Avatar billede Filholm Seniormester
25. september 2019 - 14:49 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Returnering af flere ens værdier...sættes i rækkefølge

Jeg er ved at lave et ark til den lokale dartklub.
Jeg er støt på et problem, med automatisk opstilling af resultat.

Et sted i arket bliver resultaterne skrevet ind og arket beregner hvor mange point hver spiller har fået.

F.eks.
Spiller 1  6 point
Spiller 2  2 point
Spiller 3  4 point
Spiller 4  0 point

Et andet sted vil jeg gerne have det til at opstille spillerne i rækkefølge efter point - f.eks. ligesom stillingen i fodbold efter 3 kampe.

Det er ikke noget problem at arket til at gøre det, HVIS alle spillere har forskellige point. ( =INDEKS(__:__;SAMMENLIGN(__;__:__;0)) ) osv.

Problemet kommer når to spillere har samme point tal, som f.eks.
Spiller 1  4 point
Spiller 2  2 point
Spiller 3  4 point
Spiller 4  2 point

Her returnerer Indeks, Sammenlign - kun den øverste af spillerne (i dette eksempel bliver spiller 1 returneret to gange)

Jeg har været ude i noget med...

INDEKS(__:__;STØRSTE(HVIS(__:__=__;RÆKKE(__:__)-CELLE("row";__:__)+1);RÆKKER($1:1)))

det returnerer godt nok spiller 1 og spiller 3 rigtigt ind på 1 og 2 pladsen, men når det kommer til 3 pladsen (spiller 2 og 4) duer det ikke længere.

Endnu sværere bliver det for mig hvis tre spillere har samme point.
Spiller 1  4 point
Spiller 2  4 point
Spiller 3  4 point
Spiller 4  0 point

Jeg håber, at der er en derude, der kan hjælpe mig.

Jeg ligger gerne arket op online, hvis det er nødvendigt.

Hilsen
Jon
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. september 2019 - 16:00 #1
Avatar billede Filholm Seniormester
25. september 2019 - 18:19 #2
Næsten...når jeg bruger dette så rangerer det godt nok pladserne, men indeks slår fejl, da den sammenblander plads og point.

Tabel
Allan  0 point
Claus 2 point
Egon  6 point
Frank 4 point

=plads(_;_:_;0)+tæl.hvis(_:_;_)-1

Så siger den
Allan  0  - plads 4
Claus 2  - plads 3
Egon  6  - plads 1
Frank 4  - plads 2

Hvilket er helt perfekt
Men....

=indeks(_:_;_)

Så bliver det til
Plads 4 = Frank
Plads 3 = Egon
Plads 1 = Allan
Plads 2 = Claus

Det må være fordi Frank har 4 point - at den sætter ham ud for plads 4 - altså den blander 4 point sammen med plads 4.

Det er tæt på..

Tak for det foreløbelige svar.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. september 2019 - 20:09 #3
Hvad forventer du returneret?
Avatar billede Filholm Seniormester
25. september 2019 - 21:49 #4
De rigtige placeringer i rigtig rækkefølge.

1 plads - Egon  -  6 point
2 plads - Frank -  4 point
3 plads - Claus -  2 point
4 plads - Allan  -  0 point

https://www.dropbox.com/s/wqjn8emt181arix/HjDart_test.xlsm?dl=0

Det er arket, der hedder TEST - ARK01/02/03 sidder jeg også fast i.....:-(...det må blive senere..
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. september 2019 - 06:26 #5
Kan du ikke forklare det lidt bedre?

Du skriver:
Men i PULJE 2, hvor spillerne to og to har lige mange point, kan jeg ikke få arket til at sætte resultat rækkefølgen

Forklar nærmere.
Hvad skal resultatrækkefølgen da værre?

Jo bedre du er i stand til at forklare opgaven desto større chance er der for, at du får et brugbart svar.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. september 2019 - 06:46 #6
Avatar billede Filholm Seniormester
26. september 2019 - 11:19 #7
OK, jeg prøver på en anden måde.
Det jeg gerne vil have arket til er at tage en liste med point og opstille den i rækkefølge fra størst til mindst...ligesom den samlede stillings tabel i en fodbold liga.

