Avatar billede Keld Nielsen Forsker
03. august 2019 - 14:03 Der er 6 kommentarer

Email vises forkert formatteret

Jeg har en email der generes på en hjemmeside - en bestillingsformular, hvor emailen ikke ser rigtig ud når jeg modtager den på f.eks. Outlook 2016.

Mailen der modtages ser sådan ud: https://ibb.co/MBDGdDk
...men det skulle se sådan her ud (vist i en browser): https://ibb.co/3zqbxmd

html-koden der modtages er:
<!doctype html>
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" dir="ltr" lang="da-DK">
<head>
<title>xxxxx - bestilling</title>
</head>
<body>
<p>Fra: Hans Hansen <[kundeemail]><br />
Emne: Bestilling af billeder</p>
<p>Bestilling fra xxxx hjemmeside:</p>
<ul style="list-style-type:none;border-right:1px solid black;display:inline-block;float:left;padding:5px">
<li style="background-color:lightgray;margin:0;padding:3px 5px">Nummer</li>
<li style="margin:0px;padding:3px 5px">12454</li>
<li style="margin:0px;padding:3px 5px">24587</li>
</ul>
<ul style="list-style-type:none;border-right:1px solid black;display:inline-block;float:left;padding:5px">
<li style="background-color:lightgray;margin:0;padding:3px 5px">Antal</li>
<li style="margin:0px;padding:3px 5px">2</li>
<li style="margin:0px;padding:3px 5px">3</li>
</ul>
<ul style="list-style-type:none;display:inline-block;clear:right;padding:5px">
<li style="background-color:lightgray;margin:0;padding:3px 5px">Størrelse</li>
<li style="margin:0px;padding:3px 5px">45x59</li>
<li style="margin:0px;padding:3px 5px">18x24</li>
</ul>
<p>Hans Hansen<br />
Hansensvej 12<br />
9999  Hansby<br />
[kundeemail]<br />
12454787</p>
<p>--<br />
Denne e-mail er afsendt fra en formular på Xxxxxx (http://xxxx.dk)</p>
</body>
</html>

Mit spørgsmål er:
Hvorfor vises det ikke rigtig i Outlook ?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. august 2019 - 19:54 #1
det vises helt, som du har valgt det med en punkt-liste.
Du ville have valgt en tabel-opstilling med <tr> </tr> hhv før og efter hver linje
og <td> </td> omkring hvert felt (og det hele pakket i en <table> </table>
utestet efter hukommelsen er det som
<table>
<tr style="list-style-type:none;border-right:1px solid black;display:inline-block;float:left;padding:5px">
<td style="background-color:lightgray;margin:0;padding:3px 5px">Nummer</td>
<td style="margin:0px;padding:3px 5px">12454</td>
<td style="margin:0px;padding:3px 5px">24587</td>
</tr>
<tr style="list-style-type:none;border-right:1px solid black;display:inline-block;float:left;padding:5px">
<td style="background-color:lightgray;margin:0;padding:3px 5px">Antal</td>
<td style="margin:0px;padding:3px 5px">2</td>
<td style="margin:0px;padding:3px 5px">3</td>
</tr>
<tr style="list-style-type:none;display:inline-block;clear:right;padding:5px">
<td style="background-color:lightgray;margin:0;padding:3px 5px">Størrelse</td>
<td style="margin:0px;padding:3px 5px">45x59</td>
<td style="margin:0px;padding:3px 5px">18x24</td>
</tr>
</table>
Avatar billede claes57 Ekspert
03. august 2019 - 19:57 #2
ups - du skal udskrive tabel linje for linje, og ikke kolonne for kolonne - så vil det se korrekt ud.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
03. august 2019 - 21:12 #3
Hvorfor vises det så rigtig i en browser - se eksempel ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. august 2019 - 23:16 #4
Din hjemmeside har vel en CSS-fil, der viser det på tabelform.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
04. august 2019 - 09:41 #5
Nej - det er helt uden css fil at den vises sådan, både i edge, firefox og chrome.

Selve PHP koden ligger i functions.php - og trækker data fra Contact Form 7:

add_filter( 'cf7sg_mailtag_grid_fields','insert_table_in_mail',10,4);
/**
* this filter is used to build an html formated string to rpelace a mail tag of a field that is in a table or tab structure. NOTE: this filter is only fired if the mail format is set to html.
* In case the field is in a table that is within a tab, then the $data field will be an array of arrays.
* @param string $html an empty html string to filter.
* @param string $field the name of the file field being attached
* @param string $data an array of submitted data.
* @param string $cf7_key unique form key.
* @return string an html string to replace the mail tag.
*/
function insert_table_in_mail($html, $field, $data, $cf7_key){
  if('bestil-smart'!==$cf7_key){ //always validate the form being submitted.
    return $html;
  }
  $build = true;
  switch($field){ //if either of fields present in the table...
    case 'nummer':
      $label = 'Nummer';
      $html ='<ul style="list-style-type:none;border-right:1px solid black;display:inline-block;float:left;padding:5px">';
      break;
    case 'antal':
      $label = 'Antal';
      $html ='<ul style="list-style-type:none;border-right:1px solid black;display:inline-block;float:left;padding:5px">';
      break;
    case 'stoerelse':
      $label = 'Størrelse';
      /*styling for last column*/
      $html ='<ul style="list-style-type:none;display:inline-block;clear:right;padding:5px">';
      break;
    default: //else this isn't a field we want in the table.
      $build=false;
      break;
  }
  if($build){
    $html .='<li style="background-color:lightgray;margin:0;padding:3px 5px">'.$label.'</li>';
    foreach($data as $key=>$value){
      $html .='<li style="margin:0px;padding:3px 5px">'.$value.'</li>';
    }
    $html .='</ul>';
  }
  return $html;
}

Jeg troede at når det vistes rigtigt i en browser - ville det også vises rigtig i en mail-visning, som Outlook 2016.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2019 - 10:38 #6
Så vil mail bare ikke display:inline... det vil virke med tabel-opstilling.