Avatar billede Jan K Ekspert
28. september 2019 - 11:20 Der er 9 kommentarer

Forøg skriftstørrelsen

Egentlig et ret simpelt spørgsmål, men er der også et simpelt svar?

Jeg ønsker at øge alle fontstørrelser i hele dokumentet med 1 pkt. Men markerer jeg alt og bruger fx Ctrl+Shift+> eller det tilsvarende værktøj øges skriftstørrelserne til næste standardtrin. 10 i brødteksten bliver fint til 11, men 14 i en overskrift bliver til 16 og så fremdeles.
Avatar billede falster Ekspert
28. september 2019 - 11:30 #1
Måske:

Select the texts and select one of the following combination keys:

    To make the texts larger, press “Ctrl + ]”.
    To make the texts smaller, press “Ctrl + [”.
28. september 2019 - 11:36 #2
Hvis du har valgt Normal, Overskrift 1, Overskrift 2 osv. så skal du ændre det i dine styles.. Jeg håber du har brugt styles :-)

Start med at ændre Normal fra 10 til 11 og se hvad der sker...
Dem der ikke ændre sig må du igennem en for en
Avatar billede Jan K Ekspert
28. september 2019 - 12:36 #3
#1 Det sletter bare teksten og skriver et ]

#2 - Det var netop at ændre dem en for en, jeg ville prøve at undgå, da der er tale om et ret stort dokument med mange forskellige styles.
28. september 2019 - 12:49 #4
Vi kan vel godt skrive en lille makro, som løber styles igennem, og opdaterer dem alle sammen...
28. september 2019 - 12:50 #5
Prøv noget alla dette her på et TEST DOKUMENT...!

Sub StyleFontSizePlusOne()
    Dim oStyle As Style
    For Each oStyle In ActiveDocument.Styles
        oStyle.Font.Size = oStyle.Font.Size + 1
    Next oStyle
End Sub
Avatar billede falster Ekspert
28. september 2019 - 12:51 #6
#1 virker fint hos mig (Word 2010).

På mit tastatur er det

Ctrl+ med Alt nede og henholdsvis 8 eller 9 tasten.
Avatar billede falster Ekspert
28. september 2019 - 17:50 #7
Lidt dokumentation fra

https://support.office.com/en-us/article/keyboard-shortcuts-for-microsoft-word-on-windows-95ef89dd-7142-4b50-afb2-f762f663ceb2

Keyboard shortcuts for Microsoft Word on Windows
Word for Office 365 Word 2019 Word 2016 Word 2013 Word 2010 Word Starter 2010

et stykke nede, under

Format characters and paragraphs

Open the Font dialog box to change the font. Ctrl+Shift+F

Increase the font size. Ctrl+Shift+>

Decrease the font size. Ctrl+Shift+<

Increase the font size by 1 point. Ctrl+]

Decrease the font size by 1 point. Ctrl+[

Min fremhævning. Håber, at det også vil virke hos dig.
Avatar billede Jan K Ekspert
28. september 2019 - 23:03 #8
#5 makroen rettede fontstørrelserne fint, men ændrede til gengæld på mine overskrifter, på sær vis, idet den foran alle Overskrift 1 indsætte Artikel og så et nummer foran. Foran overskrift 2, blev der skrevet Afsnit, også med et nummer, og overskrift 3 fik et bogstav,, fx (a). Jeg har ikke haft tid til at gennemse alle 350 sider endnu, som om der også er sket noget med andre styles,ved jeg ikke.

#7 Ctrl+Shift+F åbner ikke fontdialogboksen hos mig, men laver teksten fed på samme måde som Ctrl+F.  Når jeg åbner den manuelt (via båndet) sker der absolut intet når jeg trtykker Ctrl+] med mindre markøren står i ruden Størrelse. Så indsætter den bare tegnet ] i denne rude, og prøver jeg at klikke OK, siger den som forventet Ugyldigt tal.

og jeg bruger Word 2016
Avatar billede falster Ekspert
29. september 2019 - 00:27 #9
OK. Som sagt kan jeg kun teste i Word 2010.

Som du skriver virker Ctrl+Skift+F ligesom Ctrl+F også ved min test.

Ctrl+Skift+P åbner dialogen skrifttype.

< og > er på samme tast på det tastatur, jeg tester på.

Ctrl+Skift+< (tastens "uppercase") giver størrelsesændring opad (til næste trin). Og logisk nok, da det er samme tast, Ctrl+< trinvist nedad.

Dem hele tråden startede med Ctrl+[ (=Ctrl+Alt+8) og Ctrl+] (=Ctrl+Alt+9) virker som beskrevet - nedad eller opad et punkt af gangen.

Det kunne være interessant, hvis andre ville dele deres erfaringer.