Avatar billede Jesper Frehr Novice
29. september 2019 - 21:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lav et sanghæfte i A5 med sidetal

Hej Venner
Ville lave et sanghæfte til familien med ca 20 sider i.
Den skal laves af 5 stykker foldet A4 papir. Der skal printes på begge sider og det er ikke ligemeget hvilken rækkefølge sangene kommer i. Jeg ønsker mig også en indholdsfortegnelse

Jeg er klar over at problemet hedder paginering. Altså at word skal regne ud i hvilken rækkefølge siderne skal printes.

Skal den laves i A4 og printes på en speciel måde eller laves i liggende A4

Mvh
Jesper
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. september 2019 - 22:23 #1
Word har sikkert en smart funktion til formålet, jeg kender den ikke.
Ellers den manuelle og lavpraktiske løsning:
Fold fem A4 ark, læg dem sammen til et hæfte og skriv sidetal på hver side.
Når hæftet er skilt ad, kan man se hvilke sider, der skal stå over for hinanden,
side 1 over for side 20 osv.
Opret et liggende A4 dokument på 10 sider.
Skriv sangteksterne i tekstfelter, som kan flyttes rundt på siden. Så er det nemt at få pæne margenforhold.
Indsæt sidetal manuelt, ligeledes i tekstfelter.
Skriv indholdsfortegnelse manuelt.
Print ét sæt sider ad gangen, så er det nemmere at styre hvilke sider, de skal printes bag på.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. september 2019 - 22:47 #2
Word kan godt lave en sådan opsætning, men det letteste i denne situation er at lave et A4-dokument (stående/portrait format) i Word med alm. fortløbende sider, indholdsfortegnelse og sidetal.

Gem/eksporter som PDF fra Word og brug det gratis program Adobe Acrobat Reader til at udskrive som A5-folder (booklet på engelsk). Så bliver siderne helt automatisk fordelt på den rigtige måde, så rækkefølgen er korrekt.

Se denne artikel (engelsk) om, hvordan du udskriver som booklet i Adobe Acrobat Reader:
https://helpx.adobe.com/acrobat/kb/print-booklets-acrobat-reader.html
Avatar billede Jan K Ekspert
29. september 2019 - 22:49 #3
Hvis din printer kan printe på begge sider af papiret er det piece of cake.

Åbn et nyt tomt dokument.
Vælg fanen Layout
Klik på Margener
I ruden Flere sider vælger du 1-falset højformat. Så vendes papiret automatisk.
Lav en Indbindingsmargen på omkring 1 cm, så der er plads til at folde og hæfte.
Klik OK.

Så er du klar til at skrive og du skriver bare siderne i rækkefølge 1, 2, 3, 4 osv. Så sørger Word selv for at de bliver printet korrekt på de enkelte ark, og papirstørrelsen blev halv af det du har sat den til, så hvis den er sat til A4 bliver det A5.
Avatar billede Jan K Ekspert
29. september 2019 - 22:50 #4
Har du allerede teksten, kan du gøre det samme og så tilpasses den, men eventuelle tabeller, tegninger mm, skal måske tilpasses bagefter.
Avatar billede Jesper Frehr Novice
29. september 2019 - 23:20 #5
Hej alle

Tak for løsninger
@Finn - lavpraktisk og godt
@Jan - har vist en anden Wordversion og kunne ikke helt følge dig :O)
@Lene - præcist dette virkede - tak!

Med venlig hilsen
Jesper
30. september 2019 - 11:39 #6
Jeg lavede på et tidspunkt denne lille film om hvordan man får rigtig rækkefølge i Word. Den holder stadigvæk.
https://www.youtube.com/watch?v=P6JPD7RKwXQ&list=PLDsI8ZcLhMObCnNOKo0bUhPqrIdS0IB21
:-)
Avatar billede Jesper Frehr Novice
02. oktober 2019 - 00:50 #7
Hey Birthe  - Nice - den vil jeg også prøve!