Avatar billede klavil Seniormester
15. oktober 2019 - 14:48 Der er 4 kommentarer

spille et ældre spil på windows 10 uden dvd skiven?

jeg har et ældre spil som var på en cd skive og jeg har nu kopiret det over på en usb harddrive, da min laptop ikke har et cdrom drev.
Jeg ville så gerne spille spillet direkte fra windows 10 af, men hvordan gør jeg det?
og hvilke programmer skal jeg bruge til det?
Det hedder warcraft 2 og 3
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. oktober 2019 - 14:53 #1
Ved ikke om det stadig er sådan, men i "gamle dage" skulle man mounte cd'en til et image (iso) og bruge et virtuelt drev til at afspille den.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. oktober 2019 - 15:07 #2
Hvis spillet ellers passer så se https://www.youtube.com/watch?v=WLj2Fb1klLo
cd'en skal du bruge til at lave en iso-kopi til en fil, som du har på usb, eller (bedre) direkte i en mappe på harddisken.
Du kan lave iso-filen på usb, og så kopiere den til den bærbare.
Der kan være kopibeskyttelse på cd'en, så spillet ikke kan afvikles via iso-fil - det finder du ud af (melder fejl ved start af spil) - i så fald køb en ekstern cd-afspiller til usb, fx https://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?side=info.asp&vare=194078
Avatar billede Rune1983 Ekspert
16. oktober 2019 - 07:19 #3
Har du eventuelt kigget om du kan tilføje dit købte spil med nøgle til din Blizzard Battlenet account. Der kan du så download og installere spillet og starte efterfølgende uden brug af CD. Ved som sagt ikke om det er muligt. Men kunne være en god løsning. Ved man kan købe Warcraft 2 og 3 i deres battlenet store.
Avatar billede NCG Novice
18. oktober 2019 - 12:44 #4
Warcraft 1 og 2 findes begge som abandonware, de er normalt pakket sammen med DOSBOX.

Warcraft 3 kommer som en "Reforged" version fra battle.net (https://eu.shop.battle.net/en-us/product/warcraft-iii-reforged), den sidder jeg selv og venter på :)