Avatar billede nemlig Professor
02. juli 2019 - 09:56 Der er 8 kommentarer

Ferietid og sikkerhed på hotellernes åbne WiFi

Hejsa.
Fra tid til anden dukker der artikler op om WiFi-sikkerhed på ferien. Generelt frarådes de åbne WiFi-forbindelser på fx feriesteder og hoteller. Dette forklares bl.a. med at trafikken kan opsnappes.
Nogen anbefaler en VPN-forbindelse eller kun at bruge mobildata.

Min mailklient er opsat med TLS kryptering og når jeg besøger sider, hvor jeg anvender kortoplysninger, tjekker jeg altid om hjemmesiden har en hængelås (SSL-krypteret). I min naivitet troede jeg, at alt trafik mellem min browser/mailklient, i så fald, vil være krypteret.

Har jeg misforstået noget??

Eller handler det også om, at en åben WiFi forbindelse giver adgang for installation af "sniffer-software" eller lignende og på den måde kan en hacker få adgang til alle oplysninger på pc'en?

Håber på, at jeg kan få afklaret, om åbne WiFi forbindelser kan anvendes med omtanke (fx. kun benytte https:// hjemmesider) eller om jeg altid skal holde mig fra disse netværk.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2019 - 15:50 #1
et gratis wifispot kan aflure alt data, og selvom det er krypteret, kan det afkodes.
pointen er at du ved IKKE hvad netværket laver.
Avatar billede nemlig Professor
02. juli 2019 - 16:48 #2
OK tak for info. Men hvad er pointen så med SSL kryptering af hjemmesider og TLS kryptering af emails?
Avatar billede wjens Guru
03. juli 2019 - 11:11 #3
Krypteringen giver trods alt høj grad af sikkerhed, men som alt andet med sikkerhed findes 100% ikke. Omvendt er ingen kryptering højrisiko, for det er næsten det samme som klartekst. Pointen med de uhæderlige hotspots er jo at bagmændene har lavet dem for at lede efter huller. Og udnytte dem. En hotel-wifi må være bedre, men man ved aldrig.
Avatar billede wjens Guru
03. juli 2019 - 11:12 #4
Sikkerheden er et godt argument for ikke at lave noget seriøst arbejde når man er på ferie :-)
Avatar billede nemlig Professor
03. juli 2019 - 12:20 #5
#5 Enig.
Men der er alligevel engang i mellem behov for bestilling af aktiviteter/oplevelser på ferien og hvor betalingskort anvendes.

Det må jeg så klare med mobildata.

Er det en sikkerhed at benytte VPN forbindelse?
Jeg har nemlig mulighed for at opsætte VPN på min router.
Avatar billede wjens Guru
03. juli 2019 - 17:46 #6
Hvor er det du vil køre VPN fra og til når opgaven er at tilgå en hjemmeside med bestillinger?
Avatar billede nemlig Professor
03. juli 2019 - 18:28 #7
Jeg har bare hørt nogen sige, at det er mere sikkert at køre gennem en VPN-forbindelse.
Jeg har opsat en VPN på min router i DK.
Tanken er, at hvis jeg er på hotel WiFi i udlandet, at jeg forbinder via min VPN i DK.

Men noget siger mig, at metoden blot sender trafikken via DK.
Er denne trafik krypteret og derfor kan være en mere sikker metode?
Avatar billede wjens Guru
03. juli 2019 - 18:57 #8
VPN trafikken er beskyttet, ja. Så du må kunne minimere risikoen fra hotellets wifi ved at du kører VPN til din hjem-adresse og derfra ud i verden. Det er ikke en løsning jeg har hørt om før.