Avatar billede kentokio Novice
16. juli 2019 - 13:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Diskoprydning vil ikke frigøre plads

Hej eksperternes har en maskine der køre Windows 7.
Desværre er min lokal disk c:/ fuld og jeg har flyttet noget over på mit d drev.

Jeg mangler plads på c drevet hvor Windows er installeret.
Jeg har prøvet at køre diskoprydning valgt scan systemfiler og her siger den at den kan frigøre ca 10gb. Så jeg sætter flugtvej i det den må slette trykker ok og så spøger den on jeg er sikker på jeg vil slette disse filer permanent hvilket jeg vælger ja til. Nu går den igang med at Ryde op står der. Men når den er færdig har den ikke fjernet noget og laver jeg en ny scan siger den igen den kan fjerne 10gb.

Hvad gør jeg?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juli 2019 - 13:45 #1
Det kan ske hvis din harddisk har en fejl - prøv at scanne disken ved at højreklikke på c: - vælge Properties/egenskaber, og så vælge fanen tools/værktøjer. Vælg at scanne efter fejl.

Du kan også selv se efter om der i roden af c: drevet ligger en Windows.old mappe - jeg er ikke helt sikker på Windows 7 lavede dem, men tjek for en sikkerheds skyld. Men det er nok snarere gamle midlertidige downloadede windows opdateringer der ligger og spøger, og det er bedst at slette disse på korrekt vis.

Driller det stadig, så find den gratis udgave af ccleaner (http://ccleaner.com) og brug den i stedet.
16. juli 2019 - 15:38 #2
Prøv at vælge avanceret i disk oprydning.

Du starter diskoprydning, som hidtil.
Glem flueben på dette tidspunkt.
Trykker på avanceret (jeg kan ikke huske nøjagtigt hvor den sidder, du skal måske skifte fane)
Når du vælger avanceret kører den en ny skanning (det tager lang tid igen). Så får du flere muligheder for at slette, bl.a. genoprettelses punkter.

Husk den sletter kun det du sætter flueben ved.
Den viser også hvor meget du sletter ved hvert punkt.

Den kan slette 10 GB hvis du sletter alt, det er så op til dig hvor meget du vil af med.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. juli 2019 - 17:19 #3
En lille video fra YouTube vedr. sletning af Windows Old.

https://www.youtube.com/watch?v=B_HjUwYUjqY
Avatar billede milter Ekspert
16. juli 2019 - 17:46 #4
Prøv programmet Treesize:

https://www.jam-software.com/treesize_free/

Det kan fortælle dig, hvor de store, pladslslugende mapper og filer befinder sig på din PC. Læs brugsvejledningen grundigt og kom tilbage med resultatet her. Jeg tror, det vil gøre det lettere for os at hjælpe dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2019 - 20:51 #5
Ved ikke om  det virker, men har du prøvet diskoprydning fra fejlsikret tilstand?
Tænker om der kan være filer i brug siden den stopper når Windows er fuldt oppe
Avatar billede kentokio Novice
17. juli 2019 - 06:43 #6
Tak for alle jeres gode forslag vender lige tilbage når de er afprøvet
Avatar billede kentokio Novice
18. juli 2019 - 07:28 #7
Da jeg scannede min harddisk som Madsen skrev fixede den nogle fejl .
Herefter scannede jeg med cclean den fjerenede lidt .

Herefter prøvede jeg at lave en ny diskoprydning og det lykkedes nu at få den til at slette gamle systemfiler.

Jeg havde forresten prøvet i fejlsikret tilstand. Hvilket ikke hjalp

Avatar billede kentokio Novice
18. juli 2019 - 07:30 #8
Der findes forresten ikke en Windows old på min Windows 7 maskine ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juli 2019 - 09:31 #9
Windows.old er også et fænomen der mere hører Windows 10 til... - hver gang den opgraderes til en ny udgave, lægges den gamle i en "old" mappe, så man hurtigt kan rulle tilbage.

Win7 skulle have været opgraderet fra Windows Vista - men hvis ikke du har gjort det, vil der ikke være nogen årsag til at en Windows.old mappe skulle ligge der... - størrelsesmæssigt passer det bare på de 10GB :-)