Avatar billede Heine Jeppesen Praktikant
25. juni 2019 - 14:21 Der er 7 kommentarer

Højere båndbredde med ekstern antenne

Jeg har et sommerhus i Nordsjælland, hvor vi har problemer med at få noget brugbart internet - Både kablet og mobilt desværre :-(

Jeg overvejer at sætte en ekstern antenne til min Huawei E5186 4G router, men er i tvivl om det vil hjælpe.

Eksempel:

Fra min telefon, via 4G (uden om routeren) kan jeg midt i huset få 40-50Mbit tidligt om morgenen. Nøjagtigt samme sted kan jeg timer senere få 10Mbit og i peaktiden efter kl. 18-19 får jeg yderst sjældent over 1Mbit - ofte 2-300Kbit.

Altså samme fysiske sted.
Det er præcist samme oplevelse, når jeg sidder uden for i haven, som vender mod området hvor nærmeste TDC og 3 mast er.

Jeg har både TDC og 3 simkort - TDC mener de kan levere 50-100Mbit udenfor iflg. deres dækningskort. Det passer jo meget godt, bortset fra i når alle bruger data.
Jeg har dokumenteret det flere gange, via TDC's NetPerfom app i håb op det måske ville vække nogen hos TDC :-)

Signalet ser nogenlunde ens ud hele dagen - 3 streger på telefonen og routeren.

Hvis jeg satte en retningsbestemt antenne op til routeren, f.eks. Poynting XPOL-A002-V2, tror I så det vil hjælpe signifikant i peaktiden eller blot spild af penge og en grim antenne på huset?

-Heine
Avatar billede ebea Ekspert
25. juni 2019 - 14:45 #1
Der er lidt flere problematikker i det ;-)

Men som udgangspunkt vil eksterne antenner hjælpe (2 stk.), da de vil øge den hastighed du kan downloade og uploade med.

Det som er en af problematikkerne er, det som du egentlig oplever, at mange bruger nettet i bestemte tidspunkter. Der vil du opleve det samme, med nedsat hastighed, også med eksterne antenner. Men forskellen til det har nu, er at du stadig har en højere hastighed, sammenlignet med dit modem alene. Så også i de perioder, vil eksterne antenner hjælpe.

Og så har du egentlig ikke behov for 2 simkort, da f.eks. 3.dk nu bruger TDC's net, hvor der er dårlig dækning i deres eget net (skifter automatisk).

Jeg bruger selv hjemmebyggede antenner, og har lavet flere anlæg for andre også, hvor hastigheden med eksterne antenner er øget med 3 - 4 gange, i forhold til hvad modemets antenner kan trække (selvfølgelig afhængig af afstand).

Jeg bor 5 km. fra en 3.dk mast, og kan godt have omkring 100 MBit down, og 50 up (maks. speed reguleres af udbyder), hvor spidsperioderne, reduceres med ca 15 - 20%
Avatar billede Mikael Ekspert
25. juni 2019 - 15:33 #2
Jeg er enig med #1..

Jeg er "ramt" af nøjagtigt det samme problem. ( 4G via TDC )

Søndag morgen kl 4, så kan jeg have ca 40/40 Mbit.
Når de "andre" er stået op, så kan det nemt falde til måske ringe 7/3 Mbit.

Jeg har monteret en ekstern 4G antenne. Og ja, den gav da en del.
Men kun effektivt for at opnå de nævnte 40/40, som max.

Med og uden antennen, så er de til tider ringe resultater nøjagtigt det samme.
Så antenne eller ej, så kan den ikke hjælpe, når problemet er meget trafik.
Avatar billede ebea Ekspert
25. juni 2019 - 15:53 #3
#4 - Selvfølgelig kan eksterne antenner hjælpe. Men det gælder om at vælge en korrekt antenne til formålet. Hvis du går i den blinde tro, at det som du kan købe i diverse shop's, og som skulle være egnet til formålet (ifølge webshoppen), ja så er det allerede gået galt.

Hvis antennerne skal have en effekt, så skal de "skæres" nøjagtig til frekvensen, i det frekvensområde som den pågældende udbyder (TDC) har sine frekvensbånd (3G - 4G, og 800Mhz, 1800Mhz, 2100Mhz)). Der er kæmpe forskel, om man vælger en standard købt antenne, eller vælger den som skal passe til det korrekte frekvensbånd.

Og det er mit gæt, at du (#2) har gjort, nøjagtig sådan (købt en stadard antenne). Og derfor mærker du egentlig ikke nogen synderlig forskel.

Så lad være med at skrive, at de ikke hjælper, for det gør de; men vælg korrekt udstyr!
Avatar billede Mikael Ekspert
25. juni 2019 - 16:14 #4
#3.. Hvis du rent faktisk LÆSER hvad jeg skriver så !!!

Skriver, at en antenne ikke hjælper en dyt overfor forskellen mellem ubelastet og belastet mast.  Altså hvor meget trafik der er på et givet tidspunkt.

De 40/50 Mbit målt via en 4G mobil tidligt om morgenen, er jo ikke så ringe endda.
Så problemet ligger tydeligvis i trafikken på masten.
Avatar billede ebea Ekspert
25. juni 2019 - 16:29 #5
#4 - Jeg syntes ikke der er grund til yderligere kommentarer, til dit indlæg i #2 og #4.
Avatar billede Heine Jeppesen Praktikant
09. juli 2019 - 00:11 #6
Som opfølgning, er jeg begyndt at eksperimentere med en ekstern antenne nu

Købte en retningsbestemt Poynting XPOL-A0002-V2, som ser ud til at dælke de frekvenSer, som telefoner siger de vælger i området.

Af tekniske årsager (læs: min stige er ikke høj nok), har jeg ikke sat den på huset endnu.

Antennen er monteret på bedste Storm P manerer på et trækosteskafte, som er spændt på en trappestige med en træningselastik :-)

Routeren røg ud under en overrdækning, hvor der var strøm og det medfølgende 5m kabel fra antennen kunne nå. Løsningen har gjort det nemt for mig, at finde/teste retningen antennen skulle pege i. Der var forskel, selv på få cm.

I går aftes fik jeg max. 1,5mbit via TDC NetPerform og fast.com.

Hele eftermiddagen og aftenen, har jeg med Storm P setuppet, fået 30-40mbit. Enkelte tests var den nede på 20-25mbit.

Så der er streamet i fuld HD kvalitet hele aftenen :-)

Jeg vil prøve at køre lidt mere, med mit interimistiske setup, for at se om det holder eller blot var en heldig aften. Vil især gerne opleve det, når naboen med streaming glade børn og forældre også belaster området.

Har dog lige sat routeren ind på sin gamle plads og nu får jeg 2mbit igen.

Så jeg håber på det bedste..

Tak for hjælpen.
Avatar billede ebea Ekspert
09. juli 2019 - 08:14 #7
#6  -  Har du husket at checke inde i routerens opsætning, at den står til at benytte eksterne antenner, hvilket den skal når du har som nu, har en type antenne med 2 indbyggede antenner.
Men her er malurten i bægeret; og det er, som du også selv kan se ved at checke frekvensområdet på antennen, at den ikke er egnet til formålet, da den skal dække et meget bredt område af frekvenser.
For at få noget rigtig brugbart, skal du have antenner som er lavet til nøjagtig det frekvensområde som din udbyders signal udsendes på (kan ses i mastedatabasen.dk). Og disse antenner er Yagi antenner, lavet til frekvensen, og som typisk har forstærkninger på 14 - 17dB.