Avatar billede gorm_lange Novice
28. oktober 2019 - 04:52 Der er 7 kommentarer

Opgavestyring ?

En .bat-fil (hvis formål er at lave backup af brugerdata) virker fint når der dobbelt klikkes på den. Når opgavestyring starter den.køres den igennem og afsluttes øjeblikkeig med kode 0x0 (ingen fej) - men intet er ændret på disken!

Når .bat-filen kører gør den følgende:
1. Sletter gårs dagens backup (rd xxx)
2. Laver dagens backup mapper (md xxx)
3. Kopierer data ind i den nye mapper (xcopy xxx)
4. Laver en .zip fil af dagens backup mapper (7zip xxx)
5. Sender .7z filen til  en ftp-server in min egen "sky" (ftp xxx)

Alle referencer til filer/mapper er absolute, d.v.s. f.eks. c:\ o.s.v.

Har i Opgavestyring forsøgt med både den indbyggede administrator konto, og en lokal bruger konto (med administrator rettigheder), begge med tick mærke sat i "Kør med højeste rettigheder".

Maskinen kører Win10Pro med alle opdateringer installeret (incl.build 1903).

Nogen der har ideer/forslag ? - Pls.

Gorm
Avatar billede claes57 Ekspert
28. oktober 2019 - 07:47 #1
Bare et gæt, men kan dine kommandoer være 'på dansk' vedr kommandolinjer Ja , og opgavestyring kører engelsk og forventer Y ?
Avatar billede gorm_lange Novice
28. oktober 2019 - 08:16 #2
Desværre
Alle kommandoer kører i quiet mode
.bat filen indeholder ikke "C.\Brugere\...." men "C:\Users...." o.s.v.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. oktober 2019 - 08:22 #3
Prøv at fjerne evt. "echo off", og pipe al svar-data ud i en logfil - d.v.s. slut hver evig eneste linje med >> c:\temp\logfil.txt - eks:

xcopy /y *.* d:\backup\*.* >> c:\temp\logfil.txt

Så kan det ske du får et hint om, hvad der kan være galt.

Men siden du nævner c:\Users.... - lyder det som om det kører under en brugerprofil. Så er det smartest at køre bat filen under denne bruger - ellers kan der være filer/mapper som selv en elevated administrator kan snuble over. Allerbedst, når vi er nede under brugerprofilerne, ville være at bruge %public%\documents (Svarer til C:\Users\Public\documents), hvor alle brugere har ret til at læse/skrive.
Avatar billede martens Guru
28. oktober 2019 - 08:27 #4
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2019 - 09:19 #5
kører din bat-fil en kopiering af alle brugerfoldere, eller kun en?
Du bruger direkte stien - som feks. c:\users\Thomas\Desktop - eller alligevel c:\users\%username%? (for det virker ikke, hvis du kører det som en anden bruger)
Du skriver - "men intet er ændret på disken" - dvs. du ikke engang får oprettet dine backupmapper som du opretter med md xxx - og her går jeg ud fra du skriver "md c:\backup\ny backup"?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2019 - 15:08 #6
Hej

Har tidligere (år tilbage) brugt følgende hjemmestrikkede script (No Warranty):

@echo "Kopierer alle filer fra drev C: til drev E:"
@echo "/E    Kopierer mapper og undermapper, også tomme mapper."
@echo "        Svarer til /S /E. Kan bruges til at ændre /T."
@echo
@echo "/V      Verificerer størrelsen på hver enkelt ny fil."
@echo
@echo "/F      Viser kilde- og destinationsfilernes fulde navn under kopiering."
@echo
@echo "/D      Hvis der ikke er angivet en dato, kopieres kun nye og ændrede filer."
@echo
@echo "/Y      Undertrykker anmodning om at bekræfte, at filen må overskrive en eksisterende destinationsfil."
@pause
xcopy "C:\Users\%username%\Desktop"\*.* "E:\Users\%username%\Desktop"\*.*  /e /v /f /d /y
xcopy "C:\Users\%username%\Documents"\*.* "E:\Users\%username%\Documents"\*.*  /e /v /f /d /y
xcopy "C:\Users\%username%\Favorites"\*.* "E:\Users\%username%\Favorites"\*.*  /e /v /f /d /y
xcopy "C:\Users\%username%\Links"\*.* "E:\Users\%username%\Links"\*.*  /e /v /f /d /y
xcopy "C:\Users\%username%\Music"\*.* "E:\Users\%username%\Music"\*.*  /e /v /f /d /y
xcopy "C:\Users\%username%\Pictures"\*.* "E:\Users\%username%\Pictures"\*.*  /e /v /f /d /y
Avatar billede gorm_lange Novice
29. oktober 2019 - 09:46 #7
Først og fremmest, tak til alle for gode og konstruktive forslag.

Da jeg i går ville prøve, kunne jeg ikke få lov at gemme ændringer til job'et i opgavestyring. Fik fejludskriften "Galt kodeord, eller brugeren har ikke de fornødne rettigheder"! Samme fejludskrift hvis jeg prøvede at lave et nyt job!!!!!!!!

Ejeren af maskinen havde så behov for selv at benytte maskinen, og da jeg i dag skulle til at forsøge at fejlfinde, kunne jeg godt gemme et nyt job i opgavestyring, OG DET GAMLE KØRTE SOM DET SKULLE!!!!!!!!!!!!!!

Ejeren har fortalt mig at da hun slukkede maskinen i går aftes, installerede Windows opdateringer !!!!!!!!!!

Så konklusionen må vel være at Microsoft løste det problem De selv havde skabt!!!!!!

Jeg har i årevis ment:
Det burde være at betragte som en kriminel handling at sælge Windows!

Men endnu engang TAK til alle bidragydere.

Gorm