Avatar billede Carsten Novice
14. juli 2019 - 13:44 Der er 22 kommentarer

Ny skærm til gammelt grafikkort?

en ældre PC, der fungerer udmærket. Nu er jeg begyndt at bruge den til fotoredigering, og vil gerne have en skærm med bedre farvegengivelse.
Nedfor er et resume over PC-egenskaberne. Der er flere interessante skærme, eksempelvis BenQ 27 eller 32". kan disse kobles på uden nyt grafikkort?

Håber I kan hjælpe, for det er lidt surt at købe forkert.....

mvh

Carsten

    Windows 10 Home 64-bit
CPU
    Intel Core i7 2600 @ 3.40GHz    40 °C
    Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
    16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 686MHz (9-9-9-24)
Motherboard
    ASUSTeK Computer INC. P8P67 PRO (LGA1155)    34 °C
Graphics
    U28D590 (1920x1080@60Hz)
    1023MB NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (ASUStek Computer Inc)
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. juli 2019 - 14:05 #1
Jeg vil sige, at skærmbilledet ikke bliver bedre, end grafikkortets ydelse, og ydelsen er ikke den bedste med et gammelt grafikkort.
Det svarer lidt til, at tilslutte et topmoderne fladskærms tv, til en gammel VHS-videobåndoptager og forvente HD-kvalitet.
Ingen kæde er som bekendt stærkere end det svageste led.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juli 2019 - 14:18 #2
der er mini-hdmi udgang på kortet, så alle moderne skærme dur. Til foto (og ikke gaming) så gå efter en skærm med mat overflade så du ikke får så meget genskin fra omgivelser ind på skærmen. Skærmens opdateringshastighed er lidt underordnet til dit brug. Se også på skærmens fod - du vil gerne have mulighed for regulering i højde og det, at kunne vinkle skærmen så du har en behagelig arbejdsstilling.
Avatar billede Carsten Novice
14. juli 2019 - 14:21 #3
Hej Erik
Tak for svaret. Jeg ser logikken i dit svar. Har du et forslag til grafikkort, der kan "trække" både 27 og 32" skærm? Jeg er ikke gamer, så vægten lægges på et
billede, der understøtter fotoredigering på minimum entusiastplan.
mvh
Carsten
Avatar billede Carsten Novice
14. juli 2019 - 14:23 #4
Glemte lige, at grafikkortet jo selvfølgelig skal kunne monteres på motherborardet.
Kabinettet er stort, så der burde ikke være pladsproblemer.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. juli 2019 - 14:41 #5
Du kan sagtens sætte en nyere skærm til dit Nuværende Grafikkort
her ser du et eksempel et billede 6000 X4000 på et  NVIDIA Gt 740 M
Du kan selvfølgelig ikke tage standpunkt fra det uploadede billede ibb.co kunne ikke klare så stor en fil.
https://ibb.co/Qv4Mbxf
Og så kan du altid senere opgradere dit Grafikkort
eller købe en ny PC: skærmen er jo ikke tabt
Avatar billede Carsten Novice
14. juli 2019 - 15:26 #6
Kære eksperter
En opsummering af Jeres svar kan måske være følgende: En ny og bedre skærm, en der er kalibreret ved køb fra fabrikken, vil kunne tilsluttes mit nuværende grafikkort, det være sig en 27 eller 32" skærm, med synlig forbedring af farver, detalliering og kontrast. Et nyt grafikkort vil gøre billedet endnu bedre.
Er dette moralen???

