Avatar billede lovebuine Mester
26. oktober 2019 - 03:50 Der er 28 kommentarer

Dell XPS L502x bærbar med sort skærm

har haft den liggende i skuffen i 6md, når jeg starter op, så kommer der lys i tastatur, blæseren køre på fuld drøn og bliver ved med det og skærm er sort.

har testet ram, haft CMOS batteri ude, lavet display test ved at trykke på "D" og power on den laver alle farver. startet op uden batteri.

er det virkelig hele motherboardet der er røget sig en tur, ved at den bare ligger?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2019 - 09:20 #1
når den har kørt i ½-1 minut, så hold windows-tast nede og tryk på p
derefter Enter-tast - hvis den har stået til ekstern skærm, så vil den nu være på egen skærm, og der skulle komme billede lige efter.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 09:24 #2
.Citat:
startet op uden batteri.
Prøv At lade den stå med batteriopladeren i et par timer hvis den stadig ikke starter er batteriet nok defekt?
Avatar billede lovebuine Mester
26. oktober 2019 - 12:32 #3
batteriet er defekt det ved jeg, derfor laderen altid er sat i, men jeg prøver lige claes57 forslag
Avatar billede lovebuine Mester
26. oktober 2019 - 15:00 #4
har prøvet at holde windows tasten nedeog tryk på p og derefter enter, intet virker, blæseren bliver ved med at køre på fuld drøn.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 15:13 #5
Er der en Harddisk indikator der blinker?
Og hvad med BIOS
Avatar billede lovebuine Mester
26. oktober 2019 - 15:19 #6
den blinker ikke og er sort skærm, kan ik komme i bios
Avatar billede poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 15:28 #7
Sidste forsøg Fjern Lader og hold start knappen trykket i 30 sec. gen monter lader og prøv igen.
Avatar billede lovebuine Mester
26. oktober 2019 - 15:59 #8
ja det hjalp heller ikke, tyder det på det er motherboard? bare utroligt det kan ske ved at den bare ligger i en skuffe
Avatar billede poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 16:19 #9
""haft CMOS batteri ude""
Er der Strøm på Batteriet? Hvis ikke er det jo der fejlen optræder!
Avatar billede lovebuine Mester
26. oktober 2019 - 17:04 #10
ja jeg har haft cmos batteriet ude og nej batteriet virker ikke mere, den lader det ikke op, står bare og blinker.
men man burde vel kunne starte en bærbar op med et defekt batteri eller faktisk uden batteri så længe laderen sidder i??? ellers ville den jo slet ikke starte overhovedet.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2019 - 17:26 #11
jeg går ud fra, at cmos-batteri vender korrekt, og at du ikke har kortsluttet noget - tjek lige en ekstra gang for min skyld...
Avatar billede lovebuine Mester
26. oktober 2019 - 17:40 #12
yes det sidder helt korrekt. jeg havde det ude i 5 min og satte det i igen.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 18:20 #13
Svarer du på det jeg spurgte om i #9? Du kan ikke oplade et Cmos batteri!
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2019 - 18:52 #14
poko1 > drift-batteri på pc er i udu jf bruger som jeg læser det, cmos virker måske.
jeg vil gætte på, at cmos-batteri ikke giver strøm til bundkort pga en ledningsdefekt.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 18:55 #15
I gennemsnit holder et Cmos mellem 3 og 5 år sjælden længere
Avatar billede lovebuine Mester
27. oktober 2019 - 01:40 #16
jeg troede de holdte længere da det lader op hver gang ens bærbar er tændt.
så et forsøg ville være at skifte cmos batteriet??
Avatar billede lovebuine Mester
27. oktober 2019 - 02:09 #17
jeg har skiftet cmos batteriet men stadig samme problem, claes skriver jeg vil gætte på, at cmos-batteri ikke giver strøm til bundkort pga en ledningsdefekt.det har jeg ikke checket, lyder ikke nemt, så skal man nærmest skille hele maskinen ad.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2019 - 05:44 #18
Nej Men de vedligeholdes når PC kører og forbruger strøm så længe der er noget til at vedligeholde BIOS når pc er tilsluttet nettet og tændt overtager nettet jobbet!
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2019 - 09:29 #19
Hvis du piller HDD fra og prøver at tænde den, får du så skrift på skærmen at du skal sætte en systemdisk i pc?
Med hensyn til strøm trick så bør man når alt strømmen er fjernet (også bios batteri), trykke og holde start knappen nede i ca 30 sekunder. Ellers kan man ikke være 100% sikker på at alle komponenter på bundkortet er afladet.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2019 - 09:32 #20
I øvrigt så ældes komponenter også selvom man ikke bruger dem. Kondensatorer udtørrer og transistorer kan ændre på deres karakteristik. Så fejl på bundkortet kan ikke udelukkes desværre.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2019 - 09:59 #21
#20 se #7
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2019 - 10:26 #22
#21 Fint nok. Men i dit forslag har du IKKE bios batteriet ude! Og det kan godt have en betydning ;-)
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2019 - 10:41 #23
Sørgeligt #9
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2019 - 10:45 #24
#23 Det fremgår ikke at strøm trick er udført uden bios batteriet i, så det mest sørgelige her er jo nok dine nedladende kommentarer!
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2019 - 11:03 #25
Nu spiller jeg jo ikke moderator her på siden!
Da jweg under viste havde jeg en elev som dig  hvor de andre elever bad mig få ham fjernet fra klassen som jeg jo ikke kunne uden rektor. så bad man mig lade være at svare ham, hvilket jeg så gjorde efter et stykke tid klagede han til rektor som henvendte sig til de andre elever hvilket resulterede i at det var ham der blev bortvist . Så kig lige lidt indad! :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2019 - 11:51 #26
#25 Som lærer bør men jo kunne stave og have det grammatiske korrekt.
Så jeg tvivler lidt på dine evner som lærer ;-)

@Lovebuine
Jeg stopper med at skrive mere i tråden her. Håber du kommer i mål. :-)

Gider ikke at se på poko1's nedladende kommentarer.
Kommentarer han typisk fyrer af når han måske selv indser han tager fejl.
Sådan er det med ham og har altid været det, i de år han har været på eksperten
Avatar billede poko1 Ekspert
27. oktober 2019 - 12:32 #27
Nu tror jeg ikke at man behøver at være stiv i grammatik for at undervise smedelærlinge. Stavefejl forekommer også blandt Journalister.
Avatar billede lovebuine Mester
28. oktober 2019 - 05:25 #28
har taget hdd ud men intet på skærmen ingen bip lyde. har haft cmos batteri ude og hold power nede i 30 sec, stadig intet på skærmen, blæseren køre meget hurtigt. så jeg går udfra at det eneste der er tilbage er at finde et nyt eller brugt bundkort og sætte i.