Avatar billede Nabila_J Novice
20. oktober 2019 - 17:34 Der er 3 kommentarer

Find x og y i en ligning

Jeg skal finde x og y i en ligning hvor der oplyses at x/y = 3/2 og x + 3y = 27

Er der nogle der vil forklare mig hvordan man gør det?

Tak på forhånd:)
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2019 - 17:38 #1
har du ikke nogen klassekammerater som var kloge nok til at skrive noter ned ?
det er da smartere at få hjælp af klassen, end at fremmede på eksperten skal løse det!

der gælder samme regler som A=B*C, byt fortegn, flyt bogstav, byt regneart.
på samme måde løser du dette.
Avatar billede Nabila_J Novice
20. oktober 2019 - 17:42 #2
Jo jeg har spurgt mine klassekammerater, men de ved heller ikke hvordan man løser den, derfor valgte jeg at spørge her inde
Avatar billede INK Ekspert
20. oktober 2019 - 18:10 #3
Hint:
I første ligning ganger du med y på begge sider. Så får du x = 3/2 * y
I anden ligning sætter du nu værdien af x ind, dvs.
3/2 * y + 3*y = 27. Én ligning med en ubekendt kan du nok løse?