Avatar billede frederiklisby Praktikant
22. september 2019 - 14:03 Der er 3 kommentarer

Matematik hjælp

Står og har brug for lidt hjælp.

En chokoladefabrikant har fremstillet 120000 g konfekt og 192000 g ren chokolade, som han vil sælge færdigpakket i poser med to forskellige blandinger, "Special" og "Luksus".
En pose "Special" indeholder 40 g konfekt og 120 g chokolade. En pose "Luksus" indeholder 80 g konfekt og 80 g chokolade.
Fabrikanten regner med en fortjeneste på 2.50 kr for hver pose "Special" og på 4.50 kr for hver pose Luksus".
a) Hvor mange poser skal der pakkes af hver slags, for at fabrikantens fortjeneste bliver størst mulig?
b) Hvor stor er den størst mulige fortjeneste?
Avatar billede richardjensen Seniormester
23. september 2019 - 09:04 #2
Kræves bestemt løsningsmetode ?
Ellers beregn:
antal mulige spec-poser
og antal mulige lux-poser.
(så er resten iøjnefaldende ! )
Avatar billede Revisorniels Novice
30. oktober 2019 - 11:49 #3
find ud af hvor mange luxus poser der kan laves, derefter find ud af, hvor mange special poser der kan laves

derfra find ud af hvor mange special poser der kan laves for det overskydende af luxus poser

/Niels
https://www.studenterhue-regler.dk/