Avatar billede luffe1955 Seniormester
07. juli 2019 - 15:45 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Bundkort

Hej jeg har en Hp 17 -1050no
jeg har købt et nyt bundkort på ebay
det kort der sidder i er et model : Y12A
med et ram kort
jeg har købt et nyt Bundkort men opdager nu at det er et model Y22A ?
der er ikke den store forskel udover at der er to ram slots i det nye.
alle stik passer. Jeg har nu prøvet at flytte køller og processer over
jeg har kommet køllepasta imellem Pasta købte jeg på proshop den dyre version. Jeg har muligvis kommet alt formeget på da jeg ikke har prøvet det før, jeg monterede ale stik samlede pc Men der sker intet den vil ikke starte
har prøvet at fjerne Ram kort for at se om den reagerede på det, ingen ting sker, har skilt det hele ad igen renset processer fra kølepasta.
Hvad gør jeg nu HJÆLP
Det er ca 4 mdr  siden at jeg købte bundkortet på ebay ( Frankrig )
Avatar billede luffe1955 Seniormester
07. juli 2019 - 15:47 #1
jeg har intet på skærmen. kan ikke komme i bios ??????
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juli 2019 - 16:47 #2
Jeg kan se at der er tale om en bærbar pc. Da der stod at du har skiftet bundkortet troede jeg først at der var tale om en stationær.
Jeg tør derfor ikke at komme med nogen godt råd her, for en bærbar er væsentlig vanskeligere, at gå til end en stationær, bl.a. fordi den er så kompakt.
Det kan godt være at bundkortet ikke kan samarbejde med CPU´en, men det er kun et skud. Jeg tror bestemt, at der er nogen her på eksperten, der kan være til større hjælp end jeg kan.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
07. juli 2019 - 17:16 #3
tak for dit svar
Men jeg er ny i dette her, jeg går ud fra at CPU sidder på bundkortet ?
jeg kan se på det nye der hvor køller og den firkantet plade er sidder der en AMD Chip.
Ellers er jeg helt forkert på den er det ikke det der er processeren
Avatar billede nopsen Ekspert
07. juli 2019 - 17:51 #4
du har kastet dig ud i at skifte bundkort på en bærbar, og er efterfølgende i tvivl om hvad der er hvad, og fortæller du ingen erfaring har.
alle alarmklokker ringer, du kan ha begået mange fejl som er svære for os at gætte os til.
få en med forstand på det til fysisk at kigge på det, med din manglende viden er det et farligt projekt du har rodet dig ud i.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
07. juli 2019 - 18:00 #5
Hej Nopsen
arh så galt er det nu heller ikke, for det første er det en pc jeg bruger som prøve klud
og jo det er første gang med en bærbar
jeg har både skiftet grafik net ram kort osv på stationær
og iøvrigt har jeg ikke nogen der kan kigge på den for mig
men jeg har kigget en masse YouTube  videoer igennem og der kan jeg se at på andre modeller kan man skifte CPU
men denne her HP f050 ser det ikke ud til der nogen form for lille skrue eller andet der kan løsnes ved CPU
og som jeg skriver sidder der en på det nye Bundkort
Men jeg håber da at der er en der vil prøve at give mig nogle gode råd så jeg måske kunne få den til at virke
mvh. Luffe
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2019 - 18:44 #6
Der er forskellighed i bundkort type som den gamle var og det nye. Ved man om de bundkort kører med samme spænding? Kræver det nye mere strøm har du et problem?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juli 2019 - 18:52 #7
Når du har set en masse youtube, så ved du vel også, at du ikke kan flytte din gamle intel-cpu til det nye bundkort med amd-layout?
Det er lidt som at forvente, at du kan købe en android tlf, og sætte din apple-cpu til at køre der. (til info - det virker ikke)
Bare skiftet har nok brændt bundkortet af - men ellers - så en relevant cpu, ram der passer og så test uden at sætte for meget på ad gangen.
