Avatar billede prox1 Forsker
30. juni 2019 - 16:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Forslag til partitionring af 2 TB HD

Jeg står for at skulle partitionere en 2 TB HD.
Jeg *regner* med at der kommer en option når jeg installerer win10 (?)
Min plan er at primære OS skal ligge på en SSD, men jeg vil også have en Linux partition med sandsynligvis Ubuntu. Den regner jeg med at ligge på HD.

Min nuværende PC blev partitioneret for småt! Forrige var på 13 GB *totalt*, så jeg tænkte (dumt) 20 GB/ partition , dét kommer aaaaaldrig til at være for lidt.. (Ya..right :|  - Så 7 af dem...
Dét var ikke en god beslutning!

2 TB er en dog del, jeg vakler lidt mellem at partitionere i 8 250GB *eller* 4 500GB.
Hvad er mest fornuftigt, i jer eksperters opfattelse?

pfht
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2019 - 16:58 #1
Har du den SSD i systemet nu?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2019 - 17:04 #2
Nå kommer gæster. Er ikke på mere i dag.
Avatar billede INK Ekspert
30. juni 2019 - 17:16 #3
For mig ville det ikke være størrelse, men funktion. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle bruge 8 partitioner til.
Jeg lagrer dokumenter, fotos, videoer og musik på samme datapartition. Kunne selvfølgelig fordeles på 4 partitioner. Måske af hensyn til simpel backup, men da det er samme fysiske HD, opnår du ikke ekstra sikkerhed for teknisk nedbrud af HD.
Avatar billede prox1 Forsker
30. juni 2019 - 17:52 #4
> " men da det er samme fysiske HD, opnår du ikke ekstra sikkerhed for teknisk nedbrud af HD "

Netop! Det er jo ikke en sikkerhed, men kun en logik ting!

(Jeg har en partition til download. Det sikrer at jeg altid får tjekket ting før de 'vandrer' ud på maskinen, billeder ligger for sig selv, og dokumenter for sig selv, desuden en spil partition, og så een til programmering/ programmer klasser etc)

Jeg tror jeg holder på 250GB..
eller måske 2*500 + 4*250
Er bare ikke helt klar over hvordan dét skal tastes ind..
Avatar billede milter Ekspert
30. juni 2019 - 18:09 #5
Jeg er enig med ink i #3. En 250 eller 500GB SSD til styresystem og programmer, afhængigt af hvor meget dine spil fylder. Første partition på HD'en til din Linux og alle dokumenter i separate mapper på resten af HD'en. Ekstern backup af det hele oveni. Lav din egen mappe til downloads på HD'en i stedet for en partition.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juni 2019 - 19:51 #6
som sådanne, hvis du bare vil have noget linux til test osv, så lav en partition på fx 500gb til det - og brug https://www.virtualbox.org/ til at bruge den plads - så kan du teste alle de linux-pakker, du vil uden at genere 'systemet' og du har stadig kun én boot, nemlig windows (linux'erne kan køre i fuld-skærm samtidig ovenpå din windows uden at du skal boote for at skifte mellem dem). Bliver du træt af en linux, så kan den nedlægges, og du kan lave en ny - systemet er ligeglad.
Du kan så have alle delbare data (video, musik, fælles dok mappe) liggende på 500gb for sig - det kan din win styre, og alle de operativsystemer, du bruger kan have fri adgang dertil.
Så har du 500gb til de vigtige data, som ikke deles, og tilbage er 500gb, som indeholder image af din windows-basis-opsætning og en løbende backup af de vigtige data (jeg har en .bat fil, der ved hver start kopiere ændringer fra windows-data til andet drev, og det er så synkroniseret med mit 1tb onedrive, så jeg har 2 lokale versioner og en i skyen)
Tilbage er så, at du skal have en ren windows/programmer ssd til at boote på - de er falde i pris, så bare gå efter en på 500gb.
Det vigtige i opsætningen er, at du fx selv styrer, hvor dine drev i skyen, placerer deres lokale data - jeg bruger dropbox, onedrive, google drev og icloud, og alle er på mit d-drev så de ikke piller ved mit win-program-drev.
Avatar billede prox1 Forsker
04. juli 2019 - 21:27 #7
Rigtig gode råd!  VM ser virkelig interessant ud. Tak til alle