Avatar billede Jan K Ekspert
15. august 2019 - 09:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problem med formularer i Word

Når jeg tidligere oprettede en formular i Word, kunne jeg indsætte felter. Når så formularen blev låst, kunne jeg tabulere mig fra felt til felt.

Når jeg prøver det samme i dag (Word 2016 og Word 365) virker dette ikke. Tabulatortasten indsætter bare tabulatorer i det enkelte tekstfelt, selv om jeg har valgt "Kun udfyldning af formularer" som redigeringsbegrænsning.

Er funktionen fjernet i de nye udgaver af Word? Eller hvad gør jeg forkert?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. august 2019 - 11:27 #1
Formularfelter og beskyttelse virker fortsat og virker som i tidligere versioner. For en ordens skyld testede jeg lige i Word 2016 nu – Microsoft får jo jævnt hen introduceret nye fejl.

Har du mon blot glemt at klikke på knappen ”Ja, aktiver beskyttelse” (”Yes, Start Enforcing Protection” hvis engelsk) i ruden, hvor du vælger beskyttelse? Beskyttelsen træder ikke i kraft, før man har anvendt den knap og. evt. tildelt et password.
Avatar billede Jan K Ekspert
15. august 2019 - 11:52 #2
Jeg har valgt Kun udfyldning af Formularer, og drifter klikket på Ja, aktiver Beskyttelse. Når4 jeg derefter gemmer som Skabelon og åbner et dokument baseret på skabelonen, kan jeg godt nok kun skrive i felterne, men ikke tabbe mig mellem dem.

Det virker fint, hvis jeg bruger "de gamle formularfelter" men ikke med de nye "content control" felter.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. august 2019 - 12:25 #3
Jeg troede, du brugte de gamle formularfelter, da du nævnte "Kun udfyldning af formularer". Den indstilling har kun betydning for de gamle formularfelter.

I forhold til content controls/kontrolelementer er det mere indviklet: Tab virker på nogle og ikke på andre. Tab virker IKKE på de typer, der tillader formateret tekst – gælder ”Rich Text”, ”Building Block”, ”Repeating Section”, så vidt jeg lige kan teste nu (kan ikke tjekke de danske oversættelser lige nu). I de øvrige typer indsætter Tab et tabulatortegn, da et sådant tegn er tilladt som tegn i elementet.
Avatar billede Jan K Ekspert
15. august 2019 - 14:07 #4
Tak for info. Så må jeg bare ændre mine felter til de gamle formularfelter i stedet. Og så ved jeg det til en anden gang.