Avatar billede Nabila_J Novice
16. oktober 2019 - 14:25 Der er 4 kommentarer

isoler x

jeg skal isolere x i denne formel:

y(1/x+2)= 3

hvordan gør jeg det?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2019 - 16:26 #1
y(1/x+2)= 3  (divider med y på begge sider)
1/x+2=3/y (træk 2 fra)
1/x=3/y-2 (vend brøker  (2 = 2/1, så den vendes også))
x=y/3-1/2
Avatar billede acore Ekspert
16. oktober 2019 - 17:04 #2
Claes: Det sidste trin er forkert. x=1/(3/y-2)
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. oktober 2019 - 17:20 #3
...og selvom vi indrømmet til tider har nogle gråzoner, tænker jeg også vi burde være for gamle til at hjælpe skoleelever med at snyde med deres lektier.

@Nabila_J: Hvis du synes det er svært (og det er der mange gode grunde til at synes), så gør du dig selv en bjørnetjeneste (negativt) ved at få os andre til at lave dine lektier. Du får brug for i andre sammenhænge at kunne gøre dette selv. Så spørg hellere din lærer en gang ekstra, fremfor at narre læreren til at tro, at du har styr på det. For så har han/hun ingen chance for at vide, at du har brug for bedre forklaringer end han/hun allerede har givet.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2019 - 17:35 #4
#2 taget til efterretning.