1 plads - Holdet med flest point
2 plads - holdet med næst flest point
osv.

I mit ark har jeg gjort således, at arket selv beregner hver spillers pointtal, når man skriver kamp resultaterne ind.

Sejr = 2 point
Nederlag = 0 point
Da det er best ud af 5 - kan man IKKE spille uafgjort

I arket er alle kampene stillet op (6 stk. i alt)..og hvert resultat bliver skrevet ind

1 runde.
Albert-Egon - 3-0......Albert 2 point...Egon 0 point
Frank-Claus - 1-3......Claus 2 point...Frank 0 point

Point fordelingen er nu...
Albert 2
Egon 0
Frank 0
Claus 2

2 runde
Albert-Frank - 2-3.....Frank 2 point - Albert 0 point
Egon-Claus - 2-3.....Egon 2 point - Claus 0 point

Ny pointfordeling efter to kampe.
Albert 2
Egon 0
Frank 2
Claus 4

3 runde
Albert-Claus - 3-0....Albert 2 point - Claus 0 point
Egon-Frank - 3-2...Egon 2 point - Frank 0 point

Endelig stilling efter 3 kampe
Albert 4
Egon 2
Frank 2
Claus 4

SÅ LANGT SÅ GODT.....HER ER JEG KOMMET TIL.

Et andet sted i arket vil jeg gerne have arket til automatisk lave en endelig listel...ligesom stillingen i en sports liga efter 3 spillerunde.......(brug af hjælpe celler er helt ok, dem smider jeg bare ud så langt til højre at de ikke ses)

Nu er problemet, jeg kan ikke få arket til at flytte rundt på spillerne, således at de to med 4 point står øverst og de to med 2 point står nederst.

Således den nye liste bliver...(det er de to bedste der går videre i turneringen)
Albert (4 point)
Claus (4 point)
Egon  (2 point)
Frank (2 point)

Jeg kan godt få arket til at opstille dem i rigtig rækkefølge, HVIS de alle har forskellige point (f.eks 6,4,2,0)....men problemet opstår, når der er 2 spillere med samme point (som i det her eksempel hvor der er 2x4 point og 2x2 point).

Når jeg benytter (noget lignende)
INDEKS(__:__;STØRSTE(HVIS(__:__=__;RÆKKE(__:__)-CELLE("row";__:__)+1);RÆKKER($1:1)))

Så skriver arket i den nye liste (det andet sted i arket) rigtigt nok
Albert
Claus
Men når vi så går fra 4 point til 2 point, så går det galt og arket viser "fejl".

Dette er kun et start forsøg, jeg vil jo gerne at arket kunne udvides til 8 spillere pr. pulje...men man skal kravle før man kan gå.

Jeg håber, det forklarede det bedre....;-)
Avatar billede Filholm Seniormester
26. september 2019 - 11:27 #8
En anden (og kortere) måde at forklare det på ville være.

En liste med spillere og deres point

Spiller 1 - 6 point
Spiller 2 - 8 point
Spiller 3 - 4 point
Spiller 4 - 0 point
.
Spiller 10 - 12 point

Nu skal arket et andet sted opstille spillerne i rækkefølge efter point (hvor det tager spillernavnet med)...således man får en liste der starter med største point (+navnet på spilleren) og slutter med mindste.

Det er nemt nok hvis alle spillerne har forskellige point, men det går galt, når to eller flere spillere har samme point.....

En noget kortere forklaring....
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. september 2019 - 12:00 #9
Har du set filen i #6?

(Jeg har pt ikke læst #7).
Avatar billede Filholm Seniormester
26. september 2019 - 12:18 #10
Jo, men jeg kan kun få det til at virke hvis alle har forskellige point.
Hvis der er flere med samme antal point - som f.eks. 2x4point og 2x2 point - vil det ikke rigtig fungere.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. september 2019 - 12:30 #11
Vender tilbage sidst på eftermiddagen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. september 2019 - 19:08 #12
Indtil videre har jeg ikke et forslag.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. september 2019 - 20:01 #13
Avatar billede Filholm Seniormester
26. september 2019 - 22:53 #14
DET VIRKER !!!!!!!!!!!!!!!!!

Mange 1000....tak

Jon