Avatar billede Henrik M Praktikant
23. august 2019 - 15:12 Der er 7 kommentarer

Cover versioner af andre kunstnere på Youtube

Hej.
Jeg spiller i et band hvor vi har lavet en indspildning af numrene : I believe in Miracles og Take a walk on the wild side.
Vi har lavet et mashup af begge numre så det er blevet til et færdigt nummer med en blanding af begge sange.
Kan vi lægge sangen ud på Youtube eller skal vi hente tilladelse først?
Vi har ingen planer om at sælge sangen, det er bare en sjov ting vi har lyst til at lægge ud.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig...
Avatar billede claes57 Ekspert
23. august 2019 - 16:07 #1
Jeg har lagt noget gymnastikopvisning med musik ud (unges hip-hop opvisning), og der valgte youtube bare at lægge en reklame på, så reklameindtægter kunne gå til ophavsrettighedsindehaver.
Så det styrer youtube automatisk. Du vil få en mail med at det er lagt på, og så har du mulighed for indsigelse hvis det ikke passer - ellers kører det bare derefter.
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2019 - 16:51 #2
du skal indhente rettighed til det.
når de opdager det, sker der bare tyspisk det at de snupper alle reklamepenge fra video.

hvis de mener dit cover er elendigt, og sætter en skam over originalen, bliver det slettet og du får 3 chancer. 3. gang du bryder rettigheder, slettes din kanal
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2019 - 16:53 #3
jeg lavede et enkelt stykke 70er disco med en sample cd jeg havde købt.
det lå der så i 4 år.
så kom et pladeselskab og påstod jeg havde samplet et gammelt hit.
så skete der det at de bare overtog alle reklameindtægter. på den video.

jeg vil ikke ha en plet på min musik, så jeg slettede bare den video.
Avatar billede Henrik M Praktikant
23. august 2019 - 17:32 #4
okay tak for svarene.
Det kan stadig undre mig at der ligger så mange covers på youtube uden problemer
men det må så være fordi dem der har lavet dem har indhentet tilladelse..
Avatar billede claes57 Ekspert
23. august 2019 - 17:47 #5
eller de har så få klik, at youtube ikke har opdaget dem endnu. Hos mig var det genkendelig original-musik via skod system (a la transistorradio for 50 år siden), så der fangede de den. Hvis det er en ringere kopi, så kan det tage længere tid - gætter jeg på.
Avatar billede kurtba Ekspert
23. august 2019 - 22:06 #6
Avatar billede Henrik M Praktikant
25. august 2019 - 17:25 #7
Tak for linket.
Det fortæller jo alt hvad jeg har brug for at vide, tak for det...