Avatar billede Caro Novice
18. juli 2019 - 12:45 Der er 7 kommentarer

Ny router

Hejsa :)
Jeg skal have købt mig en ny router til et allerede eksisterende netværk. Mit spørgsmål hertil er så om den på nogen måde skal installeres eller om man bare kan sætte den op og bare sætte kablerne i og så virker den? Det skal lige siges at jeg ingen forstand har på routere...  Og følger der et password med?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juli 2019 - 13:07 #1
Router uden på en router er sjældent rigtig godt - så skal begge konfigureres ret stramt op, hvis de skal spille sammen.

Hvad er det du ønsker? - at udvidde dit trådløse net plejer at være det de fleste vil... - så skal du enten bruge et trådløst AccessPoint eller en NetExtender.

Eller er formålet noget helt andet?
Avatar billede Caro Novice
18. juli 2019 - 13:33 #2
Jeg skal skifte min router, det burde jeg nok have skrevet :) den gamle dur ikke længere
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2019 - 13:34 #3
der er et standard password som står i manualen.
den skal sættes op
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juli 2019 - 15:07 #4
udover, at du retter adgangskoden som det første, så (når du nu er inde i routerens indre via din browser), så skal du give dens wifi et navn og adgangskode også - det er 2 steder, 2,4GHz og 5GHz wifi (som ikke bør hedde det samme, og også have hver sin adgangskode). Derefter burde den virke.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juli 2019 - 22:06 #6
Det afhænger noget af den router du vælger - alle routere skal sættes op på en eller anden måde - som Claes beskriver mindst med password, og så skal du sætte selve det trådløse password (WPA2-PSK) og navn (SSID) op.

De fleste routere leveres med en lille seddel, der beskriver hvordan du forbinder til routeren og kommer i gang - og når man så er logget på routeren første gang, ledes man gennem en guide.

Dog med den bemærkning, at har du specielle behov, kræver det selvfølgelig specialkonfiguration...
Avatar billede Caro Novice
19. juli 2019 - 13:07 #7
Tusind tak for svar alle sammen 👍 det virker simpelt nok