Avatar billede madsby Mester
22. oktober 2019 - 16:56 Der er 23 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan installeres win XP?

Jeg har behov for at installere Win XP på en gammel pc. ( Den skal bruges til et symaskine program, som er lavet til xp)
Når jeg forsøger at installer win XP får jeg blå skærm: stop 0x0000007b.  og en besked om at der muligvis er en driverfejl.  eller en fejl i opsætningen af HD
jeg har  kørt chkdsk/ f og fandt ingen fejl.
Er der nogen som kan hjælpe?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2019 - 18:45 #2
Får du fejlen lige så snart cd skal til at installere eller der det når den skal til at ligge filer på harddisken?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2019 - 18:58 #3
Hvor gammel er den pc du vil installere på?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2019 - 19:06 #4
Har du tjekket om der er Xp drivere lige til den pc?
Avatar billede madsby Mester
22. oktober 2019 - 19:17 #5
Fejlmeldingen kommer når  alle filer er installeret/ downloadet,  og inden den skal til at installere dem.

Det er en HP ProBook, som oprindelig var installeret med Windows Vista, men som senest har haft installeret Windows 10.
Jeg har sidst formateret HardDisken og og kørt chkdsk/ f.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2019 - 19:23 #6
Downloadet??
Der er ikke noget download på en Xp installation før der er installaeret og driverne er på plads. Så jeg er i tvivl om hvad du mener der :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. oktober 2019 - 19:24 #7
Fejlen skyldes formentlig at WinXP ikke har de rette SATA drivere, og at PC´en evt. er med UEFI BIOS/Safe Boot - det kan WinXP slet ikke forstå.

Det kan blive vanskeligt at installere XP på en nyere PC - men XP og Vista er trods alt ikke så langt fra hinanden, så der er da en mulighed.

Hvor i installationsprocessen får du fejlen? - før eller efter du konfigurerer harddisk? - kan den overhovedet se en harddisk?

Et alternativ kunne være at køre som virtuel PC på en moderne PC - eks. med det gratis https://www.virtualbox.org/
Så kan du oprette en virtuel maskine hvorpå du installerer WinXP. Og da du selv (delvis) bestemmer hardwaren på den virtuelle maskine, er det ikke noget problem at installere XP.
Avatar billede madsby Mester
22. oktober 2019 - 19:27 #8
Fra XP- cd en indlæses en række drivere som skal bruges. jeg er ikke klar over om der mangler nogle enkelte.
EJensen  henviser til et link som kan få gamle programmer til at køre i win 10. Det lyder spændende, og skal måske prøves. Jeg kan huske at der i Win 7 var en mulighed for at køre i XP mode. jeg vidste ikke at det stadig var en mulighed.
Avatar billede madsby Mester
22. oktober 2019 - 19:42 #9
Jeg skriver downloadet om processen hvor den henter filer fra Cd en, men inden den begynder at installere.

Ole Madsen nævner https://www.virtualbox.org/, og det lyder som en rigtig spændende mulighed, som skal prøves i morgen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. oktober 2019 - 20:03 #10
d.v.s. efter første genstart - det lyder meget som om at en af de drivere du selv indlæser er absolut nødvendig, og ikke er indlejret i WinXP installationen selv.

Det er godt nok 101 år siden jeg har rodet med driverinjection i XP, og det var noget forfærdeligt mas at få driverfilerne rigtigt trukket ud af driverpakker og lagt på plads i installationen - men jeg kan da huske der kom et rigtig stærkt værktøj til det samme.

Det er nogenlunde brugervenligt, som jeg husker det, så måske er det et forsøg værd: https://www.raymond.cc/blog/nlite-windows-installation-customizer/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. oktober 2019 - 20:05 #11
Og ved nærmere eftertanke, kan det netop også være "SafeBoot" der er slået til i din BIOS. Den har desværre heddet mange forskellige ting de første år, så præcis hvad du skal lede efter kan jeg ikke hjælpe med - noget der har med boot, bios og harddisk at gøre. Prøv at se i din BIOS, slå lidt funktioner fra, og spørg hvis du finder noget spændende...
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. oktober 2019 - 20:16 #12
og kan der i bios vælges uefi boot - er det nok ikke det der skal vælges....
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2019 - 23:17 #13
Hvis problemet er sata driver er der så ikke noget med at man i nogle bios kan vælge noget der hedder idé møde? Synes jeg hørt om dette før i forbindelse med sata hard diske
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2019 - 23:18 #14
Ide mode skulle der stå😊
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. oktober 2019 - 23:37 #15
Det er rigtigt, men så ville man ikke kunne kopiere installations filerne ned på disken.

Men det er værd at tjekke.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. oktober 2019 - 08:49 #16
Ide mode er vel til at imødese problemet med sata driver? Man kan jo sagtens installere den driver efterfølgende og også aktivere ahci. Mener jeg har gjort det ved et tilfæde hvor sata disken ikke kinne tilgås. Men jeg er dog ikke 100% sikker😊
Avatar billede madsby Mester
23. oktober 2019 - 08:58 #17
Tak for de mange gode råd. - jeg har desværre ikke tid til at arbejde med den i dag, men vender tilbage senere
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2019 - 10:26 #18
jeg har lige afleveret en pc med virtualbox med xp til et gammelt program. Satte det op, så der var fuld adgang fra xp til 'dokumenter' på pc'en eget system.
xp er sat til at udskrive via CutePDF da drivere til printere via usb ikke findes - fra pc's eget windows kan pdf'er så udskrives/emailes osv.
da xp stoppede al support og opdatering for 5 år siden, og derfor er piv åben, så er virtualbox-maskinen også sat op uden adgang til internettet - det skal gå gennem pc's opdaterede system.
Avatar billede madsby Mester
24. oktober 2019 - 17:13 #19
Har lige installeret Oracle VM VirtualBox, . Som forslået af Ole Madsen og Claes57.  og der virker  Windows XP.
Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede madsby Mester
25. oktober 2019 - 14:35 #20
Nyt Problem i VirtualBox
XP kører og ser ud som jeg husker den.  men når jeg lægger en cd i drevet starter den op et øjeblik, og så kommer der en besked om at der ikke er en cd i drev D

Der er åbenbart en fejl i opsætningen.

Er der en, som har et bud på hvordan det løses?
Avatar billede madsby Mester
25. oktober 2019 - 21:36 #21
Nu har jeg ændret SATA opsætning til IDE som flere har foreslået. Så er XP installeret uden problemer, og det gælder også symaskine programmet.
Tak for hjælpen
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2019 - 08:02 #22
#23 Sådan der 👍
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2019 - 08:03 #23
Velbekomme 🙂
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. oktober 2019 - 08:50 #24
Ang. #22 - du sætter CD/DVD i det fysiske drev på maskinen - og så vælger du følgende drevet i den virtuelle maskine i menuen Enheder -> Optiskedrev -> Værtsdrev.

Drevet optræder nemlig ikke som et drev i den virtuelle maskine, før du har valgt at det skal gøre det. Det gør kun et "virtuelt" drev, hvor man kan indlæse ISO filer.
Avatar billede madsby Mester
27. oktober 2019 - 14:07 #25
Hej Ole
Som jeg skrev i 23, så er problemet løst for denne gang,  men jeg  er glad for at vide hvordan det kan sættes op i den virtuelle maskine.
Tak for hjælpen. Mads
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. oktober 2019 - 14:32 #26
#27 Husk at markere svaret - i dette tilfælde #26 som løsning, så spørgsmålet er lukket/problemet løst :-)