Avatar billede Danny R Juniormester
05. september 2019 - 08:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Automatisk beregning ved opslag i perioder og priser

Hej

Jeg har et regneark hvor jeg skal lave en beregning på hvad en ferie vil komme til at koste.

Tanken er at man angiver fra hvilken periode man er afsted, angiver antal voksne og evt. børn samt hvilken hustype man ønsker i fanen  "Beregning af ferie".
Så skal den selv hente priserne fra arkfanen  "Priser"  i den rigtige periode og under den rigtige hustype etc for til sidst at lave en samlet beregning.

Den er del op i 3 arkfaner, en med "Beregning af ferie", "Priser" og så en "Master Data" som skal være skjult.

Hvad er vi ude i, kan man lave det med rene formler eller er vi ude i en VBA kodning?

https://www.dropbox.com/s/ci9f43oog2iz0pg/Ferie%20beregning.xlsm?dl=0

Er der en venlig sjæl som kan hjælpe lidt her? :D
Avatar billede kim1a Ekspert
05. september 2019 - 08:25 #1
Du skal nok have stillet dine data lidt anderledes op, men det kan lade sig gøre med lopslag formler (eller index/match) der findes både en lodret og en vandret opslagsformel.

Hvis du f.eks. laver en kolonne bag din hustype i masterdata så den når du vælger  en type så ved hvormange kolonner den skal søge hen fra datoen. Du skal nok have delt tiden i flere kategorier for at kunne søge ind hvad en rejse med 3 nætter i sæson A og 5 i B giver.
Jeg er ikke lige med på person ude til højre, er det fordi der er en beløb for selve typen og så tillæg pr person?
Avatar billede Danny R Juniormester
05. september 2019 - 09:08 #2
Hej Kim

Tusind tak for dit svar, det er meget værdsat :)

Kan du komme med et enkelt formel eksempel, som jeg kan prøve at "bygge" videre på? :) er ikke så ferm i disse formler endnu.

Med hensyn til beløb ude til højre under person, så er din iagtagelse fuldstændig korrekt.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. september 2019 - 11:25 #3
Det ville hjælpe hvis du viste (detaljeret) hvordan du beregner prisen med de angivne data. Giv gerne yderligere et par eksempler, så der ikke er tvivl om, hvad du mener (for eksempel hvilke priser der skal anvendes for 13-07-2019 til 27-07-2019).
Avatar billede Danny R Juniormester
05. september 2019 - 14:25 #4
Hvis vi tager udgangspunkt i det angivne eksempel:

Så skal den lave en beregning i fanen "Beregning af ferie" hvorfra den henter priserne i "Priser".

2xvoksne i perioden 13-07-2019 til 27-07-2019 :

1x16,40(S13)
13x16,40(S14)

Herefter skal den smide resultatet ind ved voksne

Hustype Maxicaravan Plus - OLEANDRI FAGGI i perioden 13-07-2019 til 27-07-2019 :

1x191(H13)
13x192,90(H14)

Herefter skal den smide resultatet ind ved hustype

Herefter skal det lægges sammen så det fremgå i feltet E14.

Ved ikke om det giver mening :)
Avatar billede kim1a Ekspert
05. september 2019 - 19:19 #5
Jeg håber jeg forstod dig korrekt, men her er en løsning på det ved hjælp af vlookups.

Bemærk at jeg har tilføjet kolonne k i din masterdata (= hvormange kolonner der skal tælles fra sæson for at ramme hustypen).
To kolonner er indsat i dit prisark, mest fordi jeg lige skulle bruge rækkefølgen. Jeg har i overskriften markeret at du kan skjule dem, eller overveje strukturen/rækkefølgen af kolonnerne.
Tanken er ved at skabe prisen på hver eneste dag er det nemt at overskue. Jeg har tilføjet ca fire ugers mulighed, men formlerne kan blot forlænges hvis nogle vil beregne på flere dage.

https://www.dropbox.com/s/kjz4vrz2z2cz5lg/Ferie%20beregning.xlsm?dl=0

Spørg løs hvis formlerne volder dig lidt udfordringer.
Avatar billede Danny R Juniormester
06. september 2019 - 07:22 #6
Tusind tusind tak Kim :)

Du er en stjerne.

Jeg får lige kigget det igennem.