Hvis du vil gå tilbage til oprindelig, så skal du nok også have ny cpu (ram vil måske virke). Hvis du vil det nye bundkort, så er det amd-cpu, og så et nyt bundkort, der ikke har kørt med intel.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
07. juli 2019 - 18:54 #8
det ved jeg ærlig talt ikke noget om, men som jeg skriver kan jeg ikke se anden forskel end der er plads til 2 ram  kort på det nye alle stik sidder samme sted
Avatar billede luffe1955 Seniormester
07. juli 2019 - 19:24 #9
undskyld jeg er nok lidt forivret, men jeg har da kun flyttet blæser og og køleriber som sidder  fast på en S formet metal (kobber)  med en rektangulær metal plade med fire skruer for enden Jeg har ikke noget billede at vedhæfte
Ps engang skal jo være den første at man forsøger sig :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juli 2019 - 20:01 #10
Jeg har selv købt en brugt HP bærbar. Den havde Windows 7 Professional, en harddisk samt 4 GB RAM. Jeg skiftede harddisken ud med en Samsung EVO SSD på 500 GB, satte mere RAM i således den nu har 16 GB og installerede Windows 10 64 bit Professional. Denne kører fint, men at begynde at skifte bundkort osv. det tør jeg ikke. Det er anderledes enklere med en stationær, bl.a. fordi der er meget mere plads i sådan en.
Det kan blive dyre lærepenge, at kaste sig ud i et sådant projekt, for risikoen for alvorlige fejl er stor.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
07. juli 2019 - 20:37 #11
jeg er godt klar over det, men indtil videre har det dog kun kostet mig at finde et bundkort til halv pris på ebay
Så hvis det lykkedes mig at få den i gang så er det rimelig små lærepenge, hvad jeg håber, alt det du nævner har jeg gjort mange gange. det er bundkortet der er udfordringen.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
07. juli 2019 - 20:46 #12
Til
ErikHg
jeg er glad for alle kommentar, og  jeg beder også kun om hjælp for at jeg er låst fast i projektet. Hvis det lykkedes har jeg fået mig en billig pc til samlingen da jeg ikke har givet det helt store ud på den
mvh. luffe
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juli 2019 - 20:59 #13
Jeg krydser fingre for at dit projekt lykkes:-)
Avatar billede Brandi444 Praktikant
08. juli 2019 - 08:15 #14
Bios is opening but can not able to perform any task.
https://www.tellthebell.me/
Avatar billede luffe1955 Seniormester
08. juli 2019 - 10:59 #15
Hej Brandi444
Dit første svar er okay.
men jeg forstår ikke hvad du mener med det link
det har intet med mit spørgsmål at gøre
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. juli 2019 - 12:41 #16
#15
Nej der har du ret i. Jeg kan heller ingen forbindelse se, mellem dit spørgsmål og linket.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
08. juli 2019 - 17:08 #17
Næ det er ikke til meget hjælp
Avatar billede luffe1955 Seniormester
08. juli 2019 - 17:17 #18
Nu har jeg i øvrigt prøvet på det gamle bundkort at rense processer for køle pasta
og erfare at der står intet graveret i den Som den nye eks. Så jeg ikke se hvad de er for en, men det er jo også det nye kort jeg gerne vil have til at virke
Avatar billede claes57 Ekspert
08. juli 2019 - 18:21 #19
Brandi er en hoax - nyoprettet og kun dette ene indlæg på engelsk - det er typisk reklame for noget, eller clickbait. Klik altid på svarerens navn og se data før du klikke på evt link i svar i indlæg fra udlandet.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
13. juli 2019 - 12:42 #20
vil lige informere dig kort
monterede det gamle bundkort igen
fandt en ny bios opdatering og installerede den fra usb
Bingo liv i dyret
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. juli 2019 - 13:40 #21
Det kan godt tyde på, at der er en konflikt mellem dit nye bundkort og f.eks. CPU´en.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
14. juli 2019 - 09:30 #22
mener du dermed at jeg godt kan bruge det nye kort alligevel ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. juli 2019 - 10:30 #23
Ja det tror jeg faktisk er tilfældet, MEN vær 100 % sikker på at bundkort og CPU kan "enes". Man kan være ude for, at et bundkort med f.eks. Intel 1155 sokkel ikke kan arbejde sammen med en Intel CPU 1155.
Jeg havde engang et bundkort med - jeg husker ikke om det var 1155 eller 1156 sokkel. Både kortet og CPU´en var 100 % ok, og derfor satte jeg dem i DBA. CPU´en blev solgt for sig, og bundkortet solgt for sig. Der var en køber til bundkortet, og jeg sendte det til ham. Efter nogle dage kom der en besked fra ham, om at hans nyindkøbt CPU og bundkortet ikke fungerede sammen. Han havde i sin iver, købt en CPU, uden først at have undersøgt, om den kunne samarbejde med bundkortet. Jeg tilbød ham at tage bundkortet tilbage, men han ville i stedet sælge det. Jeg kender en der har rigtig meget forstand på disse ting og han bekræftede at sådanne kedelige hændelser godt kan forekomme.