Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2019 - 14:36 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Ødelagt kabelstik til computeren.

Det drejer sig om et helt almindelig internet kabel, som sættes i computeren. Det er gået i stykker. Den lille plast fjeder er knækket.
Det drejer sig om et 5 M. langt kabel trukket over loftplader, så det er noget besværlig af udskifte.
Kan jeg få sat i nyt stik på, eller samle det med et andet kabel i et samlestik?
https://ibb.co/L683kCC
Avatar billede hjolsen Ekspert
05. oktober 2019 - 14:56 #1
Avatar billede INK Ekspert
05. oktober 2019 - 15:00 #2
Du kan samle 2 netværkskabler med denne "muffe". Forlæng dit eksisterende kabel med 1-2 meter og tape stikket fast til muffen. Så har du et friskt stik til computeren.
https://www.av-cables.dk/netvaerksadapter/
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2019 - 15:16 #3
#1 Ja men jeg skal jo have det ødelagte stik af, og erstattet af noget andet.

#2 Sådan en samler har jeg, men det ødelagte stik kan ikke sidde fast i det.

Jeg er nød til at tage det ødelagte stik af og samle med en slagt "Samlemuffe"
Avatar billede INK Ekspert
05. oktober 2019 - 15:41 #4
Hvis du kan sætte det i og det virker, så kunne du jo tape det fast.
Man kan selvfølgelig sætte et nyt stik på. Har dog ikke erfaring med disse stik:
https://www.av-cables.dk/netvaerksstik/delock-rj45-stik-cat-6a-stp-m-stoevlaag-tool-free.html

Dette er til cat. 6a kabel.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2019 - 16:14 #5
Bed man selv kan sætte nyt stik på med den rette vejledning og en tang til formålet. Min nabo har lavet de netværks kabler jeg har trukket gennem vores hus. Kigger lige efter det.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2019 - 16:16 #6
Hvad med sådan et?
bVVbn_8uFhNJ1xoCWv4QAvD_BwE
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2019 - 16:24 #8
Samme stik er der i hjolsens link 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2019 - 16:31 #9
Mener man er nødt til at klippe stikket af da lederne er låst og så skal der afisoletes i enderne og ledninger puttes i de rigtige huller i stikket.  Husk at afmontere ledning fra router før du klipper.😊
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2019 - 16:40 #10
Mange tak for jeres forslag, men jeg forstår ikke hvordan jeg, efter at have klippet stikke af, kan sætte det i et nyt stik. Der må være en mase ledninger.
https://www.avxperten.dk/netvaerksstik-vaerktoejsfri/rj45-stik-modular-saml-uden-vaerktoej.asp?gclid=CjwKCAjw_uDsBRAMEiwAaFiHa46NYycFhHkNeomHRAyGST6ufFB6g9ixohxO8D7-bVVbn_8uFhNJ1xoCWv4QAvD_BwE
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2019 - 16:44 #11
Mener der er 8 ledninger med forskellig farve kode på som skal sættes i den rette rækkefølge for at det virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2019 - 16:48 #12
Avatar billede INK Ekspert
05. oktober 2019 - 16:51 #13
#10 Det kan være besværligt at afisolere lederne og sætte dem korrekt i et nyt stik. Derfor mit simple forslag i #2. Brug din "muffe" til at samle 2 kabler. Et kabel på 1-2 meter har du sikkert liggende i skuffen, og det knækkede stik sættes i den ene ende og tapes fast. Forudsætter selvfølgelig det virker, men det er jo simpelt at prøve.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2019 - 16:51 #14
Så er spørgsmålet blot om dit kabel er almindeligt eller et krydset kabel? Kan du huske Det?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. oktober 2019 - 18:03 #15
Avatar billede Lenerandersen77 Praktikant
05. oktober 2019 - 18:11 #16
Hej
Du kan nemt købe et helt nyt 5 meters kabel til omkring 70 kroner, men hvis du har et nyt hoved der er intakt kan du demontere det gamle og sætte det nye på. Kræver lige en skruetrækker og 10 minutter :)
/
Lene
https://www.jule-kalender.dk/
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2019 - 03:24 #17
Mange tak for jeres forslag, men jeg er ærlig alt lidt forvirret, men jeg vil se nærmere på jeres forslag.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2019 - 11:41 #18
hør her, en tang til at sætte netstik på med koster sikker 69,95... og så skal du lægge stikket oveni... VERSUS at købe et nyt kabel......        jeg foreslår du køber et nyt kabel.
Avatar billede hjolsen Ekspert
06. oktober 2019 - 12:29 #19
Den mest korrekte måde at reparere dit kabel på er at klippe stikket af og montere et nyt ,det gør du ved at fjerne den yderste kappe med en hobbykniv,inden i er der 8 ledere der er farve kodet disse skal sættes i det nye stik i bestemt rækkefølge med en special tang. Der findes rigtig gode videoer på avexperten om dette incl farvekoder.
Alternativt bruger du en samle boks og et stump af et andet kabel begge klipper du stik af i den ene ende og samler i boksen - uden brug af værktøj.
Du må aldrig bruge de samle muffer INK omtaler som en permanent  løsning .
Jeg har tidligere måtte fjerne 4-500 m kabler der var samlet/forlænget på den måde ,de ødelagde totalt netværks hastigheden
Ps glem alt om krydsede kabler det har kun betydning ved forbindelser direkte mellem to PC ,routeren/switche er totalt ligeglade
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2019 - 13:54 #20
#13 Jeg har prøvet det, og det virker en tid, men så glider stikket ud og skal sættes fast igen. Måske skal jeg prøve med en ny samler?

#14 Nej det ved jeg faktisk ikke.

#15 Nu har jeg ikke lige hvad der skal bruges, men det er da værd at overveje.

#16 Jo men der så problemet med loftpladerne, det er ikke nemt.

#18 Det vil jeg også gerne, men igen, problemet er loftpladerne.

#19 Jeg tør ikke rigtig binde an med din første løsning, men hvad er forskellen på en samleboks og en samlemuffe?
Avatar billede hjolsen Ekspert
06. oktober 2019 - 15:55 #21
En samlemuffe er hvor du kan isætte 2 hanstik og dermed forlænge et kablet kræver at begge stik er velfungerende.en samle boks samler 2 kabel ender uden stik,meget nemt uden brug af værktøj
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2019 - 16:12 #22
Takker for info.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2019 - 18:41 #23
@hjolsen
Er det sådan en boks du mener? Den skulle jeg jo nok kunne finde ud af.
https://www.avxperten.dk/netvaerkskabel-samler/netvaerk-samleboks-cat5e-utp-goobay.asp
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. oktober 2019 - 10:17 #24
#23  Lige præcis !
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2019 - 12:38 #25
Godt, så må det være løsningen:-)

Tak til alle, som har deltaget i mit spørgsmål. 😊