Avatar billede Casper Andersen Juniormester
26. august 2019 - 16:17 Der er 11 kommentarer

fiber forbindelse fra waoo

Hej
Hej. jeg har en 300/300 forbindelse fra Waoo.
Jeg køre med følgende setup:

Kabel fra fiberbox til en switch. i switch har jeg koblet fibia's smart wifi sæt til, samt en kablet stationer computer .

Kablerne der er trukket er cat. 6 og switch er 10/100/1000 mbps.
netkortet i pc er 1000 mbps.
trådløst køre på 5ghz

Jeg kan på kabel måle 95/90 og nogen lunde det samme på wifi.

Jeg burde i min verden kunne måle tæt på 300/300 med dette setup?.
Har jeg misset noget eller ligger fejlen hos waoo? (Betaler jeg for noget jeg ikke får?)
Avatar billede INK Ekspert
26. august 2019 - 16:38 #1
Hvis du kobler din pc direkte på fiberbox (uden switch) hvad kan du så måle?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. august 2019 - 16:50 #2
pc måler forkert (win10) den sænkes af bla viruskontrol, adblocker osv.
Prøv med en ipad eller mobil - de viser væsentligt højere tal.
min win10 pc viser ca 10% af det, de andre kan opnå på samme wifi.
Avatar billede Casper Andersen Juniormester
26. august 2019 - 16:58 #3
Direkte til fiber box måler jeg faktisk 320/320...
Og det er målt fra computer.
Vis jeg sætter mit wifi direkte til måler jeg 150/150 via mobil
Avatar billede claes57 Ekspert
26. august 2019 - 17:03 #4
så får din pc også 150/150 - men win taber noget i dens omgang med data.
Avatar billede Casper Andersen Juniormester
26. august 2019 - 17:05 #5
Nej jeg målte 300/300 da jeg testede direkte med kabel.
Jeg har dobbelt tjekket det kabel jeg har trukket. cat 6 U/utp hedder det.  Den skulle være god nok jo..
Min switch er dog det billigste jeg kunne finde som kørte 1000 mpbs. Men det skulle vel ikke have noget at sige?
Avatar billede Hans Mester
26. august 2019 - 17:06 #6
En måling på 95 indikerer ret kraftigt, at du har et dårligt kabel. Dvs. du kører kun 100 Mbit et sted i dit netværk.
Avatar billede Casper Andersen Juniormester
26. august 2019 - 17:25 #7
Nu har jeg haft mit wifi koblet direkte på fiber modem med samme kabel som jeg testede forbindelse med før hvor jeg fik 300/300. Med wifi kan jeg her måle 230/220
Det kabel jeg havde testet wifi med før (fra fiber til router) var det som fulgte med fra waoo . Har lige opdaget det er cat. 5e? så gir det måske god mening at jeg kun kunne måle små 100 på den før?
Hvis jeg havde samlet mine netværk stik forkert så ville jeg slet ikke få hul igennem vel?
Avatar billede Hans Mester
26. august 2019 - 17:31 #8
5e er fint til gigabit. Du kan godt få hul igennem et forkert-samlet kabel. Du vil bare med høj sandsynlighed ikke få gigabit igennem det.
Avatar billede Casper Andersen Juniormester
26. august 2019 - 17:39 #9
Så næste skridt er at gå mine stik i gennem?
Avatar billede Hans Mester
26. august 2019 - 17:46 #10
Det er i hvert fald et sted at starte. Tjek, at du kører gigabit mellem hvert led.
Avatar billede Casper Andersen Juniormester
28. august 2019 - 23:41 #11
Update:
Jeg har nu haft min ven (elektriker) til lige hurtigt at kigge på mit problem. Han kommenterede med det samme på at jeg havde fjernet for meget løs ledningen/afisoleret for meget ved alle stiknen.
Jeg har i dag skiftet alle stik og været meget omhyggelig med at montere.

Jeg får nu fuldforbindelse igennem . måler 320/320 med ledning i alle udtag.

Jeg kan stadig kun får omkring 120 ud på wifi med waoo' smart bokse. ^
Er der andre der har haft samme problem?.. Jeg køre på 5 ghz så mig bekendt burde de kunne træækkke