mvh

Carsten
Avatar billede poko1 Ekspert
14. juli 2019 - 15:44 #7
Enig.!
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juli 2019 - 16:06 #8
Et nyt grafikkort ændrer ikke på farver og opløsning/detaljer - der styres af skærm.
Et nyt grafikkort vil gøre det lidt hurtigere med klip/kopier/sæt ind mellem flere åbne billeder, ligesom rendering bliver hurtigere.
Hvis du ikke er på ssd-disk, så vil en primær disk med ssd sikkert give mere generelt til billeder og dagligt brug end et grafikkort.
Avatar billede milter Ekspert
14. juli 2019 - 17:27 #9
Enig med claes57. Et nyt grafikkort vil ikke give dig et "bedre billede". Du taler om fotoredigering, men medmindre du begiver dig ud i avancerede og meget resourcekrævende former for redigeringer af meget store billeder , så vil du ikke kunne mærke nogen væsentlig forskel.
Avatar billede Carsten Novice
14. juli 2019 - 17:51 #10
OK. Tror jeg begynder at forstå logikken i dette. (måske)

Facts:  mit grafikkort har opløsning på 2560x1600
            27" skærm kører med 2560X1440 (ikke 4K)
            32" skærm kører med 3840x2160 (kan 4K)

Jeg formoder, at jeg så udnytter 27" skærmen fuldt ud, mens, ja hvad så med 32" skærmen? hvordan vil den fungere med det grafikkort der pt. er i pc`en?
Ringere billeder?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juli 2019 - 18:09 #11
dit grafikkort har den opløsning, som din nuværende skærm kan som maksimum - sætter du en anden skærm på, så kan den det.
Grafikkort kan ikke vise mere, end skærm melder, den kan være med på.
Igen - kvaliteten af data til skærm afhænger af skærm, og ikke grafikkort.
Avatar billede milter Ekspert
14. juli 2019 - 18:11 #12
Hvor store er billederne i pixels?

Et fuldt billede fra et Nikon D7200 er på 6000x4000 pixels, så selv om du køber en skærm med 3840x2160 pixels, vil du alligevel ikke kunne vise hele billedet "fuldt ud", og det er sådan set også ligegyldigt. Det er korrekt, at du vil få lidt mere med med den 32' skærm, du nævner, men i sidste ende kommer det an på, hvilke former for redigeringer, du ønsker at lave.

Hvad slags redigeringer har du tænkt dig at foretage?

Selv grafikchip indbygget i processoren kan i langt de fleste tilfælde klare almindelig beskæring, farveændringer og megat andet.
Avatar billede Carsten Novice
14. juli 2019 - 18:18 #13
Redigering af RAW billeder på 30-35 MB i Lightroom og, på et senere tidspunkt, Photoshop. LR redigeringen går fint og hurtigt (i mit perspektiv) på det nuværende grej, men jeg har set mine egne billeder på en anden pc, og tak for kaffe, der var forskel. Mere af det hele: detaljer, kontrast og simpelthen billedets iboende skarphed kom langt bedre frem, så derfor: Sådan noget vil jeg også have, når mine billeder nu har kvaliteten, der skal til. Ikke fordi jeg har specielt dyrt grej, men har valgt at bruge de fleste penge på linserne: 3 stk. Zeiss linser på et Canon 800d. Det spiller bare.
Avatar billede milter Ekspert
14. juli 2019 - 18:54 #14
OK, så er jeg med :-)

Igen, efter min mening vil du ikke opnå nogen klar forbedring af billedkvaliteten ved at udskifte grafikkortet. Du vil måsk få lidt hurtigere behandlingstid ved brug af resourcekrævende filtre, men billedkvaliteten har udelukkende med skærmen og kalibreringen af den at gøre. Billeder ser forskellige ud fra skærm til skærm, og for at undgå det foretager man i professionelle grafikforetagender kalibreringer af skærmene, så billeder ser ens ud på dem alle.

