Avatar billede klavil Seniormester
01. oktober 2019 - 01:09 Der er 5 kommentarer

fået ny router fra Eniig men den fungerer ikke rigtigt?

fik ny router idag. Koblede den til ,men intet virkede. ringede ind og fik at vide at jeg skulle have en ny ip adresse til den nye router.
Det skete så, men havde stadig problemer med at komme på.
Ringede så ind igen og snakkede med en anden. Han ændrede så mit wifi med det navn og koder jeg plejer at bruge.
Jeg kunne ikke komme på med min bærbar via kabel. Min stationære kunne heller ikke osv osv.
Jeg har fejlsøgt på alt og er kommet frem til følgende, som jeg ikke selv forstår:
Fra min fiberboks går der et kabel ind i routeren. Fra routeren går der et kabel til en 8 ports switch. Fra den går der et kabel til 1 sal til et accespoint og et kabel til kælderen til et andet accespoint. Begge accespoint har forskellige wifi.
Så snart jeg kobler kablet til switchen ind i routeren, så går alt galt.
Jeg har nu prøvet 3 forskellige switche med samme problem. skiftet kablet til et helt nyt hvilket heller ikke hjælper.
Det virker som om de ting der slukkes og tændes igen ikke får tildelt en IP-adresse, selv om Eniig siger de kan se enheden på deres skærm.
Jeg er helt blank, da alt har fungeret med den gamle router, dog var routeren ustabil og slukkede engang imellem.
Jeg vil da tro det må være noget opsætning inde i routeren det er galt med, men så klog er jeg altså ikke :)?
Det irriterer mig at Eniig gerne vil give mig skylden. Jeg har genstartet routeren flere gange.
Som det er lige nu er min switch ikke koblet til. kun min TVboks, det ene kabel til kældren, mit apple TV samt mit Philips Hue og alt virker. Hvis jeg så tager det kabel der går op til mit accespoint på 1 sal som ikke virker nu, så sker der stadigvæk intet, selv om jeg slukker og tænder accespointet og min stationære computer??
Er der nogen der har en ide om hvad dette problem kan skyldes?
Routeren jeg har fået er en Icotera i4850 og det gamle var en Tilgin
Avatar billede JensSilkeborg Novice
13. oktober 2019 - 16:40 #1
Den gamle Tilgins GW (adgangs ip) hedder 192.168.1.1, din nye I4850 har GW 192.168.0.1, det kan give problemer hvis de 2 andre routere har samme GW som din I4850  (192.168.0.1)
kan være det , er set før, hvis det er tilfældet vil dine enheder vedblive med at spørge roluter 1 om adgang til nettet,,,,,,  du kan logge i I4850 router og ændre lan opsætning fra 192.168.0.1 til 192.168.1.1  husk at rette alle steder fra 0 til 1 og husk at "SAVE OG APPLY" ELLERS BLIVER DET IKKE RETTET
Avatar billede klavil Seniormester
13. oktober 2019 - 20:55 #2
de har prøvet at ændre deres router til 1.1 men stadig det samme. der skulle komme en tekniker ud på et tidspunkt, som kun guderne ved hvornår er :)
Har købt en Netgear router som gør det samme som de andre to, det var endda på anbefaling fra Eniig.
Håber de finder ud af det
Avatar billede JensSilkeborg Novice
14. oktober 2019 - 06:50 #3
er alle dine enheder der skal på nettet i port 1 på icotrea router , da 1 er den eneste der er net  ,men dette er dog afh hvilken fiberboks der er foran din Icoterea, ved nogle få fiberbokse virker alle porte i router , men normalt er port 1 net og 2-3-4 til tvbokse
Avatar billede klavil Seniormester
14. oktober 2019 - 22:41 #4
hej igen

Alle portene virker på routeren.
Der har været en tekniker idag og fået det op at køre med den nye router.

Han ved reelt ikke helt selv havd han har gjort, men alle mine enheder er først blevet koblet direkte til routeren for derefter at blive sat retur i enten switchen eller mine accespoints.
Da jeg koblede mig på mit accespoint i kælderen kunne jeg ikke få forbindelse, men da jeg så tog kablet til accespointet ud af væggen og satte den bærbares kabel direkte i, fungerede den fint?
Jeg er blank og han sagde at jeg nok ville få samme problem igen med en anden router, så det er ikke helt betrykkende.
Avatar billede JensSilkeborg Novice
15. oktober 2019 - 07:45 #5
Det lyder som dit accespunkt ligger med en statisk ip , som konflikter , har du prøvet at sætte det op til at modtage via dhcp evt.  , blot en ide. , fordi kan alle enheder på nær en komme på , vil det jo nok logisk set være den ene enhed der driller.