Avatar billede Kirsten Bruun Juniormester
19. juli 2019 - 09:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

To ødelagte USB-porte ACER AspireS24

Har andre oplevet, at de blå plastik i USB portene på Acer All-in-one computer falder ud i små stykker? Computeren var 3 mdr. første gang det skete, anden gang 10 mdr. Så garantien burde være ok. Har reklameret men fået at vide, at værkstedet siger, at det er brugeren, der har brugt dem forkert. Surt show for nu er der kun en USB port tilbage.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. juli 2019 - 09:50 #1
Da det jo er en AIO er du lidt på den - så bedste bud er jo nok, at tilslutte en USB-hub til den sidste brugbare USB-port og så behandle den lidt pænere end hidtil.....
Avatar billede Kirsten Bruun Juniormester
19. juli 2019 - 10:33 #2
Ja, løsningen er en USB-hub. Jeg har haft en del computere i tidens løb og aldrig før oplevet, at plastikken falder ud. I denne computer er det tyndt blåt materiale, der smuldrede. Jeg har behandlet USB portene helt normalt. Jeg mener, det er dårligt materiale. Måske andre har oplevet det samme med ACER?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. juli 2019 - 13:16 #3
det blå er fordi det er en usb3 port, og ikke den gamle usb2 (som var sort)
At du blev afvist første gang fordi 'værkstedet siger' er en klokkeklar fejl - stik burde skiftes nu - med henvisning til tidligere reklamation. Hold på dine rettigheder.
Avatar billede Kirsten Bruun Juniormester
19. juli 2019 - 14:54 #4
Tak for oplysningen, jeg anede ikke at der var forskel på USB2 og USB3. Men betyder det så, at mine gamle USB stik ikke må bruges i USB3?
Butikken afviser reklamationen og henholder sig til værkstedets svar, ”Indmaden er hevet med ud i den ene side, dette ses som fysisk overlast, da det sker ved udefrakommende kraft”
Har prøvet sagen i Forbrugerklagenævnet, som også henviser til værkstedets svar.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. juli 2019 - 15:04 #5
Jeg tror nu heller ikke, at du når nogen vegne med videre reklamation, netop fordi det er urimeligt svært at påvise, at det er en fabrikationsfejl, og ikke forårsaget af et uheldigt skævt træk i en USB-enhed.

Med det sagt, så kan du bruge alle typer enheder i alle typer USB-stik. Forskellen ligger i hastighed og hvor meget strøm, du kan trække ud af USB-stikket.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. juli 2019 - 15:10 #6
stik til usb2 og 3 er ens - det er kun et spørgsmål om den hastighed, porten kan levere.
usb3 er ca 10 gange hurtigere.
Avatar billede Kirsten Bruun Juniormester
19. juli 2019 - 16:01 #7
Tak for oplysningerne om usb2 og usb3 fra de to eksperter CRKrogh og claes57
Konklusionen er, at jeg fremover skal være yderst forsigtig, når jeg bruger usb portene.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2019 - 21:04 #8
Jeg kan ikke forstå, at man kan bruge sine USB porte forkert. Det må være dårligt
materiale, og dermed en fejl fra fabrikken side. Det er da en selvfølge, at man kan tage stikket ud og ind et stort antal gange, uden beskadige noget.
Jeg har haft flere computere, gennem mange år, men har aldrig oplevet problemer
problemer med USB portene.
Avatar billede Kirsten Bruun Juniormester
19. juli 2019 - 22:07 #9
Enig med Valby, det kan simpelthen ikke være rigtigt at en blå usb port ikke kan holde til alm. brug. Med mit opslag håbede jeg på, at der var andre, der havde oplevet det samme. Men hvad kan man gøre, når værkstedet mener, der er tale om fysisk overlast. Intet! suk.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2019 - 22:40 #10
Skriv til værkstedet og henvis til garantien, og fortæl dem, at hvis de ikke vil følge loven, ser du dig nødsaget til, at henvende dig til forbrugerklagenævnet.
Og det ville jeg selv gøre i den situation.
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/saadan-klager-du-til-forbrugerklagenaevnet
Avatar billede posten Ekspert
20. juli 2019 - 05:33 #11
ang det med hastigheden  på usb 2/3 er at den hastighed tingene dukker op på skærmen med usb3 (den blå) er ikke den samme som usb2 (den sorte) + hvis du laver en større overførsel til den blå går det hurtigere du kan så også finde et usb der er gult det er et stik der er strøm til når din pc er lukket derfor kan det evt, bruges til opladning af en mobil mm.ved så ikke om  den kører som usb2/3
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. juli 2019 - 13:25 #12
#10 Valby - han HAR jo netop prøvet sagen ved Forburgerklagenævnet....

Som sagt, sæt en USB-hub til den sidste port, evt. støt stikket / sikre USB-kablet ind i din Acer, så det ikke kan bevæge sig!
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2019 - 13:54 #13
#12 Det havde jeg overset, håber det bare skyldes varmen, 😊