug for jeres hjælp :)

Jeg anvender overskrifter i Word, men oplever nu at der er meget store afstande mellem de autogenerede nummerering i overskriften og den efterfølgende tekst jeg selv skriver, det ser nogenlunde så den her ud:
13.10 ________    Bilag 10: Transskribering af xxxx

Det er de mange mellemrum (her illustreret med ______) jeg gerne vil af med, men synes ikke jeg kan findes ud af, hvor man gør det henne. Det har tidligere set pænt ud, men efter genereting af nr. xx.10, hoppede det.

Mange hilsner
SVJ
Avatar billede SVJ Novice
11. juni 2019 - 19:18 #1
PS. det er kun på nr. xx.10 den er hoppet
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juni 2019 - 19:51 #2
tabulator afstand sæt dem tættere på hinanden i starten på linjer, fx hver ½ cm.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. juni 2019 - 19:55 #3
Indrykket af teksten efter nummeret er styret af den placering, der er angivet i definitionen af selve nummeropsætningen. Når teksten hopper ind ved nr. 10, skyldes det, at nummeret fylder mere i bredden end tidligere numre, og at der ikke længere er plads til nummeret med den indrykning, der er defineret - så bliver teksten efter nummeret skubbet til næste tabulatorplacering.

Du skal ændre definitionen af selve nummeropsætningen og sørge for, at tekstens indrykning gøres større end nu. Mht. opsætningen af nummerering, så følg anvisningen i følgende artikel (engelsk) - så virker det:
https://shaunakelly.com/word/numbering/numbering20072010.html?p=1768
(Virker også til nyere versioner af Word)

Det er afstanden ”Indrykning af tekst ved” (engelsk version: ”Text indent at”), der er være større end nu.

(NB hvis du, som claes57 skriver, definerer tabulatorer til at være placeret tættere, kan du ganske vist få et mindre mellemrum mellem nummer og tekst, men hvis der er hængende indryk, dvs. tekstlinjer i en overskrift er indrykket under hinanden, passer det ikke sammen, medmindre du ændrer definitionen, som jeg har forklaret).
Avatar billede SVJ Novice
11. juni 2019 - 21:12 #4
Kære begge,

Jeg kan ikke få det til at virke, når jeg ændre det, ændre hele dokumentet, uagtet at jeg vælger det kun skal ske for den paragraf med Text indent at - nogle gode forslag?

Mange hilsner
Søren
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. juni 2019 - 22:30 #5
Normalt vil man have alle overskrifter af samme type opsat ens. Derfor gælder min forklaring en ændring af nummereringen, som vil påvirke alle afsnit, der anvender den overskrifts-typografi, du ændrer på opsætningen af.

Det er ikke nogen optimal løsning at lave en lokal ændring i en enkelt overskrift. Men hvis det er, hvad du ønsker, kan du i selve afsnittet med problemet indsætte en venstre-tabulator tilstrækkeligt langt til højre til, at nummeret kan være der (det er ikke en løsning, jeg selv ville bruge - jeg ville altid sørge for, at alle overskrifter var formateret ens).