Avatar billede hyggelig75 Juniormester
23. juni 2019 - 16:37 Der er 2 kommentarer

ændre fil navn under opload til dato og tid så der ikke bilver konflikter med billede uploadning

<?php
$target_dir = "uploads/";
$target_file = $target_dir . basename($_FILES["fileToUpload"]["name"]);
$uploadOk = 1;
$imageFileType = strtolower(pathinfo($target_file,PATHINFO_EXTENSION));
// Check if image file is a actual image or fake image
if(isset($_POST["submit"])) {
    $check = getimagesize($_FILES["fileToUpload"]["tmp_name"]);
    if($check !== false) {
        echo "File is an image - " . $check["mime"] . ".";
        $uploadOk = 1;
    } else {
        echo "File is not an image.";
        $uploadOk = 0;
    }
// Check if file already exists
if (file_exists($target_file)) {
    echo "Sorry, file already exists.";
    $uploadOk = 0;
}
// Check file size
if ($_FILES["fileToUpload"]["size"] > 5000000) {
    echo "Sorry, your file is too large.";
    $uploadOk = 0;
}
// Allow certain file formats
if($imageFileType != "jpg" && $imageFileType != "png" && $imageFileType != "jpeg"
&& $imageFileType != "gif" ) {
    echo "Sorry, only JPG, JPEG, PNG & GIF files are allowed.";
    $uploadOk = 0;
}
// Check if $uploadOk is set to 0 by an error
if ($uploadOk == 0) {
    echo "Sorry, your file was not uploaded.";
// if everything is ok, try to upload file
} else {
    if (move_uploaded_file($_FILES["fileToUpload"]["tmp_name"], $target_file)) {
        echo "The file ". basename( $_FILES["fileToUpload"]["name"]). " has been uploaded.";
    } else {
        echo "Sorry, there was an error uploading your file.";
    }
?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. juni 2019 - 20:18 #1
Altså det er denne funktion: move_uploaded_file(...) der gemmer filen på dit filsystem.
Men selvom du ændrer til datotid, kan 2 personer jo i teorien godt gemme en fil samtidig og dermed gemme med samme filnavn.
Avatar billede htx98i17 Professor
23. juni 2019 - 20:41 #2
Er det ikke bare at tjekke om filen allerede eksisterer og så enten melde fejl, eller tilføje "_2" til endelsen af filnavnet, etc. Der er mange løsninger.

Men ellers prøv at ersattte:

$target_file = $target_dir . basename($_FILES["fileToUpload"]["name"]);

med:

$imageFileType = strtolower(pathinfo($target_file,PATHINFO_EXTENSION));
$target_file = $target_dir .'/'.date("Ymdhis",time())."\.".$imageFileType;