Man kan få professionelt udstyr til kalibrering af skærme, men selv til avanceret amatørbrug er det efter min mening overkill. Alle skærme kan kalibreres til et godt billede, enten via styresystemet eller gratis programmer.

https://www.digitaltrends.com/computing/how-to-calibrate-your-monitor/

Når alt det er sagt, så ville jeg selv ud fra dine oplysninger i #13 vælge den store skærm. Og det betyder så også, at jeg vil anbefale et nyt grafikkort, som kan give dig mininum de  3840x2160, som den 32' skærm har. Det betyder ikke, at du behøver vælge det dyreste kort, det skal blot have udgange, som kan klare de 3840x2160 pixels.
Avatar billede milter Ekspert
14. juli 2019 - 19:07 #15
Og så kan jeg godt se, at jeg vist modsiger mig selv lidt i indlæg #14 :-)

Det med, at du ikke vil "opnå nogen klar forbedring af billedkvaliteten" i begyndelsen af indlægget, var skrevet, før jeg havde checket max opløsning på dit GeForce GTX 560 Ti. Sorry!
Avatar billede Carsten Novice
14. juli 2019 - 21:26 #16
G´aften milter

Først en stor tak til dig og de andre, der har givet besyv med i denne løbende drøftelse. At det er muligt at få en sådan kvalificeret hjælp på en søndag, er ganske overvældende. Tilbage står at træffe valget mellem lille og stor skærm, og det skal der lige tænkes over. Beslutninger, beslutninger....

Det har været en fornøjelse - jeg vil ikke tøve med at anbefale dette forum, hvis andre kan have brug for assistance.
Tak for denne gang

mvh

Carsten
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
14. juli 2019 - 21:47 #17
Du skal kigge efter fx. Benq, eller endnu bedre Viewsonic hvis de skal være gode til fotos og det skal være modeller med mindst 100% dækning af sRGB farverum eller endnu bedre Adobe RGB. Du kan sagtens bruge dit nuværende grafikkort, men kun hvis det understøtter skærmens opløsning. Skærmen har en "Nativ" opløsning og det er den du skal køre. Den kan godt vise et billede i lavere opløsning, men det er ikke skarpt.

Du skriver
Facts:  mit grafikkort har opløsning på 2560x1600
            27" skærm kører med 2560X1440 (ikke 4K)
Det dur ikke det skal være præcis samme opløsning.
Avatar billede Carsten Novice
14. juli 2019 - 22:04 #18
Absolut ny situation. Var ikke klar over, at der skal være absolut overensstemmelse mellem kort og skærm f.s.v. angår opløsningsforholdet.
Så starter jeg da bare forfra for at finde noget, der passer sammen. Det er jo ligesom fødder og sko :-)
På den igen....
Er der andre fælder, jeg skal passe på?
mvh
Carsten
Avatar billede milter Ekspert
14. juli 2019 - 22:17 #19
#16.

Velbekom :-)

Lige en enkelt ting mere at tage i betragtning, før du vælger skærm. Betragtningsafstanden har for de fleste mennesker stor betydning, dvs. hvad er den  afstand til skærmen, dine øjne opfatter som behagelig? En større skærm betyder normalt længere afstand, og så er spørgsmålet, om dit bord er stort nok.

Da jeg for mange år siden skulle indrette min "legeplads" til bl.a. billedredigering, endte jeg med selv at bygge et bord til det og derefter blev belysningen af det placeret i loftet, så det hverken generede mine øjne eller skabte refleksioner i skærmen.
Avatar billede Carsten Novice
14. juli 2019 - 22:34 #20
Har just målt afstand næsetip/skærm, og det er 80 cm. Nuværende skærm er 28" , så jeg må nok bibeholde den skærmstørrelse, fremfor en 32", hvis jeg skal undgå at flytte ud midt i kontoret under skærmarbejde.
Så der skal checkes 27/28" skærme med opløsning på 2560x1600.
Livet er fuldt af overraskelser og hårdt arbejde - du skal have tak for input.
mvh
Carsten
Avatar billede milter Ekspert
14. juli 2019 - 22:39 #21
Velbekom :-)
Avatar billede klavil Seniormester
18. juli 2019 - 12:44 #22
Se efter en IPS skærm da de har bedre farvegengivelse end en TN skærm.
Jeg syntes du skal ud og se nogle skærme og deres opløsning inden du måske kommer til at købe en skærm med for stor opløsning.
Jeg vil mene 1080p eller 1440p  til din skærm.