Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. oktober 2019 - 16:50 Der er 14 kommentarer

Bedste måde at oprette raid0 i win10, og er der ydelsesmæssig forskelle mellem metoderne?

Der er nye og gamle metoder til oprettelse af raid0 i windows 10, der er nemme og besværlige måder. Men hvilken er bedst og er der nogen forskel på ydelsen alt efter hvilket værktøj der opretter raid?
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. oktober 2019 - 17:55 #1
Overordnet kan man skelne mellem hardware og software baseret raid.
Raid0 vil jeg normalt ikke anbefale - lavere sikkerhed - men måske bedre performance. "Alle æg i samme kurv"
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. oktober 2019 - 17:59 #2
Det var ikke helt det jeg spurgte om.
24. oktober 2019 - 20:27 #3
Dit spørgsmål trigger min nysgerrighed.

Jeg har ikke pillet i SW RAID længe, og heller ikke kikket på det.
men nu du briner det op, har jeg surfet lidt.

Jeg tror ikke værktøjerne giver nogen performance forskel.
Men fil systemet gør.
NTFS vs ReFS:
ReFS skulle giver bedre data beskyttelse mod fil korruption, samt bedre ydelse og skalering.
https://www.iperiusbackup.net/en/refs-vs-ntfs-differences-and-performance-comparison-when-to-use/

Storage Spaces kan køre netværks RAID, f.eks server to server mirroring
https://support.microsoft.com/en-us/help/12438/windows-10-storage-spaces

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/storage-spaces/overview
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. oktober 2019 - 21:14 #4
Storage spaces supportere ikke oprettelse af et raid0. Er det kun storage spaces der kan oprette drev med refs, eller kan diskhåndtering det også?
I format menuen er refs ikke tilgængeligt, men måske ved oprettelse af ny disk.

Iflg: https://en.wikipedia.org/wiki/ReFS#cite_note-21 er refs 3.4 standard i win10 pro v1803 – v1809, antager det også gælder nyere version men at siden bare ikke er opdateret.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. oktober 2019 - 21:34 #5
Dog skal det nævnes at du kan oprette et storage spaces kompatibelt raid0 via powershell, det er den besværlige metode.
25. oktober 2019 - 17:43 #6
Simple i storage spaces  RAID 0.
https://www.techradar.com/how-to/how-to-combine-multiple-hard-drives-in-raid-0-using-windows-10s-storage-spaces-feature

her er min søgning:
https://www.qwant.com/?q=windows%2010%20raid%200&t=web

Jeg ved ikke om du kan sætte ReFS i disk manager.
Men jeg skal til at sætte en ny ekstra disk i min PC, så jeg kan da lige lege lidt.
Det bliver dog først på søndag.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
25. oktober 2019 - 17:48 #7
Simple i storage spaces er et jbod og ikke et raid0, artiklen er forkert.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
25. oktober 2019 - 17:50 #8
Læs eventuelt kommentarerne på det første link til tomshardware. Men det er en generel fejl, mange tror simpel er raid0.
27. oktober 2019 - 17:36 #9
#7
Ja jeg så den godt :-s
Og jeg ved ikke hvem jeg skal tro på.
Så simple er enten Raid 0 eller JBOD.

jeg har lige forsøgt om jeg kunne formatere med ReFS.
Det kan jeg ikke, hverken i disk adm. eller Storage Spaces.

se denne:
https://mcpmag.com/articles/2017/08/23/refs-creation-support-ending.aspx
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
27. oktober 2019 - 17:48 #10
Jeg har selv forsøgt "simple" og det er i hvert fald ikke et raid0.
27. oktober 2019 - 18:00 #11
Ok, tak for info.

Så er der vel ikke andet for end at holde fast i diskmaneger, hvis den stadig virker.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
27. oktober 2019 - 18:40 #12
Nej, virker til at "storage spaces" ikke er færdigudviklet, så vidt jeg kan forstå skal det på sigt være afløseren for diskhåndtering. Og refs er blevet udskudt en del gange efterhånden som afløseren til ntfs, hvor det indtil videre kun er tilgængelig på nogle server og workstation udgaver af windows.
Tror bare man skal holde sig til diskhåndtering som kan det hele indtil de andre ting er bagt færdig.
28. oktober 2019 - 21:02 #13
Ja det har du ret i.

det gælder for mange produkter, at de bliver sendt ud, før de er helt færdige.
Jeg synes man "skal" tage det i brug, til den del produktet kan, så man er i gang med det, og er fortroligt med det, og på den måde følge produktet.

For det produktet ikke kan, må man jo så bruge det der virker.

Hvis Storage Spaces bliver afløseren, så kan man lige så godt lære det at kende.

Tag UEFI som eksempel. Mange er stadig usikre på UEFI, bl.a mig. Men BIOS er fortid, så vi kan lige så godt få lært UEFI.
Og Storage Spaces.

Tak for du har brugt spørgsmålet op, jeg har lært noget nyt af det :)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
28. oktober 2019 - 21:35 #14
Det er altid godt at lære noget nyt.