Avatar billede azerty Juniormester
20. juni 2019 - 12:47 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Fjern harddisken

Jeg har en masse gamle pc'ere og laptops, som ikke duer mere. Jeg vil gerne smide dem ud på genbrugsstationen, men jeg ved udmærket, at det er klogt at få harddisken taget ud, inden man skiller sig af med dem.

Jeg kender til og har før brugt killdisk.exe og andre værktøjer, der overskriver harddisken med '000'.

Mit problem er to-delt:

1) De fleste af mine gamle pc'ere og laptops gider ikke engang starte, og så er det lidt svært at overskrive harddisken :-)

2) Jeg er en fumlefinger, der ikke kan finde ud af at få harddisken ud af hverken pc'ere eller laptops. Jeg har prøvet.

Findes der en computerbutik, hvor man kan få pillet harddisken ud?

Gerne i Københavnsområdet.

På forhånd tak.
Avatar billede Slater Ekspert
20. juni 2019 - 12:51 #1
Enhver computerbutik kan pille en harddisk ud for dig. I København kan du f.eks. bare gå ind på Falkoner Alle og have nærmest frit valg. Men de tager naturligvis penge for det.

Med laptops kan det være besværligt og kommer an på typen, men med stationære bør det dog være ekstremt let at gøre selv. Der skal som regel skrues to skruer ud og afkobles et par ledninger, så er den lige til at trække ud af bakken.
20. juni 2019 - 12:59 #2
jeg kan godt da harddisken ud
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. juni 2019 - 13:00 #3
Spar dig selv for en masse tidsspilde - at bruge tid på at slette harddisken er ikke nogen fornøjelse.

De stationære: Tag disken ud, læg på et betonunderlag, og slå et par gange med den spidse ende af en hammer. Så er den ulæselig.
De bærbare: Lokaliser det sted harddisken sidder, og slå et par gange med den spidse ende af en hammer. Så er den ulæselig. Er du i tvivl, tager du bare og slår tilstrækkelig tæt.

For fremtidig skyld: Tricket vil ikke nødvendigvis virke på moderne diske med M.2 interface, der er ret små, og derfor kan undgå "gokket". Men ældre maskiner er med garanti "slettet" tilstrækkeligt til, at ingen får data ud af dem.
20. juni 2019 - 13:01 #4
20. juni 2019 - 13:02 #5
PB @azerty
20. juni 2019 - 13:08 #6
@ole_madsen HA HA  det kan være han vil genbruge computere så som har så skal han jo ikke slå et par gange med den spidse ende af en hammer  vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvveeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeellllllllllllllllllllllllllllll
Avatar billede Slater Ekspert
20. juni 2019 - 13:18 #7
#6: Nu står der ret tydeligt i oplægget at det er i forbindelse med udsmidning.

Og hvad i alverden er det for en måde at skrive på? Du lyder som et lille barn.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. juni 2019 - 13:45 #8
@Overgaard1654 - jeg synes det fremgår rimelig tydeligt at maskinerne er defekte - så genbrug er ikke særlig sandsynlig...
20. juni 2019 - 13:55 #9
hvor ser du  forbindelse med udsmidning. jeg kan kun læse

Jeg har en masse gamle pc'ere og laptops, som ikke duer mere.ok indmaden dur nok ikke
Jeg kender til og har før brugt killdisk.exe og andre værktøjer, der overskriver harddisken med '000'.

Mit problem er to-delt:

1) De fleste af mine gamle pc'ere og laptops gider ikke engang starte, og så er det lidt svært at overskrive harddisken :-) du slette disken fra en live boot cd
2) Jeg er en fumlefinger, der ikke kan finde ud af at få harddisken ud af hverken pc'ere eller laptops. Jeg har prøvet.

Findes der en computerbutik, hvor man kan få pillet harddisken ud?

så hvor ser du forbindelse med udsmidning ?>
20. juni 2019 - 14:02 #10
genbrugsstationen

skal der ikke  stå hej jeg har masse gamle laptops som ikke dur mere skal destruere

så nej
20. juni 2019 - 14:09 #11
Fjernelse og destruktion af harddisk
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1010009

og som FinnRasmussen Ekspert skriver i  https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1010009

ref En harddisk ser sådan ud:
http://databacknow.com/harddisk_001.jpg
Fjern skruer og stik og tag den ud.
I stedet for destruktion, køb denne adapter og brug disken(e) til ekstern backup:
https://www.avxperten.dk/a/sata-to-usb.asp?gclid=CNXrkLSB8ssCFUXbcgodlIwN1Q
20. juni 2019 - 14:14 #12
og jeg Stopper  med at følge dette spørgsmål og @azerty hvis du skal have hjælp så kan du skrive til mig her https://www.computerworld.dk/eksperten/beskeder/ny/Overgaard1654
Avatar billede Slater Ekspert
20. juni 2019 - 14:17 #13
#9:

Der står:

"Jeg vil gerne smide dem udgenbrugsstationen, men jeg ved udmærket, at det er klogt at få harddisken taget ud, inden man skiller sig af med dem."

Det kunne ikke være ret meget mere tydeligt at det drejer sig om udsmidning. Måske du skulle have gået til Louis Nielsen?
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. juni 2019 - 14:22 #14
#9 Det står tydeligt her:

Jeg har en masse gamle pc'ere og laptops, som ikke duer mere. Jeg vil gerne
smide dem ud på genbrugsstationen, men jeg ved udmærket, at det er klogt at få harddisken taget ud, inden man skiller sig af med dem
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. juni 2019 - 14:32 #15
...i sætningen "Jeg vil gerne smide dem ud på genbrugsstationen"...
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2019 - 16:10 #16
Man skal altid læse hele spørgers indlæg før men spiller klog 😉
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. juni 2019 - 17:15 #17
#16 HØRT
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. juni 2019 - 17:50 #18
Ro på... - alle kan have en dårlig dag...
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2019 - 19:25 #19
Ja det har du ret i ole_madsen 😉
Avatar billede azerty Juniormester
02. juli 2019 - 22:01 #20
En spændende tråd, som mit spørgsmål har sat i gang.

Jeg takker for alle inputs.

Jeg har fået rigeligt med ideer til at få harddisken ud eller smadret.

Tak for hjælpen, alle.
Avatar billede sim00n Praktikant
05. september 2019 - 09:43 #21
Jeg er sikker på at www.gladteknik.dk kan hjælpe dig. Dem har jeg hvert fald brugt før til det samme, og de har ret hurtig service og indleveringsmuligheder flere steder i Københavnsområdet.