01. juli 2019 - 15:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af billeder og videoer med bevaring af originale datoer

Hej "Eksperten"

Jeg har et problem, som startede, da jeg umiddelbart efter at have modtaget min nye Samsung Galaxy S9+'er skulle til at overføre gamle billeder og videoer fra min gamle telefon, Samsung Galaxy J5 2016, til denne.
Jeg er en person, der har mange filer på min telefon - omkring 3000 billeder og videoer tilsammen. Jeg kan godt lide, når man scroller ned gennem sit galleri, og alle videoerne og billederne står i korrekt angivet dato-orden, og jeg frygtede derfor, at der ville opstå problemer ved overflytningen.

Da jeg først flyttede filerne over på min computer, en HP Pavilion med Windows 10 (via USB-kabel), var datoerne angivet korrekt. Men da jeg så flyttede dem over på min nye telefon (igen via USB-kabel), blev alle datoer angivet som dagen i dag. Det vil sige, at når jeg så åbnede galleri-funktionen på min nye telefon, så var alle billederne og videoerne blandet helt sammen under "d. 1. juli 2019". Rigtig træls.

Jeg har eksperimenteret med en masse programmer, f.eks. Total Commander, læst mange artikler og set mange videoer omkring samme problem - dog uden held. Jeg har også prøvet at låse mapperne (ZIP-funktionen), hvilket heller ikke lader til at virke, men jeg ved dog heller ikke, om jeg gør det rigtigt. Jeg har også prøvet Google Photos og Amazon Photos, men når jeg så downloader billederne ned til min telefon, ændres datoerne igen. Så jeg tænker, at løsningen skal finde på selve "stifinderen".

Mit sidste udkald bliver at skulle manuelt ændre datoerne til dagen i dag, hvilket kommer til at tage mægtig lang tid med alle de 3000 filer...

Har I et eller andet, jeg kan gøre? Jeg har masser af tid, og jeg vil bare gerne have dette problem løst!
Tusind tak for jeres tid - jeg håber rigtigt meget, at I vil tage jer tid til at hjælpe mig - alle løsninger accepteres!

Rigtig god dag til jer.

Med venlig hilsen
Marie Rønne Jørgensen
Avatar billede INK Ekspert
01. juli 2019 - 15:29 #1
Du kunne overveje at bruge Google Fotos på din telefon.
Opload dine fotos fra PC til Google Fotos og de står nu korrekt i appen.
01. juli 2019 - 15:52 #2
Mange tak for dit svar.
Jeg har faktisk fået Google Fotos anbefalet, men jeg oplever alligevel i denne app, at der er fejl i dato-angivelserne.
Nogle af filerne bliver nemlig rykket en dag længere op, selvom der i fil-oplysningerne står, at de hører ind under den dag, de oprindeligt er blevet taget.
F.eks. hvis et billede er blevet taget d. 4. april 2019, og den så bliver rykket op til d. 5. april 2019..
Er det en fejl, du kender til?
01. juli 2019 - 15:58 #3
Dette problem sker dog ikke på min computer, når jeg her åbner Google Fotos, for her står alle billeder i fuldstændig korrekt orden. Det virker lidt mystisk!:)
Avatar billede INK Ekspert
01. juli 2019 - 17:03 #4
Kunne tyde på tiden ikke er stillet korrekt på begge enheder. De skal være stillet til samme tidszone. Så check pc, telefon og din Google konto.
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2019 - 21:16 #5
istedet for at ha 1000 billeder sorteret på dato, så sorter dem i mapper alt efter hvad det er for nogle billeder. så render du ikke sur i det
04. juli 2019 - 12:37 #6
Tak for jeres svar.
Min løsning var fremover at bruge Google Fotos, men dog kunne jeg ikke finde en løsning på det med, at videoerne ikke ville sorteres efter dato. Så jeg brugte lidt tid på at indstille den rette dato og det rette tidspunkt på hver og én.
God dag til jer!